Stegmotor och styrenhet

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
libbresse

Inlägg av libbresse »

Ok, det ska fortfarande vara en manuell fräs, endast en uppgratering av styrningen med andra ord.

Den ska hålla en specifik matningshastighet som man i förväg har ställt in, det verkar som att man själv måste göra ett interface som komunicerar med styrenheten via spi porten för att göra detta :shock:

Som jag fattar det så använder styrningen increment givaren för att läsa av den aktuella hastigheten, utsignalen alltså, sedan kompenserar regulatorn matningen till motorn för att hålla korrekt hastighet som man har valt.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Antingen det eller om du har en krets som ger ut step och dir pulser som skickas till drivaren.
Drivarna använder encodern för att hålla positionen, så om ger du den ett visst antal pulser så vrider den servot sig en motsvarande sträcka, matningen avgör du med hur snabbt du skickar pulserna.
Om du ändå ska uppgradera alla axlar så är det istortsett bara att lägga till en vanlig PC med Mach 3 eller annat styrprogram så har du en cnc maskin.
libbresse

Inlägg av libbresse »

Ja, step/dir tänkte jag att man skulle använda till steghjulet. Nu är det så att motorn driver alla axlar x y och z via en växellåda. Man kan bara köra en axel åt gången mao.

Funkar Mach3 till att köra med en bestämd hastighet ? Är det tjorvigt att använda när man kör manuellt :shock:

Jag har tagit bilder :) men jag hittar inte datakabeln :oops: jaja lägger upp bilder imorn istället
libbresse

Inlägg av libbresse »

Ah just ja man kan ju göra en grej som ger pulser till stegräknaren i en specifik frekvens som du säger. Hum det låter inte så svårt, kan nog styra ganska lätt med en AVR Butterfly :lol:
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Ja en Butterfly skulle nog fungera fint, sen kan du även koppla en lämplig lcd/oled display till den för att visa matningar och mått.
Kom baraihåg att lägga in acceleration och deacceleration i programmet.
libbresse

Inlägg av libbresse »

Ja kan nog vara bra att bygga in Acceleration/Retardationsfunktion. Hm det går inte att bara lägga upp bilderna direkt på forumet :?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Så sant. Du måste först ladda upp bilderna till någon annan server och sedan länka till forumet.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Du kan maila mig bilderna så kan jag lägga upp dom.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Ett skepp kommer lastat.....med lite bilder.
Bild
Bild
Bild
Vicke

Inlägg av Vicke »

LaRdA skrev:Ett skepp kommer lastat.....med lite bilder.
Bild
Bild
Bild
Det här gillar jag :lol: Inga tveksamheter i dimension. Vad skall byta ut, och vad blir det för stysytem Mach3 ?

Vicke
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Sluta citera ovanstående, och speciellt massa bilder.

Tryck på "Ändra" och ta bort skiten.
libbresse

Inlägg av libbresse »

Ja kanske inte så bra att citera bilder tar ganska mycket plats på servern :? Har inte bestämt mig ännu för om jag ska lägga in Mach3 eller bygga något eget.

Har mätt utsignalen från dc källan, den ger ut 220 som mest. Alltså ska den finska servostyrningen klara av applikationen. Däremot vet jag inte om man kan använda den befintliga dc källan, det är en växelströmsmotor som driver en dc generator. Sitter en styrning som ger ut en bestämd ström till spolarna som sitter i dc källan beroende på vilken fart man vill köra matningen på fräsen :shock:

Funderar på att skippa gamla dc källan och lägga in en ny istället eller vad säger ni :?:
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Ja det kan kanske vara svårt att få det att fungera riktigt med den gamla, men har du några scheman på maskinen så man kan se hur det är gjort.
Men annars så är det inte så svårt att göra en egen nätdel.
Har du kollat vad det är för data på servot?
libbresse

Inlägg av libbresse »

Björkman :)
Nja ganska tillfälliga ritningar, man justerar matningen med en potentiometer, går in trådar i en "black box" som sedan styr ut en ström till spolarna. Tycker att det verkar ganska krångligt. Sedan låter motorn ganska högt också, blir bättre arbetsmiljö med annan dc källa mao :D Finns det något bra ställe som man kan hitta en trafo som tar in 3 fas växel och ger ut 220V 13A DC max :?:
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Du kan kanske prova att kontakta någon av följande.
http://www.nordtrafo.com/index.asp
http://www.transformatorteknik.se/
http://www.toroid.se/index2.html
Eller om du kan använda några ringkärnor av standardmodell.

Edit: Tex 3st 1000VA 2 x 51V / 2 x 9.80A i serie viket skulle ge 216V och 13,8A.
Skriv svar