Funderingar angående Xcomfort samt elkabelbyte.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
v-g
EF Sponsor

Funderingar angående Xcomfort samt elkabelbyte.

Inlägg av v-g »

Situation:
Jag står inför en stundande (total)renovering av badrum samt flera rum i min blivande kåk. Huset är en 60-talskåk gissar jag på och mina föräldrar har i princip ägt den hela tiden sedan den byggdes. Lite är renoverat men MYCKET behöver göras.

Bla ska det bytas stommar och elledningar har jag bestämt.

Elledningarna är av strumpinfattad typ inne i väggarna (vad jag minns) och en stor del är utanpåliggande(överklädda med tapet). Jag vill såklart INTE ha utanpåliggande eftersom det inte känns särskilt modernt eller ser bra ut.

Vidare anledningar att byta ledningar är också att det finns få eluttag, varav nästan inga jordade och de som finns är otillgängliga. Sen vill man såklart inte att kåken ska brinna pga gamla ledningar.

En stor del av jobbet tänker jag göra själv och sedan skall det besiktigas av elektriker och även planeras i förhand av elektriker.

Då till GODISET! Anleddningen att jag nämnde badrummet är att där MÅSTE vi börja och då tänkte jag som så att ju mindre el desto bättre samt att det bör vara flexibelt så att när resten av kåken blir konverterad så hängs bara dessa på på det som "komma skall".

Alltså tänkte jag köpa en form av det som nämnts i denna tråden men jag har hittat http://www.xcomfort.se/ som verkar mycket bättre. Kan ju nämna att jag tillbringade en timme i deras monter på ELMIA och frågade alla frågor i princip om systemet och de fick börja kolla sina manualer :D

Systemet består av "aktuatorer" som är själva "strömbrytaren" och dessa styrs med en trådlös "tryckknapp" som man då självklart kan placera under handfatet eller i skolådan om man så önskar.

Tyvärr kostar det ju en del också kontakterna och aktuatorerna ligger på runt 1000 spänn styck. Dock elimineras mycket kabeldragning till tex trappbrytare. Enda priserna jag hittat är norska men det torde vara ungefär samma i svedala annars får man väl "smuggla". :)

Är det någon som har några erfarenheter om något av ovanstående så skriv för all del! Allt som gäller kabeldragning och dessa system är av intresse för mig. Om någon vet någon som kränger desa till grosisspriser så tveka inte att länka!

Hoppas nu detta är överskådligt beskrivet så att det går att få lite förståelse över vad jag försöker åstakomma.

Och visst någon kan tycka att detta skulle man ju kunna tråckla ihop själv mha kjell RF moduler etc. Till det kan jag bara säga att jag redan har för mycket ansvar på mina axlar och tiden för att utveckla sånt verkligen INTE finns, sambon önskar tex att det ska vara klart igår). Om något vettigt alternativ finnes så länka/visa gärna.
Khaki

Inlägg av Khaki »

Vad är det som skiljer xcomfort från Nexa? Förutom priset och möjlighet att styra från mobiltelefon (är det bra?).

Undrar bara, för jag håller själv på att sätta upp en del Nexa i källaren just för att underlätta kabeldragning.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Smartare protokoll som jag fattat det, alla brytare skickar signalen vidare tills den når målet dvs den "missar" aldrig. Sen möjligheten att fixa en sängbrytare som släcker hela kåken. Allt detta går säkert med nexa men inte "out of the box" som jag fattat det. Nexa är ju för övrigt inte gratis det heller tyvärr.
Khaki

Inlägg av Khaki »

Menar du att alla brytare "reläar" signalen vidare?

Dom har ju klart snyggare strömbrytare i alla fall, inte för att det behövs i min källare men ändå. Sedan verkar det finnas betydligt fler produkter att välja på. Men priserna verkar vara rätt höga och antalet försäljningsställen begränsat, men klart intressant.

Finns lite tyska priser också http://www.ehomeportal.de/

Hur funkar deras dimmer?
Nexa´s dimmer är ju löjlig :(
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har ingen erfarenhet av sådana system. Men vet i varje fall att vanliga husbusssystem kostar mycket att installera, men blir lönsamma i stora installationer tack vare att du kan lägga till så mycket funktioner i det befintliga systemet.
I ett hus vill man väl oftast ha vägguttag vid golvet och lampor i taket så kraften måste dras fram. Och hur ofta behöver man byta batterier. Överlever ett sådant system 5år? De kanske försvinner efter 2år.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Khaki:Mässnissen sa så ja sen om det är själva "aktuatorn" eller vad det är som gör det vet jag inte. Vore ju skumt om tryckknappen hela tiden ligger och lyssnar(pga batteridrift) och gör den inte det så får man ju en fördöjning :shock:

MM:>>Och hur ofta behöver man byta batterier.
Batterierna påstås räcka i 10 år och c:a 10000 på/avslag. Skulle väl inte vara hela världen om man får byta några stycken heller.

>>Överlever ett sådant system 5år? De kanske försvinner efter 2år.
Det är just det jag är lite fundersam över, men man får väl helt enkelt köpa ett par tre extra så man kan koppla in det man behöver ett tag framöver. Nexa har ju funnits ett bra tag så jag hoppas dessa gör detsamma. Massa stålar är ju nerplöjda i systemet iaf om man jämför med andra :)

Det känns ju ålderdomligt att brytaren ska bara sitta på en plats för att dit är kabeln dragen och att då byta/dra om hela stammen är ju ändå mer jobb än att bara byta "system". I badrummet får man ju riva både kakel & gips för att göra det du gör på 1 minut med dessa. Att då köra på det gamla för att vara säker tycker jag känns lite dumt. Man drar ju liksom inte eldosor i onödan. Installationen måste ju bli mycket lättare bara en kabel i taket för lyset samt några vanliga eluttag vips klart.

Känns lite som "framtiden" när man talar om det. :roll:
hogge
Kontakt:

Inlägg av hogge »

Mycket snack om nexa och liknade system här.
Tycker själv att systemen verkar lite väl överdrivna vem tänder och släcker lampor med en fjärrkontroll förutom kanske någon fönsterlampa. Tycker att i egna hem behövs inte något överdrivet system. Ser mer nytta med dem i offentliga och lite större sammanhang men där använder man buss system från eljo och de större drakarna.

Och att ha en knapp vid sängen där man kan släcka hela huset. En så kallad "god natt knapp" eller vid hallen när man far hemifrån typ "Nu är jag borta tänd myspys lampor" Ser jag inga behov för .....

Nu tänker jag mest på nyproduktion. Har man ett gammalt hus så kan de vara en annan sak !

Även vad man har för yrke spelar nog också roll.....
Khaki

Inlägg av Khaki »

Batterierna verkar faktiskt hålla rätt länge, jag har visserligen inte haft mina väggsändare mer än något år eller så och men än har jag inte bytt något.

Men visst kan jag hålla med om att nyttan kan vara överdriven, men det är det väl med det mesta på det här forumet?

I vissa miljöer (badrum t.ex.) kan det vara mycket lämpligt att använda sådana här grejor, man kan ju ligga i bubbelbadkaret och toooona ner belysningen. :)

Köp hem och börja i badrummet, det kostar ju inte så mycket.
Glöm inte heller att tala om vad du tycker om Xcomfort, jag är i alla fall intresserad.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Batteri tiden behöver du nog inte oroa dig för, tänk på fjärrkontrollen till ett billarm, visst används några gånger per dag men vara i flera år!

Jag läste för något tag sedan att något företag hade börjat utveckla fjärr brytare och dimmrar där man använde energin som blir när du trycker in knappen för att tända eller släcka till att driva sändaren och inget batteri behövdes i knappen eller dimmern...
Kommer tyvärr inte ihåg vad företaget hette.
Skriv svar