Varvtalssignal hjälp!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
NSP

Varvtalssignal hjälp!

Inlägg av NSP »

Hejsan allihopa! Jag har ett litet problem som jag hoppas att nån kan hjälpa mej med.

Jag behöver få signalen från min bilmotors varvtal att vid 2500varv/min och över aktivera ett relä som sluter en krets som en valfri komponent är inkopplad till, i detta fall en vätskepump. Sen när motorns varvtal går under 2500varv/min skall reläet bryta kretsen och pumpen stannar.
Hur skall jag lösa detta med att bara ta ut signalen från tändspolen? Skall jag på nått sätt mäta vilken spänning det är på tändspolen vid 2500varv+ och använda mej av någon slags spänningskänsligt relä som aktiveras just vid den spänningen eller hur ska jag göra? Jag är inte så extremt inne med just elektronik så all hjälp uppskattas.

Kan för övrigt säga att jag tänkte mest på skojj bygga vatteninsprutning, inte för att jag räknar med några effekthöjningar utan bara för att det kan vara kul att bygga nåt. Och nej det är inte en turbo motor, då skulle man kunna använda sej av nån tryckvakt som aktiverar reläet.

Mvh: Jonas :)
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Sätt en microbrytare på gasspjället istället. Mycket enklare men ger i det närmaste samma effekt.

Det går inte att mäta spänningen på tändspolen och använda den till nått vettigt iaf. Men du kan ju ta t.ex. en PIC krets och bygga nått, eller köpa en "Shift light" som du moddar lite.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en 2907 är en ickrets som omvandlar frekvens till spänning eller av på vid en viss frekvens, funkar, men det med att ta det direkt på dom mekaniska bitarna verkar bra mycket smidigare
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Först behövs en massa filter för att inte släppa in flyback spänningen i elektroniken ( några motstånd och kondensatorer och 2 st 1N4148 för att klampa signalen till 0-5V) koppla tändningspulsen till ena halvan av en 74HC123 med timing som motsvarar 2500 varv/minut. När vartalet överstiger 2500 så ligger monovippan dragen hela tiden.

Första monovippan triggar andra halvan som kommer att dra i mellan varvtalet och stoppa insprutningen. vid stillastående motor så måste dessa två vippor dessutom grindas ihop så det inte sprutar vatten vid stillastende motor.

Schema
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... arvtal.jpg

Prototypen

Jodå det går att göra med en PIC också eller en frekvens till spänningsomvandlare med en komparator.
NSP

Inlägg av NSP »

Tack för svaren hörrni!

Det där med microbrytare har jag ägnat några tankar åt, tänkte bara om det skulle gå att lösa på nåt annat sätt också, men det får nog ta å bli microbrytare. :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det kan kanske funka med en brytare på sjället men tusen varv på motorn och full gas. Då kanske det behövs en fördröjning.

Prototypen
NSP

Inlägg av NSP »

Jo en slags fördröjningskrets behövs absolut om man använder mikrobrytare för att just som prototyp menar eliminera allt för mycket vatteninsprutning på låga varv. Nån som har nåt litet mysigt shema på nån slags fördröjningskrets? :wink: Två krav: relativt enkel och ställbar fördröjning, typ 0-10 sek.

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Kan bara råda dig att bygga en varvtalsvakt, 10 sekunder på ettan är väldigt lång tid medan 10 sek på femman.......

Jag har nyligen kört om många fordon efter E4 i långa motlut och inte ids man växla då det finns drag i motorn.

Prototypen
NSP

Inlägg av NSP »

prototypen skrev:Kan bara råda dig att bygga en varvtalsvakt, 10 sekunder på ettan är väldigt lång tid medan 10 sek på femman.......

Jag har nyligen kört om många fordon efter E4 i långa motlut och inte ids man växla då det finns drag i motorn.

Prototypen
okej. jo det är sant. men..hmm..med varvtalsvakt så menar du då att jag skall bygga en krets som omvandlar tändsystemets frekvens till spänning så att det vid ett visst varvtal påverkar ett relä som i sin tur aktiverar insprutningen? är det där en pic2907:a kommer in i bilden eller? jag är inte så insatt i pic världen så jag hoppas jag blir ursäktad för mina frågor. :)

skulle också vara snällt om någon kanske kunde trixa ihop ett litet schema till en krets som jag kan koppla in till bilens tändsystem och på så vis få varvtals signalen omvandlad till spänning, kul skulle det vara om man på nåt vis kunde ställa in denna till att just aktivera vid 2500varv+ och sedan bryta när varvtalet sjunker under 2500varv.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

2907 är en simpel ic som är frekvens till spännings omvandling som även kan slå av och på vid viss frekvens/varvtal

kolla gärna på pdf'en till den så ser du en hel del exempel på hur man kan annvända den
NSP

Inlägg av NSP »

nåjaa nu har jag kikat på 2907:ans pdf och kommit fram till att det är denna http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... anning.JPG krets jag skall använda mej av. eller är jag helt ute och cyklar? frågan är bara hur jag skall göra med det inringade området, bygga nån slags switch så man kan välja mellan 4,6 eller 8 cylindrar? eller skall man bara brygga polerna på nåt vis? min bilmotor är på 4cylindrar, så hur skall jag göra? sen så undrar jag varifrån man tar ut spänningen senare? är det vbat som är utgången?

tack på förhand! mvh:jonas
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Tänk på att rolig elektronik alltid blir special, ingen har gjort detta förr (nåja ingen jag känner iaf).

Skit i 6 och 8 cyl, det sitter 100K till jord från pinne 4 och det är nog bra.

Pinne 10 ska kopplas till uttaget på en potentiometer och den ställer varvtalet dä insprutningen ska börja. potentiometerns ena ände till jord och den andra borde matas med en stabil spänning på kanske 10 volt. Pinne 9 ser ut att vara zenerstabiliserad och det duger tills vidare, en kondensator 0,1 uF mellan pinne 10 och jord kan vara bra.

Calibrate ska bort, ett motstånd på 4,7 K från pinne 5 till jord, pinne 5 ansluts till gaten på en lagom stor MOSFET som manövrerar magnetventilen till vattnet.

10mA meter behövs inte kan ersättas med en lysdiod som indikerar att det är över 2500 varv.

Jaha, då var det vanliga med "Har du läst databladet??" Det har du visst inte. Ovanstående har jag skrivit utifrån din bild men då blev jag lite fundersam över skalfaktorn så jag slog upp databladet hos ELFA.

För det första så finns det flera versioner, olika kåpor både 8 och 14 pinnars och med och utan zenerdiod, välj den med!

Sedan bläddrar man vidare och på sidan 8 så finns "Speed switch", EXACT vad som efterfrågas.

Min koppling eller databladets kan kvitta båda fungerar nog.

Protoypen
J10

Inlägg av J10 »

Får man fråga vad syftet med vatteninsprutningen är?
Ger ju inte så mycket utan överladdning kan tänkas eller är det förberedelser inför framtida överladdning? :)
Eller har du rent av byggt en bilmotor som går på vatten över 2500rpm? :)
NSP

Inlägg av NSP »

prototypen skrev:Tänk på att rolig elektronik alltid blir special, ingen har gjort detta förr (nåja ingen jag känner iaf).

Skit i 6 och 8 cyl, det sitter 100K till jord från pinne 4 och det är nog bra.

Pinne 10 ska kopplas till uttaget på en potentiometer och den ställer varvtalet dä insprutningen ska börja. potentiometerns ena ände till jord och den andra borde matas med en stabil spänning på kanske 10 volt. Pinne 9 ser ut att vara zenerstabiliserad och det duger tills vidare, en kondensator 0,1 uF mellan pinne 10 och jord kan vara bra.

Calibrate ska bort, ett motstånd på 4,7 K från pinne 5 till jord, pinne 5 ansluts till gaten på en lagom stor MOSFET som manövrerar magnetventilen till vattnet.

10mA meter behövs inte kan ersättas med en lysdiod som indikerar att det är över 2500 varv.

Jaha, då var det vanliga med "Har du läst databladet??" Det har du visst inte. Ovanstående har jag skrivit utifrån din bild men då blev jag lite fundersam över skalfaktorn så jag slog upp databladet hos ELFA.

För det första så finns det flera versioner, olika kåpor både 8 och 14 pinnars och med och utan zenerdiod, välj den med!

Sedan bläddrar man vidare och på sidan 8 så finns "Speed switch", EXACT vad som efterfrågas.

Min koppling eller databladets kan kvitta båda fungerar nog.

Protoypen
oj oj det här börjar bli svårt för mej. du skulle inte sådär snabbt kunna krafsa ihop ett shema i paint eller nåt där det illustreras exakt hur du menar utgående från mitt bifogade shema? skulle vara jätte snällt. :)
jag har fösökt att läsa databladet men jag blir inte klok, det är ganska avancerat för en glad amatör som jag. trodde aldrig det skulle bli såhär svårt att styra insprutningen, men skam den som ger sej. har funderat på att bygga vatten insprutningen en längre tid och nu ska det göras.
NSP

Inlägg av NSP »

J10 skrev:Får man fråga vad syftet med vatteninsprutningen är?
Ger ju inte så mycket utan överladdning kan tänkas eller är det förberedelser inför framtida överladdning? :)
Eller har du rent av byggt en bilmotor som går på vatten över 2500rpm? :)
alltså jag har planerat att bygga nåt kul till min käre trotjänare och vatten insprutning har surrat i mitt huvud en längre tid. Inte för att jag räknar med några effekthöjningar överhuvudtaget eftersom det är en sugmotor och jag har inte heller några planer att turbokonvertera utan mest bara för att det är en kul och intressant grej. :) en bonus är ju att förbränningen förbättras lite+att det brukar bli rent och fint i förbränningsutrymmet när man smaskar in lite vatten, en förbränningsmotor med eller utan turbo så älskar tydligen små mängder vatten :)
Skriv svar