Har ett LPC-P2138 utvecklingskort med MCU: LPC2138 16/32 bit ARM7. In/ut-gångsspänning är 3.3 V. Skall styra en hiss modell. Hissen kräver 24 V i in/ut spänning (likströmsmotor,givare,knappar etc). Tänkte styra hastigheten på hissen genom att skicka ut en pulsmodulerad signal från utgång för att låta den styra en optokopplare (PC817) som i sin tur styr en effekttransistor (BD649) som styr matningsspänning till hissens likströmsmotor. För I/O tänkte jag använda mig av optokopplare. Nu till mina frågor.
MOTORSTYRNINGEN:
1. Hur stort motstånd skall jag använda på effekttransistorns bas ingång? Behövs det fler motstånd runt om?
2. Räcker det med ett motsånd på optokopplarens basingång? För att strömbegränsning (ser i datablad att den öppnar fullt vid ca 5 mA och antar att spänningen över diod är 1.3 V)?
I/O:
3. Hur löser jag I/O med optokopplare PC817? Som sagt är in/ut gångsspänning på mikroprocessor 3.3 V. Så från 24 V till 3.3 V måste jag lösa på något sätt.
Vore väldigt tacksam för svar och inlägg.
Problem med optokopplare...
hänger inte riktigt med vad du menar men normalt sett så ut, bara ett motstånd från 3,3voltsutgången till optokopplaren, om det är en 817 så är andra sidan enkel, kollektor till 24v från emittern, ett motstånd ner till ov för att se till att det verkligen är noll när man inte har insignal på optokopplaren, ett motstånd till basen på effekttransistorn , och då rälnar jag med att emittern på effektransistorn är ansluten till ov och motorn mellan 24 och kollektorn
in, 24v till motstånd till lysdioden på optokopplaren och på andra sidan kan du välja sätt, antingen har du emittern till jord och kollektor till ingång och pullupp, eller kolletorn till plus och emittern till ingång och pulldown, plus här är 3.3v
in, 24v till motstånd till lysdioden på optokopplaren och på andra sidan kan du välja sätt, antingen har du emittern till jord och kollektor till ingång och pullupp, eller kolletorn till plus och emittern till ingång och pulldown, plus här är 3.3v