Sladdeländet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HåkanO

Sladdeländet

Inlägg av HåkanO »

Vad ska man göra med alla kablar? Så här ser det ut på en av mina sladdhyllor Varje gång man ska ha en kabel följer hela knippet med ut och sen börjar ett trasslande och mixtrande tills man får lös den. :shock: Nästa gång är det samma sak igen.

Någon som har den slutliga lösningen?

Bild

mvh/Håkan
Tekko

Inlägg av Tekko »

:lol:
BJ

Inlägg av BJ »

Jag hade också det problemet. Nu har jag satt såna där svarta klämmor eller såna där som man får med runt nya sladdar, runt sladdrullarna. Inte så fint kanske, men det fungerar ganska bra.
Användarvisningsbild
ehf
Kontakt:

Inlägg av ehf »

Jag har lagt varje sladd i varsin genomskinlig plastpåse av passande storlek och sedan lagt allt i en kartong.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

sladdtrollen härja hej vilt :lol:
känner igen mig och lider med dig

mina lösningar äro två, han em high & bunta ihop och slå ihjäl

labbkablar och likande har jag hängandes i ikeas klädhållare i serien, hm, antonius, fungerar sådär, sedan annvänder man buntbant , sådan där ståltråd med plast runt och senaste försöket, karborrebuntband för att hålla ihop kablar i vettiga rundlar

plastpåsar var en bra ide, skall provas

skulle vilja ha en hel vägg med massa sådana där dammsugsslangshållare , och bara hänga upp allt efter kategori
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag kör med plastpåsar (A5-storlek med ziplock) till mindre kablar, och buntband till större. Det är inte sååå ofta man använder sig av alal kablar i kabelsamlingen, så buntband tycker jag funkar bra. :)

Labb- och mätsladdar har jag hängande i nån sak... det är en aluminiumskena, med små flyttbara plastkonsoller.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Jag har också en sådan där "väggkam" ursågad ur en MDF skiva och det funkar ju bra till labbsladdar och korta kablar med kontakter. Men idén med plastpåsar var ju bra den ska jag testa. Då kan man ju med en lämplig spritpenna anteckna på påsen vad det är för sorts kabel och så häktar dom ju inte i varandra. Blir till att köpa in en rulle lämpliga plastpåsar...

mvh/Håkan
BJ

Inlägg av BJ »

Kanske inte en rulle då... Blixtlås-påsarna brukar väl vara lite stabilare, och dom säljs nog inte som rullar. :wink: (Man behöver ju inte stänga dom bara för att det går.)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Såklart man måste, med vakuum i. ;)
PederMolin
Kontakt:

Inlägg av PederMolin »

Jag köpte lådor från IKEA, dom var på den tiden gråa..vilket jag tycker var snyggare än dom som finns nu. Men sedan har jag märkt upp dom i flera kategorier.

Det löser inte alla problem, men man slipper se eländet och sedan annvänder jag buntband till sådant jag tror att jag aldrig kommer använda någonsin igen och komponentpåsar från ELFA och andra företag.

Kablar är aldrig roligt oavsett om det är anslutna eller inte och man har väldigt svårt att skilja sig ifrån gamla kontakter osv. (bra att ha prylar)

Bild
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

här är nog en lämplig påse eller har ni någon bättre lev.

http://www.quill.se/swe/catalog/cat_sku ... xedcode=WW

sen kan man ju förpassa 90% av påsarna till en låda på vinden. Bara man har en förteckning vad man har för något så man slipper köpa nytt i onödan.

Håkan
salle

Inlägg av salle »

HåkanO: nästan så ser det ut bakom min TV, bara det att anslutningarna är inkopplade.

Salle i Växjö
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Fick ett ryck förut och sorterade upp alla långa kablar på lösmeter (typ telekabel, CAT5-kabel, högtalarkabel, FKK mm.) buntade ihop rullar och fyllde upp en flyttkartong, och gjorde en lista på vad som fanns i, och ställde sen ner detta i källaren. Likadant med alla transformatorer som låg och skräpade. En låda med diverse kretskort också, t.ex gamla moderkort. Tog bilder på korten också så jag kunde kolla bilderna efter komponenter jag behövde istället för att gå ner i källaren och rota. Praktiskt. Om man hade hållt reda på listan med grejer... :P
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:D

Känner igen mig i kabelhärvan. När folk frågar vad jag vill ha t.ex som julklapp så brukar min sambo säga "Ge honom sladdar så blir han glad". Det ligger nog något i det... :)

Jag förvarar sladdar i stapelbara backar ovanpå en hylla. Ljudkablar i två av dem, datorsladdar i en, osv.. Sedan har jag tre små garderober (50x50x70cm) som är *host* fulla med "konsumkassar" med sladdar i. Har haft samma "system" i 10-12 år nu, så sorteringen är inte direkt logisk längre...

Men i min förra lägenhet hade jag sladdarna i en fullstor garderob. Förutom ovan nämnda kassar så hade jag en fungerande förvaringsmetod: På insidan av dörren hade jag skruvat upp massa krokar så att de flitigast använda kablarna hängde lätt åtkomliga på insidan av dörren. Det fungerade fint.

Sånadär "ståltrådar med plastöverdrag" använder jag överallt i studion och lägenheten. Mycket smidiga. Enda nackdelen är att de går av om man öppnat och stängt dem många gånger. Nu har jag även börjat använda Ikea's kardborrband. Fördelen med dem är att de tål ganska mycket vikt, så man kan utan problem hänga upp tunga kablar med dem.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Den här hängde kvar i skrubben i kontor/datorrummet när vi flyttade in:
Bild Sväljer en del iaf, även väggvårtor. Sen hänger det lite till på en klädstång, längre kablar över galgar. Men fortfarande finns det nog nån kartong med kaos i källaren...
Skriv svar