Spontan batteribrand - WTF!?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Spontan batteribrand - WTF!?

Inlägg av $tiff »

Detta är ett batteripack till en skruvdragare, innehållande 15st 1,2V 1300mAh NiMH-celler. Inget nytt under solen hittills...

Igår körde jag helt slut på detta och satte det därför på laddning i morse. Enligt manualen ska det laddas i ca 3h, sedan tänds en "färdigladdat"-LED, men om den slutar ladda vet jag ej (billigt jävla skit).

Efter att batteriet laddats i 8-9h kom jag hem (lite försenad å sånt) och avslutade genast laddningen. Allt verkade stämma bra, batteriet var lagom varmt och sånt. Jag satte batteriet åt sidan, helt obelastat, och lallade runder lite i cyberrymden.
Efter några minuter hörde jag ett distinkt "FSSSSSSST", tittar på batteripacket och ser att det börjar ryka ur anslutningarna. Känner på packet, det är ruskigt varmt undertill. Och det luktar inte hallon precis!Öppnar och ser att det är lite bränt inuti och att det utgjutits någon sorts vattenliknande vätska (NiMH innehåller väl inte vatten?).

Jaha, där rök det packet, tänkte jag. Men icke. Det finns 19,8V över alla celler tillsammans och ~1,3V över varje individuell cell. Den kan fortfarande leverera massor av ström! :?

En halvtimme efter rykandet har packet avsvalnat till svagt ljummet.

Brukar billiga batterier göra så här? :roll:
Robert Nielsen

Inlägg av Robert Nielsen »

Jag tror att metall-hydrid innerhåller Väte (H) och när det kom ikontakt med Syret (O) i lyften och lite värme = H2O (Vatten) Skulle tro att det var så det hände. Men jag är inte säker.

Tycker att det verkade konstigt det där med batteriet.
LeifN

Inlägg av LeifN »

Njaa inte brukar dom "gå upp i rök" på det sättet i alla fall! :?

Jag tror att din laddare är defekt, den ska nämligen känna av celltemperaturen och bryta om den är för hög eller för låg (NiMH celler skadas även om dom laddas vid för låg temperatur).

Det som har hänt med dina celler (NiMH) är att någon eller några av dem har blivit så varma att trycket i dem har öppnat en säkerhetsventil och säppt ut de gaser/vätskor som blidas inne i batteriet. Det är INTE bra för batteriet.

Räkna med att det har tappat c:a 50% av kapaciteten.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> LeifN

Men det hände ju inte (vad jag vet) medans den laddades, utan några minuter efter att laddningen avslutats, det är det som är märkligt tycker jag.

Tur det finns säkerhetsventliler, hade inte varit så kul om batteriet exploderat brevid mig :?

Om jag märker någon fet prestandaskillad så vet jag iaf vilken cell jag ska koppla förbi. Totalspänningen är nämligen inte speciellt kritisk. Det verkar bara som det är en cell som fått stryk och isåfall öppnat övertrycksventilen.

>> Robert Nielsen

Ja, det är klart det bör vara diväteoxid som bildats, borde jag ju fattat :P
Michel

Inlägg av Michel »

Ja, det är klart det bör vara diväteoxid som bildats, borde jag ju fattat
Är inte det farligt?
:vissla:

Det utbrast iallafall en klasskamrat till mig i gymnasiet - när hon stod framme vid tavlan - hårt pressad av både kemilärare och klass. :lol:
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Skall vi gå ut på stan och samla en namnlista mot att fabrikerna har farliga diväteoxidutsläpp i naturen? :vissla: :humm:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

:lol:

För er som har missat den hemska berättelsen om diväteoxidens förrödande effekter: Klixxorera här
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

$tiff: Har du handlat skruvdragare på Harald Nyborg för 149:- ???

Har laddat ett par stycken liknande utan problem än så länge men man vet ju aldrig :shock:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Yepp yepp, det är dem från Harald, köpte två stycken.
Man får ju vad man betalar för, hade inte väntat mig mycket mer :?

De verkar byta lite modeller, två veckor efter att jag köpt mina var de inte längre likadana i högen i affären.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Jag tänkte att motorerna och växellådan skulle bli bra bas för en "liten" robot så länge dom håller ihop :roll:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> MicaelKarlsson

Precis även min tanke. Varför tror du jag håller på med en kraftig H-brygga? 8)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om det är samma typ som jag har så är det rätt ok ändå. Batteriet ser likadant ut iafa. Jag har visserligen 12V modellen. Om du vill ha tipps på hur man tar bort moment inställningen och monterar hjul så har jag gjort det.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jatack, tips är alltid välkomna!
Jag har funderat på detdär. Det är väl bara att slänga av momentinställningsplastkåpan och låsa med en egen bricka? Sedan letar man upp en gängtapp som är samma som utgående axel och låser med den vänstergängade originalskruven. Eller?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du tar bort moment inställnings kåpan då följer fjädern med. Sen är det svårt att klämma på kulorna med något annat. Och även om man lyckas så får du ett glapp på 1/8 varv. Ta bort kulorna med. Sen köper du låsskruvar. Sånna som är spetsiga utan skalle. Med en insex på toppen. Hoppas att du fattar. Sen skruvar du ner dom i hålen som kulorna ligger i. Jag har 4st per motor.
Skriv svar