ICSP-undran
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Miljö och miljö...
Säg att jag har byggt en sak som kopplas in i garaget. Nu får jag för mig att programmera om den. Jag kopplar loss den, tar in den i huset, slänger upp den på skrivbordet och kopplar in programmeraren.
Tycker du inte att det är rimligt att kunna göra så, utan att behöva leta reda på nån 5V-matning att koppla in på specialkontakten, vars motpart sitter fast monterad i garaget?
Säg att jag har byggt en sak som kopplas in i garaget. Nu får jag för mig att programmera om den. Jag kopplar loss den, tar in den i huset, slänger upp den på skrivbordet och kopplar in programmeraren.
Tycker du inte att det är rimligt att kunna göra så, utan att behöva leta reda på nån 5V-matning att koppla in på specialkontakten, vars motpart sitter fast monterad i garaget?
OK, right.
Nä, det är väl bara att göra vad som enklast.
Ta med programmeraren till garaget.
Fixa en extra 5A 5V matning i "labbet".
Bygla bort "resten" på kortet så att programeraren kan mata 5V under programmeringen (i labbet).
(I värsta fall) plocka bort processorn och flasha om den off-circuit, så att säga.
Nä, det är väl bara att göra vad som enklast.
Ta med programmeraren till garaget.
Fixa en extra 5A 5V matning i "labbet".
Bygla bort "resten" på kortet så att programeraren kan mata 5V under programmeringen (i labbet).
(I värsta fall) plocka bort processorn och flasha om den off-circuit, så att säga.
Finns det någon LVP pinne på den PIC du använder? Jag har gjort så att jag matar mitt "bygge" externt och kopplar sedan in programmeraren på 5V linan som går till PIC:en till programmerarens 5V matning, kopplar sedan CLK och DAT samt LVP pinnen som vanligt till programmeraren. Då kan jag programmera "bygget" när det körs och sedan bara bryta spänningen och sätta på igen så kör "bygget" som vanligt, med programmeraren inkopplad. LVP pinnen gör att MCLR inte används. Du behöver alltså inte mata 13V på MCLR utan bara hålla den hög eftersom det är LVP pinnen som styr programmeringsläget då.