12V-uttaget i bilen, kort avbrott vid motorstart, hur lösa?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
CirruZZ

12V-uttaget i bilen, kort avbrott vid motorstart, hur lösa?

Inlägg av CirruZZ »

När vi kör långkörningar med bilen så har vi DVD spelare till barnen så att dom inte ska lacka ur på några minuter. Det gör livet lättare för alla! :D

DVD spelaren drivs via 12 V uttaget och saknar eget batteri. Allt funkar toppen när tändningen är på, och även när man stänger av motorn men inte slår av tändningen helt, typ om man ska tanka eller göra ett kort stopp.

Problemet är när när man sedan drar igång motorn igen. Då suger ju startmotorn all spänning för ett kort tag vilket gör att DVDn slocknar och filmen startar om, vilket är ganska irriterande.

Finns det någon smart lösning på det här problemet? Jag hade iden att man kunde koppla en konding emellan som gjorde att den höll spänningen medans startmotorn gick. Det skulle bara behövas för 1-2 sekunder.

Någon som vet hur en sån lösning skulle kunna se ut, vilken konding ska man använda? Antar att det behövs en diod med också för att se till att strömen inte åker åt fel håll.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Det är inte säkert att det är så att startmotorn drar all kräm, det kan helt enkelt vara så att 12Vuttaget stängs av när nyckeln vrids till startläget.

Jag har svårt att tänka mig att en konding skulle klara av att driva DVDspelaren utan en del konstigheter.

Lättast tror jag skulle vara att dra fram en ny kabel med konstantström.
peter555

Inlägg av peter555 »

Hur stor kondensator som skulle krävas beror på hur mycket ström det hela drar. Om du kan koppla skärmarna separat och bara driva DVDn så borde det inte krävas alltför stor kondensator. Ska alltihop drivas så lär det behövas kondenstor i Faradklassen. Såna går också att få tag i för några hundralappar.

Lite ekvationer
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Är det inte bättre och billigare att skaffa några batterihållare och använda uppladdningasbara typ R6 batterier. Och med en diod se till att inte spänningen sjunker på dessa när du startar. Sen ha dem inkopplade på underhållsladdning hela övriga tiden.
Tekko

Inlägg av Tekko »

LR6 räcker inte, det som behövs till en bildvd som backup under start är ett litet SLA batteri.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Uttaget går helt säkert på X-matning, den som kopplas ur när du kör på starten. Borde gå att lösa genom att flytta kabeln till en annan säkring, men startmotorn belastar batteriet ner mot 9-10 V så är spelaren känslig för spänningen kanske det inte räcker. En kondensator måste nog kompletteras med en diod, annars äter startmotorn upp det mesta av den ändå.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

finns ju stora kondingar för bilstereo, en så¨dan med en backsiod innan borde räcka några sekunder

men annars är en vanlig liten blybatteri smidigast, den med med en backdiod

och det under förutsättning att som sades att stömmen inte kopplas ifrån vid tändningen
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> när man stänger av motorn men inte slår av tändningen helt, typ om man ska tanka...

Jag tror det bästa/säkraste är att stänga av tändningen helt vid tankning.

> Finns det någon smart lösning på det här problemet?

Det här är inget tekniskt problem.
Säg till ungarna att de får ge 17 i att titta på DVD hela tiden.
Otroligt. Vad är det med ungarna (och föräldrarna) idag ?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

som vanligt en som tänker :tumupp: , en annan hamnar på teknikspåret direkt :oops:
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Ja allt var säkert mycket bättre förr... *ironi*
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

sodjan skrev:> när man stänger av motorn men inte slår av tändningen helt, typ om man ska tanka...

Jag tror det bästa/säkraste är att stänga av tändningen helt vid tankning.

> Finns det någon smart lösning på det här problemet?

Det här är inget tekniskt problem.
Säg till ungarna att de får ge 17 i att titta på DVD hela tiden.
Otroligt. Vad är det med ungarna (och föräldrarna) idag ?
Tror inte att problemet är att dom inte får titta på några sekunder utan att DVD troligen börjar om från början igen när den tappar spänningen, något som jag kan tänka mig är GANSKA irriterande i längden.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Planering.
Stäng av DVD'n en timme *innan* det är dags att tanka.
Sen har väl nästan alla skivor idag kapitelindelning och alla
spelare snabbspolning.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

1. Sjung sånger för barnen det fungerar och stimulerar.

2. Rulla igång bilen fungerar garanterat!

Annars funkar säkert ett litet slutet blybatteri kopplat samman med cigguttaget vanligtvis, men urdraget just under starten. Frågan är bara hur litet som duger :?
CirruZZ

Inlägg av CirruZZ »

Tack för alla svaren!

Jag blev konfundersam om det var så att startmotorn drog ned spänningen och det var därför som DVDn la av. Nu är det en XC70-05 så då finns det ett uttag i bagaget också som sägs ha konstant spänning, även när täningen är av. Så jag kopplade in den där och då var det inget problem, ström hela tiden, även under motor start!

Så då finns det två alternativ, där det ena är att dra en kabel från det uttaget istället. Men "fixig" som jag är, och dom flesta av oss här på forumet verkar vara, så är inte det den tilltalande lösningen. Helst skulle jag vilja koppla in något emellan, och ett batteri som ni nämner verkar ju mer vettigt än en kondign.

Jag har kollat efter något litet batteri men inte funnit något, något tipps på vad som skulle kunna passa?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

funkar det med att hämta stöm från något annat ställe hadde jag gjort det istället

men annars duger billigaste möjliga slutna battari som helst, biltem har för 80 kr eller något sådant
Skriv svar