Induktiv givare + triggskiva

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
John
Inlägg: 62
Blev medlem: 12 juli 2005, 20:24:47
Ort: Göteborg

Induktiv givare + triggskiva

Inlägg av John »

Jag skall bygga ny hastighetsmätare till bilen
Mätaren skall bestå av en varvräknare med omgjord mätartavla kopplad till en induktiv givare som påverkas av en triggskiva monterad på växellådan.

Givaren behöver klara frekvenser från 0 till 100Hz.
Givaren skall ge ut 12V-pulser som sedan matas in i varvräknaren.
Eftersom jag inte tidigare har arbetat med induktiva givare undrar jag om det finns några fallgropar eller annat som är viktigt att tänka på.
Tanken är att använda
denna
givare från Conrad. Är den lämplig för min applikation?

Triggskivan kommer att tillverkas i stål och se ut ungefär såhär:
Bild
Såg i givarens datablad att den krävde 5,5 mm luftspalt på varje sida. 12mm-hålen ger 6mm är detta i minsta laget?


/John
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Får inte till det riktigt med hur du har tänkt att lösa detta.

Vad ska alla hål i triggskivan vara till för?

Jag tror att 1puls per varv duger fint. Sen hur man löser det finns det en del olika lösningar på.

Nåt säger mig att en typ av optiskläsgaffel är bättre att använda till detta, mindre risk för fel signaler, eller inte.. hmmm
Senast redigerad av Jim_the_one 23 juli 2007, 17:42:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26227
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag hade tagit en opto-läsgaffel till 8:66 + moms (ELFA 75-345-89) men din lösning kan fungera också. Du måste dock nog tänka på att hålen ska vara ganska stora.

Du får dessutom ett problem: med en varvräknare kommer nålen att hoppa, speciellt vid lägre hastigheter. Här utgår jag ifrån att du har en vanlig varvräknare.
mke
Inlägg: 32
Blev medlem: 22 maj 2006, 20:00:39
Ort: Gbg

Inlägg av mke »

Med tanke på miljön som sensorn ska sitta i så är optisk läsgaffel inte att rekommendera (kommer smutsa igen ganska snabbt). Induktiv eller magnetisk givare är nog det som gäller
John
Inlägg: 62
Blev medlem: 12 juli 2005, 20:24:47
Ort: Göteborg

Inlägg av John »

Jim_the_one: Det krävs 8-9 hål för att givaren skall ge fullt utslag vid rimlig hastighet. Jag tror inte att en optisk läsgaffel är lämplig på grund av den tuffa miljön under bilen

Icecap: Varvräknaren är nog lite mer avancerad än normalfallet, men jag vet inte hur den beter sig vid riktigt låga varv. Det går att ställa om den från 4 cylindrar till 8 och fördubbla antalet hål. Det borde ge stabilare visning.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Man kan ta magneter & hallsensorer också. Finns robusta varianter fast det är klart de klarar ju troligen inte träffar av centimeterstora objekt. Man kan köpa för 12 spänn óch uppåt från elfa/conrad etc. Kapslingen duger nästan vad som helst som är tuft.

Magneterna limmar/skruvar man på axeln man önskar mäta av. Avståndet man kan läsa av är uppemot 1 cm (vad jag testat med de hallswitchar jag har hemma iaf). Man kan ha längre men då antar jag att man tuggar på tillförlitligheten.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26227
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

På en Volvo B19/21/23 finns det en givare vid svänghjulet, den består av en magnet med en spola kring och på svänghjulet finns det en liten pigg som kommer förbi.

Denna pigg inducerar en spänning och att förstärka den spänning är inte svårt.

Det finns dessutom denna som jag nog hade vald med den konfiguration.

Sedan det om varvmätare + orolig avläsning: är den ställbar mellan 4 och 8 cyl är jag mycket säker på att du kommer att få problem på låga hastigheter men det rör sig om hastigheter runt 20 km/t och lägre där det har betydelse. Om du dubblar och slår i 8-cyl blir det vid 10km/t.... and so what?!!
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Mäta på svänghjulet låter jobbigt. Var det inte bilens hastighet som skulle mätas.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16897
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

hadde exakt samma lösning på ett elverk för varvtalsreglering, induktiva givare och en plåt med hål i, funkade bra

kolla att den induktiva givaren verkligen klarar frekvensen, dom jag hadde så var det så att dom med långt känselavstånd klarade lägre frekvenser än dom med kort (standard)

jag förespråkar induktiva givare fför skitig miljö

för längesedan så hjälpe jag en kompis med en hastighetsmätare , men hallgivare och magneter, magneterna samlade någon slags skit med tiden och fick rensas var år, inget svårt men vem gör det frivilligt? :D
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26227
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

peter555: vilken del förstod du inte? Jag tipsar om en billig sensor, inte om ett svänghjul eller hur?
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Hrm, det var lite oklart, men jag förstod det senare. :?
John
Inlägg: 62
Blev medlem: 12 juli 2005, 20:24:47
Ort: Göteborg

Inlägg av John »

Icecap: Tandhjulssensorn verkar klart intressant. Tack för tipset!

Är det någon som har en uppfattning om den skulle kunna fungera med den typ av triggskiva som jag har tänkt mej?
Databladet nämner bara en skiva med tänder på kanten.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26227
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Databladet nämnar en MAGNETISK skiva med "ojämn" kant, nyckelordet är "MAGNETISK" vilket utesluter rostfritt. Ta en vanlig svartjärnskiva i lämplig storlek, såga bort en bit av kanten lite har och var, kleta på rost-stopp (målning) och montera skiten.

Din ritade skiva kan fungera bra men se till att hålen är stora nog till att den släpper, jag tycker att sensorns diameter * 1,3 vore rätt, tagit helt på måfå men baserat på erfarenhet med inte helt liknande grejer.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tandskiva och en billig ABS-givare, finns på skroten.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Om bilen ifråga har ABS system kan man “tappa” signalen från en sensor.
Skriv svar