Gissa komponenten!
Sisådär, schemat uppritat så utförligt som är möjligt utan att löda bort några komponenter eller så. ska ta bort mosfeten och se vart kondensatorn i mitten leder någonstans. Kanske går till gaten..
Mosfeten är ritat som den ser ut, då jag inte vet vilken det är så det är lite svårt o rita med riktiga symboler och få utgångarna rätt. vet inte vilken som är vilken..
handritat, skannat och väldigt stort. så jag länkar: http://aycu02.webshots.com/image/20561/ ... 481_rs.jpg
Mosfeten är ritat som den ser ut, då jag inte vet vilken det är så det är lite svårt o rita med riktiga symboler och få utgångarna rätt. vet inte vilken som är vilken..
handritat, skannat och väldigt stort. så jag länkar: http://aycu02.webshots.com/image/20561/ ... 481_rs.jpg
Svårt att veta vad som var brunnet i schemat - om D1 var den knäkta dioden så duger nog den föreslagna 1N4007 - framförallt dess spänningstålighet är bättre än schotty-varinten, men kommer istället ger mera värme.
Denna diod är jätteviktigt då den fungerar som frihjulsdiod till motorn och utan den så blir det spänningsspikar kom kan knäcka både det ena och andra - i pricip skall den kunna hantera samma ström som går igenom motorn, i alla fall peakmässigt.
Om C2 är den brunna kondingen så ser den (tillsvidare) ut som en avkopplingskondensator - kolla om resp. sida är kopplad till batteri-plus och batteri-minus. Skulle vara logisk att ha en sådan här om man har strömslukande pulsande motoranslutningar så nära inpå här. Förmodligen är det konding med många nF eller tom. uF och kan vara känsliga för spänningsspikar med genombrott då det är ytterligt tunna lager i dessa.
T1 - även om det inte är utritad 3 inkopplingar - så kan det vara en 3-pin regulator till 5 volt för logiken - kolla om pinnarna är kopplade till batter-minus, lika så kolla att om dess 'utgång' kan tänkas gå till Vcc på logikretsar - har du tur så gick kretsen sönder på 'rätt' sätt genom att sluta ge utspänning - otur, så har logikkretsen fått hela batterispänningen över sig + ev spikspänningar.
Kretsen mellan motor och batteri-minus är förmodligen switchtrissan från international rectifier och är väl bara kolla om den fortfarande är hel - det är den som har tagit mest stryk om frihjulsdioden krachade, men å andra sidan brukar vara ganska robusta och annat gick sönder istället...
---
Grundproblemet som jag ser det just nu är att D1 helt enkelt var underdimensionerad kanske både strömmässigt och spänningstålighet och när den krachade så blev det spänningsspikar och termisk stress som påverkade dom andra kringkomponenterna.
Du skall vara glad att den spräckta kondingen inte hann bränna halv kortet, börja dom glöda så ger dom sig inte i första taget...
Denna diod är jätteviktigt då den fungerar som frihjulsdiod till motorn och utan den så blir det spänningsspikar kom kan knäcka både det ena och andra - i pricip skall den kunna hantera samma ström som går igenom motorn, i alla fall peakmässigt.
Om C2 är den brunna kondingen så ser den (tillsvidare) ut som en avkopplingskondensator - kolla om resp. sida är kopplad till batteri-plus och batteri-minus. Skulle vara logisk att ha en sådan här om man har strömslukande pulsande motoranslutningar så nära inpå här. Förmodligen är det konding med många nF eller tom. uF och kan vara känsliga för spänningsspikar med genombrott då det är ytterligt tunna lager i dessa.
T1 - även om det inte är utritad 3 inkopplingar - så kan det vara en 3-pin regulator till 5 volt för logiken - kolla om pinnarna är kopplade till batter-minus, lika så kolla att om dess 'utgång' kan tänkas gå till Vcc på logikretsar - har du tur så gick kretsen sönder på 'rätt' sätt genom att sluta ge utspänning - otur, så har logikkretsen fått hela batterispänningen över sig + ev spikspänningar.
Kretsen mellan motor och batteri-minus är förmodligen switchtrissan från international rectifier och är väl bara kolla om den fortfarande är hel - det är den som har tagit mest stryk om frihjulsdioden krachade, men å andra sidan brukar vara ganska robusta och annat gick sönder istället...
---
Grundproblemet som jag ser det just nu är att D1 helt enkelt var underdimensionerad kanske både strömmässigt och spänningstålighet och när den krachade så blev det spänningsspikar och termisk stress som påverkade dom andra kringkomponenterna.
Du skall vara glad att den spräckta kondingen inte hann bränna halv kortet, börja dom glöda så ger dom sig inte i första taget...
peter555: T1 alltså? Kan någon förklara hur den strömförsörjer + och - till mottagaren? Jag menar det är ju bara en utgång och en diod mellan dom? förstår inte.
xxargs: Det är T1 som har brunnit, de andra har klarat sig så vitt jag vet, eller det är bara den som har ett synligt brännhål iallfall..
Du har även helt rätt, mitt under D1 verkar det gå en "sammanfogning", vad kallas det? ett hål som leder strömmen mellan övre och undre banan.. Iallfall, logikkretsen får sin ström från T1 efter D2, precis som mottagaren.
När jag studerar kortet från sidan så ser jag en till "sammanfogning" mellan negativa batteri ingången och som sedan går upp under T1. Och då C2 också går in under T1 så borde dessa vara ihopkopplade. Och då borde den logiskt sett gå in i T1's andra ben. VOILA, schemat fulländat!
tror jag..
försöker sätta ihop en sammanställning:
T1 är nu helt inkopplad, och får ström från batteriet, som håller mer ström och behöver en större stabilitetkondensator(tror det heter det, den som gör det stabilt med ström om batteriets kraft skulle svacka)..
PICen får ström från T1 som är stabiliserad via C1 kondensatorn som är mindre då det bara är 5V här.
I(?)R F7805 är som xxargs så snällt hjälpt mig att få reda på en MOSFET. Som styrs av PICen. Och ökar/minskar(PWMar den?) strömmen beroende på Picens signaler från batteri - och kör ut det på hela högersidans utgångar. Som sedan går igenom motorn och ut på +.
-------
har jag förstått det rätt? Isåfall är jag väldigt nöjd och jag märkte att det faktiskt var riktigt roligt att följa banor, söka datablad, läsa pinouts och titta egenskaper!
Alltså behöver jag en ny +5V regulator!
Updaterat Schema: http://aycu24.webshots.com/image/23703/ ... 802_rs.jpg
Datablad för F7805: http://www.irf.com/product-info/datashe ... rf7805.pdf
Datablad för 12C508: http://www.chipcatalog.com/Datasheet/A0 ... 2B34E5.htm
(OBS! Ber om ursäkt om jag blandat ihop ström och spänning osv, visste inte riktigt vad jag skulle skriva, menar spänning dock kom jag på nu..)
EDIT:
Ville veta lite mer om voltregulatorn och kollade på Rohm.com, och lyckades lokalisera vilken det var. Den heter BA05CC0FP och här följer lite fakta som borde stämma om jag lyckades läsa databladet rätt:
Type: 1A Low Dropout Voltage Regulator (Adjustable Voltage)
Features: Maximum Output Current: 1A
High Input Voltage: 35V, Built in Over Voltage Protection
Sedan lyckades jag inte hitta så mycket mer om den, förstår mig inte på databladet, det är rörigt enligt mig: http://www.rohm.com/products/databook/g ... ries-e.pdf
EDIT2:
Kollade upp vad en liknande mottagare som jag har drar:
Operating Voltage 3.6 - 6.0 volts DC
Current Drain 9 mAh +/- 10%
EDIT3:
Letade runt på elfa och tror att jag har hittat en lämplig ersättare, dock inte SMD men det borde väl inte göra någon skillnad:
L7805CV / 73-262-42
Den har +5V ut och max 1,5A
Max inspänning 35V exakt som den andra.
Min Utspänning: 5mA
Spänningsfall: 2 V typ
Strömförbrukning: 8 mA max
Har en sånhär hemma så matchar den så har jag en väldans tur! Vad tror ni?
EDIT4: Sista editen innan jag måste tvinga mig i sängs!
Fartreglaget är ju faktiskt väldigt simpelt, och såvitt jag förstår så är det MOSFETen IRF7805 som bestämmer hur mycket det klarar! Man kanske även borde byta ut C1 mot en vanlig hålmonterad ellyt så att den klarar av att lagra lite mer spänning om det skulle bli ett spänningsfall. Alltså, hur skulle man kunna modifiera den för att klara större motor, bara att byta ut MOSFETen till en som klarar högre strömmar? Och sist, vad är det igentligen PICen gör? Skulle det gå att bygga ett eget fartreglage utan att programmera en PIC? Har en wisp och ett gäng picar men för att vara ärlig så får jag inte riktigt tummen ur, och jag förstår mig inte på assambler ännu..
xxargs: Det är T1 som har brunnit, de andra har klarat sig så vitt jag vet, eller det är bara den som har ett synligt brännhål iallfall..
Du har även helt rätt, mitt under D1 verkar det gå en "sammanfogning", vad kallas det? ett hål som leder strömmen mellan övre och undre banan.. Iallfall, logikkretsen får sin ström från T1 efter D2, precis som mottagaren.
När jag studerar kortet från sidan så ser jag en till "sammanfogning" mellan negativa batteri ingången och som sedan går upp under T1. Och då C2 också går in under T1 så borde dessa vara ihopkopplade. Och då borde den logiskt sett gå in i T1's andra ben. VOILA, schemat fulländat!

försöker sätta ihop en sammanställning:
T1 är nu helt inkopplad, och får ström från batteriet, som håller mer ström och behöver en större stabilitetkondensator(tror det heter det, den som gör det stabilt med ström om batteriets kraft skulle svacka)..
PICen får ström från T1 som är stabiliserad via C1 kondensatorn som är mindre då det bara är 5V här.
I(?)R F7805 är som xxargs så snällt hjälpt mig att få reda på en MOSFET. Som styrs av PICen. Och ökar/minskar(PWMar den?) strömmen beroende på Picens signaler från batteri - och kör ut det på hela högersidans utgångar. Som sedan går igenom motorn och ut på +.
-------
har jag förstått det rätt? Isåfall är jag väldigt nöjd och jag märkte att det faktiskt var riktigt roligt att följa banor, söka datablad, läsa pinouts och titta egenskaper!

Alltså behöver jag en ny +5V regulator!
Updaterat Schema: http://aycu24.webshots.com/image/23703/ ... 802_rs.jpg
Datablad för F7805: http://www.irf.com/product-info/datashe ... rf7805.pdf
Datablad för 12C508: http://www.chipcatalog.com/Datasheet/A0 ... 2B34E5.htm
(OBS! Ber om ursäkt om jag blandat ihop ström och spänning osv, visste inte riktigt vad jag skulle skriva, menar spänning dock kom jag på nu..)
EDIT:
Ville veta lite mer om voltregulatorn och kollade på Rohm.com, och lyckades lokalisera vilken det var. Den heter BA05CC0FP och här följer lite fakta som borde stämma om jag lyckades läsa databladet rätt:
Type: 1A Low Dropout Voltage Regulator (Adjustable Voltage)
Features: Maximum Output Current: 1A
High Input Voltage: 35V, Built in Over Voltage Protection
Sedan lyckades jag inte hitta så mycket mer om den, förstår mig inte på databladet, det är rörigt enligt mig: http://www.rohm.com/products/databook/g ... ries-e.pdf
EDIT2:
Kollade upp vad en liknande mottagare som jag har drar:
Operating Voltage 3.6 - 6.0 volts DC
Current Drain 9 mAh +/- 10%
EDIT3:
Letade runt på elfa och tror att jag har hittat en lämplig ersättare, dock inte SMD men det borde väl inte göra någon skillnad:
L7805CV / 73-262-42
Den har +5V ut och max 1,5A
Max inspänning 35V exakt som den andra.
Min Utspänning: 5mA
Spänningsfall: 2 V typ
Strömförbrukning: 8 mA max
Har en sånhär hemma så matchar den så har jag en väldans tur! Vad tror ni?
EDIT4: Sista editen innan jag måste tvinga mig i sängs!
Fartreglaget är ju faktiskt väldigt simpelt, och såvitt jag förstår så är det MOSFETen IRF7805 som bestämmer hur mycket det klarar! Man kanske även borde byta ut C1 mot en vanlig hålmonterad ellyt så att den klarar av att lagra lite mer spänning om det skulle bli ett spänningsfall. Alltså, hur skulle man kunna modifiera den för att klara större motor, bara att byta ut MOSFETen till en som klarar högre strömmar? Och sist, vad är det igentligen PICen gör? Skulle det gå att bygga ett eget fartreglage utan att programmera en PIC? Har en wisp och ett gäng picar men för att vara ärlig så får jag inte riktigt tummen ur, och jag förstår mig inte på assambler ännu..
7805:an är fastsatt, fungerade klockrent. Inga tecken på värmeutveckling ännu, men då den är vanlig hålmonterad så ska jag skruva fast en kylfläns på den och sedan börja fundera ut hur jag ska göra för att kunna köra kraftigare motor, fler MOSFETar ser det ut att bli för tillfället, eller en som tål mer.