Parallellkoppla transformatorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Wise
Kontakt:

Parallellkoppla transformatorer

Inlägg av Wise »

Kan vara alldeles för sent på kvällskvisten nu så jag tappat förståndet, men ändå:

Behövde en stabil 5V upp till knappt 1A så jag letade vad jag hade och hittade:

3st trafos, 6V 1,9VA, diodbrygga, LDO vreg Länk, kylfläns, lite kondingar för glättning och avstörning. Sagt och gjort, jag parallellkopplade transformatorerna (noga med "polvändning"). Tyckte jag skulle få 3*1,9 = 5,7VA vid 6VAC och 6VAC = 6*sqrt(2)=8,46VDC efter likrikning. 2000uF före regulatorn och 1000uF på ut. Borde gå fint att få ut iaf en 800mA ur den utan problem tycker jag. Men redan vid 10Ω(500mA) last börjar det rippla oroväckande och jag tappar spänning. Har inga exakta siffror men inspännigen hade ju sjunkigt drastiskt. 10VDC in till regulatorn obelastat.

Har jag haft en för optimistisk kväll eller vad kan vara galet?

/Henrik
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

diodframspänningsfallet på likriktarbryggan, -1.4v , sen har du inte så mycket marginaler kvar
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Instämmer med grym. Du får bygga dig en fräckare likriktarbrygga (schottkydioder kanse?) om det ska en komma i närheten av att funka.
Nästa grej är; vem har märkt trafon och hur? Normalt är utspänningen angiven vid märkström, men man vet aldrig vad som står på...!
Emil71

Inlägg av Emil71 »

Eftersom du har 2 transformatorer kan du använda metoden med mittutag och bara 2 dioder.
Då sparar du ett diodspänningsfall...

--------------) (---------[ >I ]----------I--------- VCC
I ) ( I
--------I ----) (----I I
I I I--- GND I
I ----- ) (----I I
I ) ( I
--------) (---------[ >I ]----------I

Eller så...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

och så använder vi

Kod: Markera allt

-taggarna... ;)
(gör först din design i typ notepad, annars blir det fel iaf)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om du har så små trafo som 1.9 VA (finns det ens sådana!!!) så är nog dess inre resistans tämligen hög och har svårt att leverera all ström som behövs för att ladda kondingarna på den korta delen av periodtiden den har på sig, speciellt nu med den lilla spänningsmarginalen den har efter diodbryggor etc. Förmodligen underlättas inte situationen då elnätets sinus är numera lite tillplattade i topparna just i området den behöver som mest spänning.

Dina 1.9 VA/trafo klarar säkert 1.9 VA last om det är resistivt eller reaktivt, men har du pulsad last som detta så kanske ditt VA-behov är 3-faldigad om du inte höjer spänningen lite eller minska trafons inre resistans.

Följdfråga :-):

Vad är det för resistans på dess primär och sekundärsida (helst mätt med likström, se upp när kretsen bryts - ha lastmotstånd på den andra lindningen så blir det inga smällar), hur mycket ström drar den på primärsidan (230 Volt) när sekundärsidan är olastat/öppen.

(misstänker att dessa trafos är så små att de går att kortsluta i oändlig tid utan att de de går sönder av överhettning...)

- måste nästan bara sätta upp detta i Spice för att se hur detta ser ut ;-)
Wise
Kontakt:

Inlägg av Wise »

Tack för alla svar. Ja jag tänkte också på diodspänningsfallen. Men efter de borde jag ändå ha 6V ut från diodbryggan. Men xxargs kan vara något på spåren där med att sekundärresistansen är så hög att de inte hinner ladda kondingarna. Jag har ingen möjligheta tt mära resistansen just nu, kanske senare idag. Men trafon är denna iaf. Hahn är väl rätt så erkända så man kan lita på siffrorna i databladet antar jag.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Synd att det inte stod något vettigt där - lindningsresistansen på resp sidan samt tomgångsströmmen på primären (för att räkna ut induktansen) är liksom minimuminformation om man skall kunna börja modulera på detta i Spice. Sedan är det bra med så exakt förhållande på spänningarna mellan sekundär och primär (AC) när det är olastat.

Frågan är också hur man gör en svensk standardiserad topptillplattad sinus som strömförsöjning på enkelt sätt i Spice ;-) - det var liksom länge sedan det var ren sinusspänning på vägguttagen

---

Det intressanta är att du stöter på samma problem med denna lilla bygge som kraftleverantörerna gör rent allmänt när det gäller likriktad och glättande likriktarbryggor som i alla enegisparlampor etc. - att VA kapaciteten måste var 2-3 ggr större än om lasten var ren resistiv/reaktiv för en viss levererad mängd Watt/VA.
Wise
Kontakt:

Inlägg av Wise »

Så nu har jag mätt lite på transformatorn. Upptäckte dock att jag glömde tomgångsspänningen på sekundären i all hast, hoppas den inte var allt för viktig till simuleringen..

A AC obelastad = 13.7mA
Primär Ω = 2,37kΩ
Sekundär Ω = 4,7Ω
xxargs

Inlägg av xxargs »

tackar - skall titta lite på detta så småningom

spänningen äv väl inte livsviktig men ändå intressant just för att få fram exakta förhållandet mellan primär och sekundär - nu få man göra några antagande att vid in 230 Volt ger det 6.0 Volt vid 315 mA och räkna från detta...

spring dock inte bena av dig för att mäta upp detta - passa på att mäta när du är där och rotar nästa gång när det nu blir ;-)
Skriv svar