Jag har en PIC16F88 med USART som jag behöver för kommunikation med datorn via RS232, men jag skulle också behöva kommunicera med en GPS via den samma för att slippa lösa det i mjukvara.
Finns det någon logikkrets man kan så att säga "switcha" TX och RX mellan olika pinnar. Typ:
där SW är ett ben på PIC:en som switchar mellan de övre/undre två ut/ingångarna på kretsen "Krets". De som inte används skall väl sättas i högimpedans läge eller nåt.
Jag behöver inte kommunicera med båda samtidigt så den biten är inga problem.
Så där "on top of my head" kommer jag att tänka på några vanliga AND- eller NAND-grindar med öppen kollektorutgång 74HC??. Det borde väl gå att pussla ihop nåt enkelt och billigt. För du är väl fortfarande på TTL-sidan av 232:an?
Angående tidskritiska operationer så har jag sådana. Dock behöver dom inte användas när jag skall kommunisera med datorn via RS232.
AND och NAND grindar skulle väl också gå, men risken är att det blir två kretsar. Iofs har jag funderat på en vanlig manuell 2 x 2 polig omkopplare, men en MUX-liknande lösning var nog närmast det jag tänkte på först.
74HC4052 lär funka bra, kräver bara 1 pinne extra från pic:en också, B och enable har du jord/vcc (har inte kollat exakt).
Kom ihåg att det kan krävas pull up på rx och tx för inte få felaktiga tecken när du växlar, beror på max232 kretsen.
Ja, detta bör inte vara några problem att lösa ena kanelen med mjukvara. NMEA är ju tämligen långsamt, så inga större problem att lösa det ens vid låga klockfrekvenser i ren mjukvara.