Problem att ladda trådlös telefon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
peter555

Problem att ladda trådlös telefon

Inlägg av peter555 »

Jag har en ericsson DT260 trådlös telefon. Nu har den börjat uppföra sig konstigt. Plötsligt tycker den att batteriet är slut trots att det är nyladdat. När jag sätter in den i laddaren tycker den att batteriet är fullt.

Då är första misstanken att batteriet är högohmigt och kass. Det är heller inte troligt att det är glapp eftersom det är inkopplat med en kabel. Jag har testat att belasta det med C/4 vilket väl borde motsvara strömförbrukningen i uppkopplat läge. Resultatet blir att jag bränner fingrarna och spänningen sjunker ca 200 mV.

Hur fungerar laddningen på såna här telefoner, är det samma princip som i laptops, att man räknar energimängd eller är det bara en simpel spänningsmätning ? Har någon ett schema ?

Föreslå inte att jag ska köpa en ny telefon eftersom den här är robust och tål att samsas med diverse verktyg i fickorna. Jag har nyare varianter också men de är så bräckliga att de knappt tål att tittas på.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Inget svar på frågan......men
Jag har en ny DT200 (handenhet) med nytt batteri om du är intresserad.
Tror det ska vara samma.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

peter555 skrev:Plötsligt tycker den att batteriet är slut trots att det är nyladdat. När jag sätter in den i laddaren tycker den att batteriet är fullt.
Är det bara batterimätaren som säger det eller tar den heltenkelt och lägger av?
peter555

Inlägg av peter555 »

Nu har jag provat lite mer. Jag kopplade in ett nätaggregat inställt på nominell batterispänning 3.6 V, då visar batteriindikatorn fortfarande tomt. Drar man ner spänningen till 3.3 V dör telefonen. Det tycks tydligen ha hänt något med telefonen helt plötsligt.
benring

Inlägg av benring »

Om det finns en fabriksåterställning eller en reset så kanske det kan ordna problemet?!

På min mobil så var det problem i mjukvaran och en fabriksåterställning löste problemet (som var dålig volym i hörluren).

Bara en tanke!
peter555

Inlägg av peter555 »

Frågan om det går att göra från kbd, det står nämligen att allt inte återställs. Brukar det gå att göra från kbd eller måste man trycka in en tandpetare någonstans ?
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Min telefon av samma modell var också knasig efter nästan 10 år i tjänst. Den påstod att batteriet var fullt men ändå blev det slut nästan med en gång man började ringa. Nytt batteri på clas ohlson gjorde susen. DT200 är för övrigt beteckningen på handenheten till de trådlösa telefonerna DT230 och DT260.
Skriv svar