Easy Radio - lite nybörjarfrågor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
marcusg

Easy Radio - lite nybörjarfrågor

Inlägg av marcusg »

Några frågor om att arbeta med Easy Radio (ER400) från en som aldrig jobbat med radio förut. Målet är att bygga en radio för mina modellbåtar

Kommer att använda en gammal Futaba T4VF radio för detta projekt, så jag får låda, några spakar och en antenn på köpet. Har ingen aning hur antenner fungerar - kommer den antenn som finns i radion att fungera med Easy Radio? Radion som jag slaktar gick tidigare på 40Mhz-bandet.

Läste i ett datablad att man kan driva ER med 3.3V-5.5V. Är det rekommenderat att driva den från en spänningsregulator som ger ut 3.3V? Och 23mA max för transmitter - inkluderar det allt som krävs, även för antennen (varnade om att jag inte har någon koll på detta område :) ). Planen är, om det är möjligt, att driva radion (tx-delen) med 3st NiMh-batterier, dvs 3.6V.

Vad använder man för antenn på mottagarsidan? Mottagaren till T4VF hade någon form av kabel - är det någon speciell sort som man använder?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns 433MHz antenner att köpa, ett exempel är ELFA 78-083-89 (varken bäst eller billig).

I datan anges att den kan jobba från 3,3V till 5V, alltså går 3,6V alldeles utmärkt.

Som antennkabel på mottagaresidan duger en 17cm lång kabelbit ganska hyggligt.
marcusg

Inlägg av marcusg »

Tänkte köra ER från en 3.3V spänningsregulator (eftersom jag även tänker köra PIC och resten av elektroniken från samma strömkälla). Inte så smart att köra direkt från batterierna väl, eftersom deras spänning lär variera mellan 3.3V-4V, beroende på hur mycket laddning de har kvar.

Vilket fungerar bäst, direkt från batteriet eller via en 3.3V regulator (dvs precis på minimigränsen för sändaren)?

Tar och beställer den där antennen, såvida jag inte hittar någon billigare. Och radiomodulerna borde komma på fredag - frågan är om det blir Tx&Rx eller ett par TXCVRs.
Skriv svar