Styra motor med potentiometer - Rookiefråga

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
cnilsson1978

Styra motor med potentiometer - Rookiefråga

Inlägg av cnilsson1978 »

Hallå vänner.

Har hängt ett tag och tittat på vad ni gör och är djupt imponerad.

Nu till mitt lilla projekt. Jag vill göra ett positioneringshuvud för en kamera som jag kan styra från lite håll. Har tittat på RC med det blir för svagt, man vill ju att saker skall klara ett världskrig. =)

Jag vet inte vad det bästa alternativet är när det gäller stegmotorer eller servomotorer, men det viktigaste är att de är starka och hyfsat snabba, det skall inte ta en halvdag att snurra ett varv eller två. Sen vet jag inte hur jämna stegmotorer är, det skall inte vara något hackande.

Jag vill när jag har skruvat en potentiometer till en position att motorn går dit och stannar, alla kontroller som jag hittar (förstår ju inte hur alla funkar) kan man bara ställa farten och inte en position, eller så finns det en massa som styrs via datorer.
Skall man blanda in encodrar och sånt för att få det att funka.

Jag behöver jobba med två axlar.

Någon som har några heta tips på kontroller för absolut positionering med potentiometrar, och motorer som fungerar tillsammans med dem. Eller har något kit med motorer och kontroller att sälja.
peter555

Inlägg av peter555 »

Eftersom jag svarar först så hälsar jag dig välkommen. Det är klart att det går att bygga allt detta från scratch. Annars finns det redan ett system utvecklat för den applikationen PTZ. Det finns en uppsjö med kameror och styrningar som klarar PTZ, du kanske ska börja att kika lite på det.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Nu vet jag inte hur tunga grejer du ska flytta - men RC-servon gör ju precis vad du vill komma åt, har du verkligen provat ett par mer tilltagna sådana? Man ska ju absolut inte döma alla efter ett 100 kr-servo som börjar gnälla så fort de bara är i närheten av något tungt.

Hoppar du helt på idén om RC-servon så kan det bli hur avancerat som helst. Nästa enkla steg är att köra med stegmotorer. Du kan köra halvsteg, mikrosteg och gud vet vad för att "komma runt" att de hackar.

Duger inte stegmotorer heller så får du antingen skaffa dig ett färdigt servo av annan typ, eller bygga en egen med en godtycklig motor, styrelektronik och återkoppling (encoder + elektronik).
Matte

Inlägg av Matte »

du kan juh få tag på lite dyrare RC servo som e båda snabbt och relativt snabbt, självklart beror det på applikationen men ett vanligt RC servo är jätte simpelt att kontrollera både fån en microkontroller eller om du bara vill att den ska då till motsvarande position som en pot klarar du dig troligen med en vanlig 555 för 5spänn + lite kringkomponenter.
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

metoden kallas "follow" eller "followup" och används ofta på roder till större fartyg. Principen är busenkel, vilken du redan insett ovan.
Skriv svar