ytterligare en fråga om RFID

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hylsan

ytterligare en fråga om RFID

Inlägg av Hylsan »

Tänkte bara kolla med er lite om nån vet ifall man kan sätta en RFID-läsare bakom plåt och hoppas på att det ska funka bra??

Finns det färdiga "kit" som man kan köpa och bara koppla in?
Ska ha det som ett kodlås hade jag tänkt.
Hur säkert är det igentligen med RFID???

/Hylsan
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Bakom en plåt kan du glömma med "vanlig" utrustning. Vi har våran monterad med plåt runtom, och det är tjihelvete att få att fungera! Man måste lägga brickan direkt på avläsaren (som dessutom drivs med 12V isf. 5V för ökad effekt) för att den ska registrera.
Och vad menas med säkert? Att det alltid funkar? Krypterat? Förklara.
Hylsan

Inlägg av Hylsan »

säkert..ja jag vill ju att det ska vara svårt för obehöriga att komma in :)
Är det säkrare än nyckel? (relativt lätt att bryta sig in ju)

Sen ska det naturligtvis alltid funka, är ju lite svårt ifall ett lås inte fungerar, då kommer man liksom inte in ju ;)

Finns det några "tyngre" grejjer som man kan använda för att läsa igenom metall?
Läsa igenom Plast funkar det bättre? (dock med metall hyfsat nära om inte runt om)

/Hylsan
Muppis

Inlägg av Muppis »

Kan du inte bara sätta läsaren på utsidan och kryptera signalen till enheten som låser upp dörren? Du har väl en pic eller något som styr reläet till dörren ändå väl? Det blir ju lite som ett sabotageskydd iaf, det är även svårt för tjuven att ta sig igenom hålet för kabeln ;)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Du menar att forsera själva *låset* ?

Att hänga av gångjärnen eller bryta sig in med kofot blir ju inte svårare
bara för att man byter från nyckel till RFID... :-)

Personligen tror jag att ett modernt nyckel-lås är nog så svårt att forsera.

Sen måste ju även låsanordningen (och dörren för övrigt) vara anpassad
till värdet på det som ska skyddas och till till hur intressant det är att bryta
sig in just där.
Hylsan

Inlägg av Hylsan »

nja...det jag har i tankarna är till bilens centrallås, så man ska slippa ta upp nycklarna etc när man kommer med matkassarna :D

Och visst, vill folk in så kommer de in, men man vill ju undvika knarkarna som inte är så proffsiga.

Vet att en del bilmodeller har nått liknande, typ Nissan Micra etc, men jag vet inte hur deras funkar.

Sätta läsaren på utsidan vill jag onekligen inte heller då det skulle se fult ut :)

/Hylsan
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Du har antagligen glasrutor på bilen, kan du inte sätta läsaren på insidan av glaset?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

De RFID-läsarna vi använder skickar synkron data (exakt som vanliga magnetkortläsare), och hur dessa behandlas och godkänns behöver ju inte skötas på samma del som själva läsaren. Därför, menar jag, kan man ju sätta läsaren ute och ändå vara säker på att ingen tar sig förbi.
Men är den en bil det handlar om lär det knappast vara aktuellt ändå.
Men kanske göra en antenn på en ruta som inte går att öppna kanske är en idé?
På samma sätt som radioantennerna på moderna bilar.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Kan man verkligen ha en RFID läsare i en bil?
De som jag har tittat på har en strömförbrukning i storleksordningen 2-3W det ger ju bara 15 till 25 dagars drifttid (sommartid) på ett vanligt bilbatteri.
mcdanne82
EF Sponsor

Inlägg av mcdanne82 »

Är inte en fjärr från tex. kjell.com en bättre lösning för din del. Annars måste du ju trycka kortet (kanske någon/några centimeter i från) mot den plats där läsaren sitter och hur kul är det att hålla ica påsen i handen samtidigt som du fiskar upp plånboken från bakfickan och trycker den mot bilrutan.. istället för ett tryck i fickan när du närmar dig bilen..

Jag hade valt fjärr iaf.
discomike

Inlägg av discomike »

de larm med rfid som finnas att köpa på ebay (k-9 sombra), har 10-15cm antenn man sätter i framrutan och reagerar på några meters håll, så man slipper hålla upp något kort.. men inte lika roligt som att bygga själv..

nyare bmw har nån kapacitiv sensor tror jag så när man tar på handtaget startar sändaren, fast det funkar direkt hälften av gångerna kanske på polarens bil, ingen höjdare.
Hylsan

Inlägg av Hylsan »

ja, naturligtvis så vill jag inte plocka upp plånboken och vifta med kort, då kunde jag lika väl köra med fjärris.

Det jag är ute efter är som 'discomike' skrev, dvs att den ska känna av kortet i plånboken även om jag har den i plånboken i jackan.

Att sätta antennen i rutan skulle fungera faktiskt.

Ang strömförbrukningen så är det ju oroande naturligtvis, iofs kör man bilen varje dag så ska det ju inte vara några problem. Skulle man inte kunna göra så att den bara skickar ut pulser, istället för att vara konstant aktiv. Låt säga att man skickar ut en puls var 10:de sekund, borde ju minska strömförbrukningen en del?!

Det enda jag behöver kolla på RFID är ju serienummret, så läsaren behöver ju inte vara så himla "stor", det enda jag vill att den ska göra är ju att dra ett relä när jag kommer inom 20-50cm.

I värsta fall får jag väl köpa ett men som sagt, inte lika roligt :)

/Hylsan
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Hehe 10 sek kan nog kännas ganska långt om "pulsen" precis passerad då man kommer till bilen. :)
Däremot borde du kunna undersöka hur pass snabbt man kan "pulsa" en RFID-läsare. Det är ju trots allt det som är avgörande, inte tiden emellan.
Skulle det gå att pulsa i 10ms så kan du ju pulsa en gång i sekunden. Då drar den "teoretiskt" 1/100 så mycket ström över tid. Dock kan den ju ha högre uppstartsström som man bör räkna med.

Kanske ska leta fram en lämplig läsare först, och utgå ifrån den?
Hylsan

Inlägg av Hylsan »

mm....jo ok 10sek kanske är att ta i :)

Hittar ingen läsare i sverige, nån som har nått tips om en lämplig?
edit: lawicel hade något;
http://www.lawicel-shop.se/shop/custom/ ... &refcode=f

Kollade databladet och den såg riktigt bra ut, frågan är ifall man kan koppla extern antenn till den. Den hade en ingång också för att aktivera den så det borde väl gå att lösa med driften.

verkar ju bra...men funkar den till det jag ska ha det till??

Tack på förhand!

/Hylsan
Senast redigerad av Hylsan 24 juli 2007, 12:04:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Den är ju till för det...
Skriv svar