Koppla Smart Media minne till PIC för att spara filer,.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
ankan

Koppla Smart Media minne till PIC för att spara filer,.

Inlägg av ankan »

Någon som vet någon bra länk med info om hur man kopplar någon typ av minneskort till PIC för lagring av data som filer?

Har bla smartmedia minnen som jag inte använder.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

ankan

Inlägg av ankan »

Kanon. Jag har ett sånt utvecklingskort.

Det verkar bara handla om att ha en korthållare och sedan koppla den till PICens SPI.

Är någon minneskort enklare att hantera än annat?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Vet inte.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Själva den fysiska inkopplingen är inte det stora problem, antalet ledningar kan minimeras med SD-kort t.ex. men det knepiga är om man ska kunna läsa/skriva så att andra enheter kan använda datan, då måste man se till att det finns ett filsystem som kan användas.

Jag ska t.ex. ha fixat så att jag kan använda SD-kort som lagringsenhet och de data som lagras vill jag hämta från den SD-läsare jag har i min laptop, alltså måste jag fixa en lagring som använder ett filsystem, t.ex. FAT16 eller liknande.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Här är ett roligt open source-projekt som läser och skriver till SD/MMC-kort med FAT16.
http://jderogee.tripod.com/project1541.htm
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Ett färdigt C-bibliotek för FAT16 och FAT32 finns på elm-chan hemsida.

Det finns även exempel code till H8/300H, TLCS-870/C och V850ES med MMC/SD kort. Till AVR finns det oxå exempel med MMC/SD, IDE och CF.

Det lilla jag har lekt med den så har det fungera mycket bra ^^ dock har den inte stöd för långa filnamn men oftas har det ingen betydelse ^^
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Jag tror att MikroC redan har stöd för FAT !?

Om man nu vill använda det...
ankan

Inlägg av ankan »

Eftersom jag redan har mikroC och såg det så ska jag nog börja där.
peter555

Inlägg av peter555 »

Om du får fart på det där så är jag intresserad, jag vill göra en strömsnål datalogger som klarar många samples.
ankan

Inlägg av ankan »

Måste bara få lite tid över och så måste jag få ihop en kortläsare jag kan trycka in kortet i för att koppla till utvecklingskortet.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jag har skrivit till SD-kort med PIC, men då skrev jag EXT2 vilket jag tror är bökigt att läsa från PC? Begränsingen med koden jag använde var också att den bara fungerade med kort mindre på max 512kB, varför listade jag aldrig ut...... Men hur som helst, det finns färdiga bibiliotek där ute och jag undrar om inte microchip själva har ett - minns inte, men google is your friend.....

Skulle dock starkt rekomendera att använda PIC18 för att få lite mer RAM - blir knepigt att få till det på PIC16. Den lösningen jag hade krävde ett externt seriellt minne för mellanlagring - lite onödigt och väldigt långsamt...

Till Propellern har jag färdiga FAT16-bibilotek som bara fungerar out of the box (koden finns att ladda ner från parallax sida). Lite fusk kanske, men ett snabbt sätt att få något att snurra. Propellern är bra för snabba projekt - enkelt och bekvämt också med många kärnor så att det går dela upp koden på ett logiskt och enkelt sätt, sätt bara en ny COG på jobbet likssom och lämna tillbaka resultat när den är klar... Förenklar programutvecklingen enormt.... En kärna loggar data, en driver en display och en lagrar på SD kort och en kör RTC..... Oki - slösar lite ström gentemot en PIC18, men koden är klar snabbare...
Skriv svar