mätartavlor, bra ideer sökes.
mätartavlor, bra ideer sökes.
Håller fortfarande på att tillverka mitt hastighets instrument till min båt o nu har turen kommit till själva mätartavlan. Instrumentet måste vara mycket likt de nuvarande instrumenten vilket ar en vit panel och sifferorna är belysta bakifrån. För att förtydliga lite så är bakgrunden vit och i dagsljus är sifferorna svarta(mörkt röda) och i mörker med bakgrundsbelysningen på lyser sifferorna rött.
min nuvarande ide är att tillverka en tunn lödmask måla den vit och limma den på ett rött displayglas.
Lösningen måste även klara fukt rätt bra.
Finns det någon som har nån annan brilliant ide?
MVH
Mattias
min nuvarande ide är att tillverka en tunn lödmask måla den vit och limma den på ett rött displayglas.
Lösningen måste även klara fukt rätt bra.
Finns det någon som har nån annan brilliant ide?
MVH
Mattias
Ta en bit plexi och måla den vit på baksidan, fräs sedan ut önskad text spegelvänt på baksidan och måla sedan hela baksidan igen med röd "fönsterfärg", sådan färg som man målar figurer på glasrutor för att solen skall lysa igenom... Sätt sedan glödlampor eller LEDar bakom för att lysa upp. Eventuellt funkar det även utan den röda färgen på baksidan om du använder röda LED:ar
/PeterH

/PeterH
PeterH: Nu e jag ingen expert på fräsar men i och med att det är rätt liten text med skarpa kanter vilket skulle medföra en ytterst liten drillbitt(<1mm). men d kanske finns nå bättre sätt än jag känner till.
grym: låter jävligt enkelt kan du utveckla d där lite. har oxå funderat på att skriva ut o sen skära ut sifferorna me skarpell men är ytterst osäker på resultatet då sifferorna e typ 5mm höga.
grym: låter jävligt enkelt kan du utveckla d där lite. har oxå funderat på att skriva ut o sen skära ut sifferorna me skarpell men är ytterst osäker på resultatet då sifferorna e typ 5mm höga.
Man kan tänka sig att använda gravyrsticklar vilket ger skarpa kanter och valbar bredd på texten (påverkas av hur djupt man kör stickeln).
/PeterH
/PeterH
inte så, skriv ut hela mätartavlan, skär till, laminera och skär till igen så får du en vattentät sak
det finns en annan möjlighet, fick några ark plastfilm som ska klara laserutskrift , kriver man ut på en sådan så behöver man ju inte laminera efteråt, klarar ju vatten direkt
det går att skriva ut på papper och laminera och sedan klippa till till rätt mått men då måste man försegla ytan på kanten, har inte provat det men kanske med klarlack eller något liknande, om man inte kan ha en 2mm kant med laminat runt om
det finns en annan möjlighet, fick några ark plastfilm som ska klara laserutskrift , kriver man ut på en sådan så behöver man ju inte laminera efteråt, klarar ju vatten direkt
det går att skriva ut på papper och laminera och sedan klippa till till rätt mått men då måste man försegla ytan på kanten, har inte provat det men kanske med klarlack eller något liknande, om man inte kan ha en 2mm kant med laminat runt om
PeterH: de iden gillar jag det enda problemet är att jag inte äger en CNC-fräs så då måste jag hitta nån som kan fixxa det till en vettig penning.
grym: hur löser d problemet me att få rödgenomskinliga bokstäver o resten vitt....har iof funderat på att kolla me ett tryckeri om dom kan printa me vit färg på en OH-film. kanske kan va nått?
grym: hur löser d problemet me att få rödgenomskinliga bokstäver o resten vitt....har iof funderat på att kolla me ett tryckeri om dom kan printa me vit färg på en OH-film. kanske kan va nått?
läste fort och tänkte fel, trodde siffrorna alltid skulle vara svarta och lysa upp botten så det blir rött
färglaser??
kanske skulle kunna gå med flera lager, översa lagret på ohfilm med röda siffror, ett mellanlager i halvtransparant vitt, ett baklager i svart med hål för siffrorna i översta lagret
då är det som du vill ha det, inte helt lätt att ordna praktiskt , dock, undvik bläckstråleskrivare som inte kan skriva vattenfast, jag har provat och det vandrar in fukt och smetar ut hur jag än försökte, men då var mina skyltar i regn
färglaser??
kanske skulle kunna gå med flera lager, översa lagret på ohfilm med röda siffror, ett mellanlager i halvtransparant vitt, ett baklager i svart med hål för siffrorna i översta lagret
då är det som du vill ha det, inte helt lätt att ordna praktiskt , dock, undvik bläckstråleskrivare som inte kan skriva vattenfast, jag har provat och det vandrar in fukt och smetar ut hur jag än försökte, men då var mina skyltar i regn
Matte: Lägg en förfrågan under "Jobb/Tjänster", det finns säkert någon av alla duktiga forumister som kan hjälpa dig... Jag vet tyvärr inte vad som är normal taxa, men du hittar säkert någon som du kommer överrens med...
/PeterH
PS. jag har tyvärr ingen fräs ännu, annars hade jag kunnat göra ett försök, om inte annat för att se om mina idéer funkar i praktiken också

/PeterH
PS. jag har tyvärr ingen fräs ännu, annars hade jag kunnat göra ett försök, om inte annat för att se om mina idéer funkar i praktiken också

Hur har det gått Matte, har du fått till något undelag som pcmper fått titta på? Nu är man ju sugen på att se resultatet! Och pcmper, man är också sugen på att se lite bilder från tillverkningen, typ som en steg för steg beskrivning (kan ju samtidigt bli en klistrad instruktion i forumet under "Guider/FAQ")
/PeterH

/PeterH
Nu har jag lagt ut lite bilder på tillverkningen av plexiskyltar.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=19383
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=19383