Jag är nybörjare men försöker lära mig mer när tiden räcker till.
Jag ska bygga något som ser ut att vara mycket enkelt, problemet är att jag inte kan tyda sådana här kopplingsscheman. Jag klarar nätt o jämnt av "vanliga" scheman så jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med hur det här ska kopplas/lödas.
Det är en massa "korvar med pluppar på" som svävar omkring. Typ alla pluppar som heter "Va", ska de kopplas ihop med varandra? Likaså "Vb" osv..
Sen den där fyrkanten uppe i vänstra hörnet förstår jag inte alls. Den som det sitter 2 kondensatorer på. Ska den bara sväva där o kopplas till Va o Gnd?
Vad jag menar med "vanligt" schema så är det ett sådant där det finns streck som visar exakt hur allt är kopplat.. Det här ser ut som ett proffsschema för mig..
Nu är jag tillbaka igen.
Jag har byggt ihop allt nu och testat. Fick det att fungera en stund men sen ville det sig inte längre. Dioden lyser men jag får ingen kontakt.
Jag använde bc557 och H945 som transistorer (det jag hade hemma). Kan det ha o göra med att jag använde H945 istället för bc547?
Jag hittade en spec på nätet, men vet inte om det är samma transistor som jag har: http://www.fulikent.com/images/spec/200211251821520.jpg
Senast redigerad av Aloha 22 juli 2007, 14:14:01, redigerad totalt 1 gång.
peter555 skrev:Vad menar du med att det fungerade en stund ?
Du har sett att det är annan pinout på H945 än BC547 ?
Jo, det såg jag och jag är ganska säker på att jag har kopplat det rätt. När jag testade den så fick jag kontakt med bilen och jag kunde se att datorn och ECU'n kommunicerade med varandra och att en anslutning då blev upprättad. De kommunicerade med varandra i kanske 1 minut då anslutningen plötsligt avbröts. När jag försökte ansluta igen så fick jag ingen kontakt. Jag har försökt flera ggr men inte lyckats igen. Därför tänkte jag att något kanske gick sönder?
Nu vet jag inte vad det är för specar på interfacet i bilen, men att K-line kan sänkas direkt av Q1, Q3 ser lite läskigt ut. Det är mycket möjligt att det är strömbegränsat i bilen och då går det bra. Om det inte är det så kan Q1, Q3 eller drivsteget i bilen gå sönder. På datorsidan är allt skyddat med 1k motstånd så där ska det inte vara något problem.
Antagligen finns det något skydd i bilens datorburk.
Jag kom att tänka på en annan sak. Det är ju inte helt otroligt att bilen kan bli uppladdad av statisk elektricitet. Om du då pluggar in en stationär PC är det stor risk att den går sönder (eller interfacet i bilen).
För att minska den risken så borde interfacet ha optokopplare på datalinorna.
Jag skulle gissa att -12V från RTS inte orkar hålla spänningen. Den brukar ju normalt drivas från typ MAX232 eller liknande. Prova att byta R6 till 10k tex. Du kan ju även kolla spänningen på RTS före och efter ändring.