Solceller

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PederMolin
Kontakt:

Solceller

Inlägg av PederMolin »

Hejsan alla,

Jag har inte lika stort elektronik kunnande som många här inne har, men har alltid haft ett stort intresse för solceller och alternativ energi och på min hemsida på adressen.

http://www.fritidsliv.se

Kan man följa mina solcellsprojekt och wlan lösningar ute på en ö utan någon som helst förbindelse till elnätet.

Mvh

Peder
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Välkommen till forumet.

Hoppas att du tål en del kritik. Tråden borde nog inte ligga under projekt.
Dessutom lutar den lite väl mycket åt reklamhållet.

Nog om det. Jag är inte så imponerad av sidan heller. Du skriver bland annat att kylskåpet drar 36A om dygnet. Du menar 36Ah. Viss skillnad. Din teori om att man inte kan parallellkoppla olika stora batterier stämmer inte heller. En solcell är inte samma sak som en solpanel. Elpriset är inte mycket att gnälla på. Det är riktigt lågt nu. Det styrs av marknaden. Så kan du producera el biligare så är det bara att göra pengar på det. Skatten på bensin är ännu högre och det pratas om att höja den. Så det är inget extremt med elskatten.

Du skulle nog spara lite på att inte gå via 230V ac till nätverket. Både el och pengar.

Elpriset med solceller hamnar typ 10 gånger normalt elpris. Skatten gämnar ut det lite. Men det är ändå mycket dyrare.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Plannja Royal på taket ser jag :tumupp:
PederMolin
Kontakt:

Parallellkoppling

Inlägg av PederMolin »

Självklart går det att parallellkoppla batterier med olika storlek. Men är det inte så att om det ena batteriet är på 60 och det andra är 80 så kommer aldrig det större batteriet bli full laddat om det inte har separata regulatorer.

12-220 volts omformaren som jag har för Wimax uppkopplingen beror på att jag inte vill göra ingrepp på det hyrda wimax modemet som kräver 220 volt och har nätdelen inbyggt i modemet. Jag skulle kunna däremot kunna köra routern direkt på 12 volt om jag velat. Men omformaren kommer jag inte ifrån tyvärr.

För övrigt så tycker jag att vi betalar för mycket för el, men jag är medveten om att man inte kan producera billigare el med solceller. I mitt fall så är inte el utdraget till ön och det skulle bli en dyr affär. Kan man bara lära sig däremot att inte göra av med så mycket el så blir det betydligt billigare i mitt fall.

Vi människor har blivit för beroende av energislukande utrustning och det gäller äv mig, så jag är inte något undantag.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo visst blir båda batterierna laddade. Om de är lika i övrigt.

Hur tycker du att man ska göra för att kunna sänka elpriset? Förbjuda pappersbruk eller?
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Förbjuder vi pappersbruk så kommer elpriserna stiga....
PederMolin
Kontakt:

Inlägg av PederMolin »

Danei, som jag har uppfattat, så är det som så att om man har ett 12 volts batteri på 60ah och ett på 80ah parallellkopplat så kommer aldrig 80ah batteriet bli full-laddat? Har jag fel när det gäller det?

Så mycket åt reklamhållet tycker jag inte min sida är för övrigt. Jag har lite adsense reklam som gör att jag kanske förhoppningsvis får tillbaka en del av de utgifter jag har för webbhotell osv.

Men jag arbetar främst inom tv-produktion och det är det som jag försörjer mig på. Varför jag skapade sidan, är för att jag vill dela med mig av mina åsikter om hur solceller och ip-telefoni hjälper mig att nå omvärlden på en ö utan el och telefonledningar draget till sig. Och har man ett sommarhus som man inte bor i vintertid och kan klara sig utan diskmaskiner och sådant, så kan man slippa en räkning i brevlådan varje månad där man betalar över 30 öre per kilowatt i enbart energiskatt och sedan moms på hela paket som en fin avslutning.

Vad pappersbruk har med det här ämnet att göra vet jag inte? Själv tycker jag däremot man kan spara en hel del hemma genom exempelvis ledlampor och inte skaffa datorn med det fetaste nätaggregatet och köra värmegolven på max.

/Peder
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Du tänker på seriekopplade batterier. Där måste kapaciteten vara lika stor på alla celler annars kommer vissa celler bli överladdade samt få negativ potential vid djupa urladdningar.

Vid parallellkoppling så är det bara att ösa på 8)
PederMolin
Kontakt:

Inlägg av PederMolin »

Rehnmaak!

Tack för dom orden, där lärde jag mig något nytt. Trodde att det var lika viktigt även vid parallellkoppling.

Mvh

Peder
xxargs

Inlägg av xxargs »

Batterierna jämnar ut sig laddningsmässigt om de är paralellkopplade - samma spänning ger samma laddstatus efter ett tag oavsett Ah-talet.

Detta föutsätter att det är samma batteriförpackningsteknik - dvs. alla paralellkopplade är 'våta'[1] med korkar eller alla är av SLA, AGM eller GEL-typ. Blanda inte sorterna med varandra. - helst skall batterierna i banken vara samma batch och inköpstillfälle.

Att koppla blybatterier med olika 'förpackningstyp' parallellt kan ge olika laddstatus mellan indidviderna för samma spänning då de har olika syrahalter för en viss laddstatus.

Vilket innebär om man spenderar stor tid i området halvladdat så kan man få fallet att SLA/AGM-batteriet ligger på 40% laddstatus och sulfaticerar medan den paralellkopplade 'våta' ligger på 60% och klarar sig bättre.

---

När du paralellkopplar dom - se till att ha säkring mellan batterierna så att dom friska batterierna inte tömmer sig med stor styrka i det trasiga om ett batteri skulle råka ut för multipel cellhaveri (ytterst sällsynt - men det har hänt) ... som bekant så kan blybatterier ge mycket ström.

[1] batterier med påfyllnadslock och underhållsfria batterier med ofta grönt 'öga' klassar jag som samma sak och bör kunna paralellkopplas - så länge det skvalpar i dessa så är det av samma typ och största sannolikhet samma syrahalt i elektrolyten, dvs 1.280 gr/ml vid när de en gång påfylldes...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Parallellkopplingen har ju förklarats bra nu så det behöver jag inte ta upp. Frågan är bara var du fått det ifrån.

Du har en försäljnings sida så jag uppfattade sidan som kommersiell.

Du skriver "energijättarna som tar oförskämt mycket betalt för ström" så jag undrade hur de skulle kunna sänka kostnaden. Pappersbruken är en stor förbrukare så det var så jag menade. Det var inte ett seriöst förslag på något vis.

Effektivare ljuskällor är ju ett sätt att få ner förbrukningen. samma sak med lite svalare inomhus temperatur. Men vad storleken på nätagregatet har med saken att gör fattar jag inte. Men det kan vi hoppa över. Jag vill veta vad elbolagen gör fel.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Elbolagen spelar ju bara efter de regler som finns. Så det kanske är regelverket som är fel? Något måste vara fel när energibolagen gör så massiva vinster år efter år. Dålig konkurrens? En sak man kan kritisera elbolagen är ju att man inte kan bli debiterad vad den faktiska kostnaden är timme för timme på elbörsen. Priset på el är i runda slängar hälften på natten. Men eftersom man inte kan spara något på att styra elförbrukningen till nattimmarna så är det ju ingen ide.

Sedan att staten lägger på 50-100% i skatt på energi, kanske är lite väl häftigt tycker jag. Faktum är ju att man kan göra väldigt lite när det gäller att välja energityp. El kostar lika mycket som olja och fjärrvärme. De enda som har billig värme är de som kör med ved, ingen koldioxidskatt där inte...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det som retar en mest med att försöka spara energi är att den fasta avgiften är så hög att det kvittar om man gör huset riktigt eleffektivt, man får inte ner kostnaderna ändå

funderar på att koppla loss mig från elnätet och köra själv, men , men , men är för lat för att ordna allt riktigt bra, behöver hyggligt med kraft några timmar per år, går att lösa med elverk, men har inget lämpligt i drift
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det ska bli avläsning per månad för alla senast 2009. I praktiken byter alla bolag ut till entimmes avläsning. Så då blir det antagligen möjligt att teckna spottpris. Det har länge varit möjligt att ha olika dag och natt taxa. Jag gissar att det inte försvunnit.

Elpriset sätts på en marknad. Äger man då kraftverk som är billiga i drift gör man pengar. Har du något bättre sätt att göra det på?

Koldioxidskatt på något som på något som inte ger ett koldioxid tillskott skulle vara riktigt orimligt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> De enda som har billig värme är de som kör med ved, ingen koldioxidskatt där inte...

Och varför skulle det vara det ? De tillför ju inget kol till "systemet".
Så länge som man inte börjar importera ved från någon annan planet... :-)
Skriv svar