Återanvändning av etspulver (natriumpersulfat)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Kontakt:

Återanvändning av etspulver (natriumpersulfat)

Inlägg av bos »

Jag tänkte köpa mig en påse etspulver (49-577-26 hos Elfa). Jag fick svar på hur mycket man kan etsa med en 200g-påse, men det jag är osäker på är hur man återanvänder. Det framgår att man ska lösa pulvret i kokhett vatten och att blandningen kan hällas på flaska för senare bruk.

Hur får man upp temperaturen vid senare bruk, om man inte har en doppvärmare eller liknande? Koka i kastrull låter inte så populärt, men det kanske går?
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Dela upp det i mindre "portioner" och blanda bara när du ska använda det.

Alt. bland allt och skaffa ett annat kärl att värma det i. Själv etsar jag i en gammal kaffekanna i vattenbad på spisen, funkar fint. Dessutom så blandar jag bara när jag ska etsa.

Ca 40ml till 0,25l vatten tror jag.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Japp, blanda bara så mycket du behöver till varje etsning.

Såhär etsar jag:
1) Värmer vatten (så det nästan kokar) och häller i en ugnsplåt som ställs på spisen. Sätter minsta plattan till "3-an".
2) Blandar etsvätska (0,5dl pulver till 4dl vatten) i en fotoframkallningskål som ställs i ugnsplåten.
3) Lägger i korten och då ser allt ut såhär:

Bild
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Det där såg ut som en trevlig lösning, vattenbad i ugnsplåt.

Hur är det med etsångor och liknande? Inte helt ofarliga att andas in gissar jag, men om man kör igång köksfläkten, finns det ingen risk att ångan fastnar nånstans i fläktkanalen och börjar "etsa" där uppe?

Säkert triviala frågor det här, men det är 15 år sen jag läste kemi och allt som har med syror och frätande ämnen att göra gör att jag drar mig för att chansa med saker och ting.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag kör med etsaggregatet från Kjell CO. Man behöver drygt 1 liter för att kunna etsa ett 100x160 på vettigt vis.

Jag brukar värma i glasbägare av typ pyrex till ca 70 grader. Efter etsning lagras etsvätskan i plastdunk med *löst* påskruvad kork så att vätskan kan gasa utan att dunken sprängs.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det här med *löst* påskruvad kork är mycket viktigt. Bra att du nämnde det. Det gäller både för etsvätska och framkallningsvätska. Både fräsch och använd. Sedan ska de inte stå i solen. Flaskan med framkallningsvätska kommer då att tryckas ihop ordentligt om korken sitter för hårt.

bos: Det fungerar bra att köra med köksfläkten. Ångorna är inte direkt skadliga för fläktsystemet. Dessutom är det oftast ett skyddande lager av fett i rören... :)

Titta runt lite i forumdelen Guider/FAQ. Där (och i andra forumdelar) finns det massor med trådar om etsning.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag kör som Jimmy fast jag tycker jag är ÄNDÅ smartare som kör i stekpannan :wink:

På så sätt är det bara att slå på plattan till man har lämplig temperatur och etsa på. Sen sköljer man pannan noga innan den obligatoriska pyttipannan efteråt.

Jag häller i etsvätskan kall/rumstempererad direkt i etskaret som då redan står i stekpannan sen är det bara att värma och kolla med termometern om man vill vara noga. I med korten och plaska på.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag drar alltid åt korken till framkallningsvätskan, och den står svalt och mörkt i skafferiet, och det blir varken tryck eller undertryck i den.

Sen ska man ha 15ml (en matsked) etspulver till en deciliter vatten.- Punkt slut. ;)
Det stämmer rätt bra med Cenorpas blandning.
Observera! Inte en uppgrävd matsked pulver, utan en hälld matsked från påsen/behållaren.

Köp en burk avsedd för kemikalier att förvara det torra pulvret i. Det suger annars mycket lätt upp fukt från luften, och blir efter ett tag mycket dåligt.
89443 från Kjell&Co har jag för etspulver, och det fungerar ypperligt.

Begagnad etsvätska har jag i en vanlig 0,5L PET-flaska, med en kork som jag borrat hål genom och satt en tejpbit över. Tillräckligt bra övertrycksventil. ;)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Delvis använd amonium/natriumpersulfat-lösning kan lagras ett tag i flaska - dagar till någon vecka eller så, har den stått 2 månader så är det inte mycket liv kvar.

Gör som de flesta här, gör bara så mycket vätska som behövs för jobbet - och använd så liten bunke att skalpa i som möjligt.

Att fylla upp en hel etsaggregat @ 1 liter för en enda 100x160 är en smula överdrivet, etsagregat passar när man skall göra ett antal kort.

har man för vana att göra frimärkstora kort då och då (lätt hänt när det är ytmonterat) och vill inte blanda till ny lösning var gång, med vissa restriktioner så kan järnIIIklorid vara ett alternativ - det är en vätska som kan förvaras 'i evighet' och kan användas kall - och går att refresha med saltsyra och väteperoxid.

Restriktionen är att den är väldigt arg på rostfria diskbänkar - spill skall omedelbart (dvs. inom sekunder) spolas bort med flytande vatten (ej torka med trasa!!) - skrapa av vattnet, spolas igen och kanske spolas av med den använda fotoresistframkallarlösningen (alkaliskt) så att ev kvarvarande järnklorid omvandlas till rost. (med en burk propplösare utan metall i så gör man ny framkallningsvätska var gång, behöver inte köpa elfas svindyra varianter av framkallare.)

En enda kvarglömd droppe (som ser ut som vatten om det är tillräckligt utspädd) som torkas in så har man ett hål rakt igenom diskbänken 3-5 år senare - så argsint är det!!! Har det väl börjat etsa i ytan så slutar den inte hur mycket man än sköljer och torkar senare. Att torka av med en fuktig disktrasa som har järnIIIklorid i sig som sista moment är att be om en durkslag av diskbänken om 3-5 år...

Obs detta är av egna erfarenheter där vi på jobbet omvandlade en diskbänk till just - durkslag...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

MadModder:
"Sen ska man ha 15ml (en matsked) etspulver till en deciliter vatten.- Punkt slut. :wink:
Det stämmer rätt bra med Cenorpas blandning."

På Elfas orange påse står det 1,5 - 2dl till 1L, dvs 20ml till 1dl.

Omvandlat till samma "typ" av mått:
MadModder: 15ml pulver till 1dl vatten.
Jag: 12,5ml pulver till 1dl vatten.
Cenorpa: 16ml pulver till 1dl vatten.

Så jag kör alltså svagast blandning. :) Men jag mäter bara upp vattnet. Pulvret häller jag upp lite på gehör så att det ser ut att vara en halv dl.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jaså du. Du lyssnar hur mycket du häller i? :lol:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

:lol: :lol:

"Sshhhhhhhhhhhhhh..Stopp, nu är det lagom!" :D
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Själv körde man tydligen med den starkaste blandningen :)
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

En liten tanke ang hål och tejp som övertrycksventil, ett hål på 1mm i diameter med 10bars tryck(vilket är mycket) blir bara typ 80g för tejpen.
Så man bör tänka lite på valet av håldiameter och tejp.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Naturligtvis. Nu är det eltejp som sitter över och den klibbar mer än fäster, så det hinner krypa ut luft där innan flaskan blir rund. :)
Skriv svar