Parallellkoppla transformatorer 2
Parallellkoppla transformatorer 2
Hej mitt första inlägg här.
Jag håller på att fixa till en amerikansk husbil och måste omvandla 230V till 110V. Men som vanligt när det är made in USA så är det stort och tar mycket ström skulle igentligen behöva en 7-8kW. Men jag har hittar transformatorer som ger 2000VA kontinuerligt 3300VA momentant, tänkte att två sådana skulle räcka om man hushåller lite med strömmen.
Blir det några konstiga strömmar mellan två transformatorer om man parallellkopplar primär och sekundärsidan?
Jag håller på att fixa till en amerikansk husbil och måste omvandla 230V till 110V. Men som vanligt när det är made in USA så är det stort och tar mycket ström skulle igentligen behöva en 7-8kW. Men jag har hittar transformatorer som ger 2000VA kontinuerligt 3300VA momentant, tänkte att två sådana skulle räcka om man hushåller lite med strömmen.
Blir det några konstiga strömmar mellan två transformatorer om man parallellkopplar primär och sekundärsidan?
Fasen, pratar du om 3-fas här (7-8 kW)???
Du får inte ut mer än 2.3 kW ändå ur en 230-stickproppsuttag med 10 ampere säkring bakom... - så en 2 kVA-trafo är nog ändå ganska passande storlek per uttag.
16 - 20 amperes 230-uttag tror jag inte finns förutom fasta installationer och kanske spis-uttag.
---
Du får _inte_ koppla ihop 110V-sidan parallellt med flera trafo med separata stickproppar - vänds stickproppen fel eller kopplas till annan fas så går säkringarna i bästa fall - fyverkeri i värsta fall - förutom att de oanslutna stickpropparna blir 230 Volt spänningsförande på de nakna metallstiften så fort någon av trafona är inkopplade
---
vad är det för något som behöver så groteskt mycket effekt ???
Du får inte ut mer än 2.3 kW ändå ur en 230-stickproppsuttag med 10 ampere säkring bakom... - så en 2 kVA-trafo är nog ändå ganska passande storlek per uttag.
16 - 20 amperes 230-uttag tror jag inte finns förutom fasta installationer och kanske spis-uttag.
---
Du får _inte_ koppla ihop 110V-sidan parallellt med flera trafo med separata stickproppar - vänds stickproppen fel eller kopplas till annan fas så går säkringarna i bästa fall - fyverkeri i värsta fall - förutom att de oanslutna stickpropparna blir 230 Volt spänningsförande på de nakna metallstiften så fort någon av trafona är inkopplade
---
vad är det för något som behöver så groteskt mycket effekt ???
och sedan den där lilla saken med 60hz, man får kolla att allt verkligen tål 50 hz
och även jag undrar vad det är som drar så mycket ström
elletrnativt kan man ju ha in trefas, ha två transformatorer och dela upp elsystemet i två eller tre delar,
en lösning som vore fin i sådanna fall vore en trefastransformator 400/110v
och även jag undrar vad det är som drar så mycket ström
elletrnativt kan man ju ha in trefas, ha två transformatorer och dela upp elsystemet i två eller tre delar,
en lösning som vore fin i sådanna fall vore en trefastransformator 400/110v
110V kabeln som sitter på bilen som ska kopplas till ett uttag och var märkt med 30A och det var åtminstone 6mm² gummikabel 
Det som ska ha 110V:
- 2st AC anläggningar á 1700W (kan bara köra en åt gången)
- Varmvattenberedare 1500W
- Micro med ugn 1500+1500W
- Kyl skulle avsäkras med 5A så max 500W
- 110VAC->12VDC 50A omvandlare ca 700W (den kanske blir ersatt med en 230VAC modelll)
- Is-maskin
Bilen har en 110V generator som ger ca 7,5kW.
Men alla uttag i bilen skall bytas till 230V
De två transformatorerna skulle vara parallellkopplade hela tiden på primär och sekundärsidan. Det skulle bli en fast installation i bilen.
Tror nog att de flesta uttag på campingar är 16A

Det som ska ha 110V:
- 2st AC anläggningar á 1700W (kan bara köra en åt gången)
- Varmvattenberedare 1500W
- Micro med ugn 1500+1500W
- Kyl skulle avsäkras med 5A så max 500W
- 110VAC->12VDC 50A omvandlare ca 700W (den kanske blir ersatt med en 230VAC modelll)
- Is-maskin
Bilen har en 110V generator som ger ca 7,5kW.
Men alla uttag i bilen skall bytas till 230V
De två transformatorerna skulle vara parallellkopplade hela tiden på primär och sekundärsidan. Det skulle bli en fast installation i bilen.
Tror nog att de flesta uttag på campingar är 16A
Du har nog rätt i att man borde byta ut till 230 grejor, men eftersom dom är orginalmoterade så ser det snyggt ut och generatorn är 110V.danei skrev:Uttagen på campingar brukar snarare vara 6A. lägre förkommer också. 10A förekommer säkert det med men 16 tror jag är ovanligt. Jag skulle nog byta ut saker mot vanliga 230V prylar. En varmvattenberedare är det inte vettigt att ha en trafo till.
Jag har aldrig varit på en camping med husbil så nog kan det hända att det bara är typ 6A, men när man installerar ett utomhusuttag så brukar man nog ofta välja 16A, mindre än det är fjolligt

-
- Inlägg: 521
- Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
- Ort: Helsingborg
Om du bygger för 16 ampere hanske/stickpropp som max så ser jag inga hinder att man parallellkopplar 2 trafos för att klara 4 kVA kontinueligt - du kommer ändå inte att kunna plocka ut mer än 3.6 kW som max ändå utan att 16 amp säkringen riskerar att gå på lite längre sikt.
---
Underskatta inte skillnaden (och problemen) mellan 50 och 60 Hz när det gäller motorer och transformatorer. Amerikanska motorer har mindre plåt i sig och går lätt i magnetisk mättnad och kan gå varm och värsta fall brinna av den orsaken när det drivs av 50 Hz - se upp med AC:n kolla att dom övh. orkar starta och senare gå något sånär vibrationsfritt när det är fullt tryck i systemet. Kompressorn är balanserad svänghjulsmässigt för att gå harmoniskt vid 60 Hz, frågan är hur den klarar 50 Hz. - är det Europeisk/internationell kompressor (typ Danfoss) så klarar dom nästan alltid både 50/60 Hz - men det är värre med rent amerikanska... - kollas, glöm inte kyl och frys om de också är kompressordrivna. Brummar det märkbart högre vid 50 Hz än 60 Hz så har du klar indikation på järnkärnor i mättnadsområdet och riskera gå varma.
Använd tångampermeter ( alltid på en ledare) och kolla hur mycket strömmarna skiljer sig när det körs på 50 Hz resp 60 Hz (generator) - detta kan ge en vink om du har problem (överhettning) att vänta eller inte
Det som kan vara känsligt är kyl och AC-anläggningar, microvågsugn (trafon) , eventuella ljudanläggningar med trafo och - faktiskt, lysrör om de har drosslar - dels att rören blir lite överdrivna strömmässigt, men framförallt att drossen förmodligen blir varmare än normalt.
Klockor som drivs och synkas av nätspänningen kommer också att gå fel då de förmodligen är ställda för 60 Hz....
---
På Craydatorernas tid i linköping (80-talet) så var man tvungen att ha 5 ton tunga rotoromformare mellan 50 och 60 Hz för att trafo och motorerna tillhörande Craydatorer inte skulle brinna upp - det inkluderade 2 st 50 kW AC-aläggningarna som behövdes för att kyla datorn (korten badade och kokade i flytande freon för kylningens skull...)
Andra tillfällen på annat håll såm jag själv var mer drabbad av så ställde en importerad kretskortsborrningsmaskin för kretskortstillverkningsindustri från USA oehörda problem då transformatorer gick lite väl heta och resevoarkondingarna i aggregaten på olika håll lite väl små för 50 Hz, vilket gjorde att det hängde sig och hadde sig vid minsta lilla störning på elnätet - det fanns inga marginaler kvar alls när man gick från 60 till 50 Hz matning (här 3-fas) - därför kan man inte ta lätt på 60 -> 50 Hz ändringen även om man fixar till spänningen med trafos.
---
Underskatta inte skillnaden (och problemen) mellan 50 och 60 Hz när det gäller motorer och transformatorer. Amerikanska motorer har mindre plåt i sig och går lätt i magnetisk mättnad och kan gå varm och värsta fall brinna av den orsaken när det drivs av 50 Hz - se upp med AC:n kolla att dom övh. orkar starta och senare gå något sånär vibrationsfritt när det är fullt tryck i systemet. Kompressorn är balanserad svänghjulsmässigt för att gå harmoniskt vid 60 Hz, frågan är hur den klarar 50 Hz. - är det Europeisk/internationell kompressor (typ Danfoss) så klarar dom nästan alltid både 50/60 Hz - men det är värre med rent amerikanska... - kollas, glöm inte kyl och frys om de också är kompressordrivna. Brummar det märkbart högre vid 50 Hz än 60 Hz så har du klar indikation på järnkärnor i mättnadsområdet och riskera gå varma.
Använd tångampermeter ( alltid på en ledare) och kolla hur mycket strömmarna skiljer sig när det körs på 50 Hz resp 60 Hz (generator) - detta kan ge en vink om du har problem (överhettning) att vänta eller inte
Det som kan vara känsligt är kyl och AC-anläggningar, microvågsugn (trafon) , eventuella ljudanläggningar med trafo och - faktiskt, lysrör om de har drosslar - dels att rören blir lite överdrivna strömmässigt, men framförallt att drossen förmodligen blir varmare än normalt.
Klockor som drivs och synkas av nätspänningen kommer också att gå fel då de förmodligen är ställda för 60 Hz....
---
På Craydatorernas tid i linköping (80-talet) så var man tvungen att ha 5 ton tunga rotoromformare mellan 50 och 60 Hz för att trafo och motorerna tillhörande Craydatorer inte skulle brinna upp - det inkluderade 2 st 50 kW AC-aläggningarna som behövdes för att kyla datorn (korten badade och kokade i flytande freon för kylningens skull...)
Andra tillfällen på annat håll såm jag själv var mer drabbad av så ställde en importerad kretskortsborrningsmaskin för kretskortstillverkningsindustri från USA oehörda problem då transformatorer gick lite väl heta och resevoarkondingarna i aggregaten på olika håll lite väl små för 50 Hz, vilket gjorde att det hängde sig och hadde sig vid minsta lilla störning på elnätet - det fanns inga marginaler kvar alls när man gick från 60 till 50 Hz matning (här 3-fas) - därför kan man inte ta lätt på 60 -> 50 Hz ändringen även om man fixar till spänningen med trafos.
Av de uppräknade förbrukarna skulle jag tro att varmvatten beredaren borde fungera med 50 Hz, i övrigt skulle jag inte chansa! En dynamisk konverter är den enda vettiga lösningen.
Edit: Förtydligande: dynamisk konverter = roterande omformare.
Edit: Förtydligande: dynamisk konverter = roterande omformare.
Senast redigerad av Andy 21 juli 2007, 11:59:53, redigerad totalt 1 gång.
xxargs beskriver det mycket väl
en liten sak till, måste du ha kvar prylarna så kan man köra dom på en frekvensomformare
vilket gör det ännu dyrare och mera komplicerat , tyvärr
hm finns ju en idiotmöjlighet till, som nämdes, en roterade omformare, om man lätt kan få tag i en likadann generator som sitter i bilen och en lämplig 230 motor så kan man köra på det sättet, kan bli billigare än transformatorer och frekvensomformare
eller så köper du en amerikanskt elverk och låter den stå och gå när du behöver den
en liten sak till, måste du ha kvar prylarna så kan man köra dom på en frekvensomformare
vilket gör det ännu dyrare och mera komplicerat , tyvärr
hm finns ju en idiotmöjlighet till, som nämdes, en roterade omformare, om man lätt kan få tag i en likadann generator som sitter i bilen och en lämplig 230 motor så kan man köra på det sättet, kan bli billigare än transformatorer och frekvensomformare
eller så köper du en amerikanskt elverk och låter den stå och gå när du behöver den