Kommunicera med displayer från digitalkameror?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry

Kommunicera med displayer från digitalkameror?

Inlägg av Henry »

Bara undrar om någon vet om dessa är svåra att kommunicera med? Dessa skärmar innehåller väl inte heller någon direkt drivelektronik som "chip on glas" eller så? Har inte tänkt göra något för tillfället men kan kanske vara bra att veta om något dyker upp.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Det lär vara digital RGB TTL interface. Utan datablad på skärmarna så vet man inte hur timing, pinout osv ska vara till den.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Borde väl vara jämförbart med senare mobiltelefoner, antar jag...
D.v.s OEM skärmar helt utan tillgängliga datablad för en vanlig dödlig.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

faste det finns ju en del exempel på att folk faktiskt lyckas få igång de mest märkliga dispalyer och kameror från mobiltelefoner så helt ute är väl inte hoppet!
Googla/testa helt enkelt!
Tekko

Inlägg av Tekko »

Är väl samma eller iaf liknande interface som på skärmarna i bärbara datorer ?

I en dv kamera med komposit svideo eller scart (rgb+csync) utgång kan ju iofs skärmen ha vanlig videoingång med lite tur.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Micke_s: aha ok, ja då låter det trots allt som det ändå finns någon standard involverad i det hela. Kretsarna som jag nu sett styr skärmarna är direkt gjorda för att driva skärmen och dessa verkade bara hantera RGB synk och något till och någon kunde även hantera både digitalt som analogt vilket hade varit väldigt smidigt. Hade tankar på att ändra om en kamera så att det enbart finns CCDn och skärmen och ingenting annat emellan och ha som IR-kamera. Men då blir det till att tugga datablad om man får tag till alla kretsar vls och jag tror det blir för mycket jobb med det..

sodjan: du verkar ha så rätt. Jag har hittat ett "datablad" till den jag har men det visar sig att den inte visar någon pinout. Kändes mer som det var lite av ett reklam blad i form av "titta vad denna kan göra" då det stod bla att denna drar mindre ström och denna är tunnare än tidigare version osv och ingen direkt teknisk information. Hittade däremot till en aningen äldre display som dock var samma typ och där det bara skilde ett nummer och där fanns pinouten och kan alltid hoppas på att det inte skiljer så mycket, men det fanns visserligen inte någon direkt teknisk info i detta datablad heller.

dar303: har tittat en del men det var i all fall ingen som hade använt den displayen jag hade. :? Men söker jag bredare så borde man nog få tag på någon så man kan se principerna på hur en kanske kan kopplas upp.

Tekko: jo det verkar nog så. Har också precis sett att chipet som styr hela skärmen i kameran skulle kunna vara hyfsat hanterbar utan en massa externa komponenter eller så.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tror Elektor/AlltOmElektronik har gjort något med en mobildisplej nyligen. Kolla nammer nummer.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har inget minne om att ha sett något sådant i föregående nummer eller så är det jag som är glömsk. :) Men tackar för det skall kolla upp upp om jag hittar något.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag såg något i förra eller förrförra nummret, vill jag minnas. Brukar bäddra i tidningen när jag är på bibblan.
Skriv svar