Bara undra lite hur de moderna bilarnas hastighetsmätare etc funkar.
De är ju typ helt svarta tills man sätter igång bilen så lyser allt upp i fina färger
Funderade ifall man kunde fixa detta på äldre bilar utan alltför mycket trubbel.
Såvida det inte är en färgdisplay som presenterar det hela så är allt kort och gott upplyst av lampor. Visarnålen och siffrorna m.m. på instrumentet är gjort av ett material som leder ljuset som tex plexiglas och sedan är plexiglaset och siffrorna färgade med lämpliga färger som då lyser upp i dessa färger när dom blir belysta bakifrån. Släcks då lamporna bakom så ser man i princip inget av detta.
Hylsan: Dagens är nog lite mer optimerad och använder nog tom lysdioder som ger mer riktat och starkare ljus vilket då ger lite mer kontrasterat ljus än dom äldre. Sedan kan det mycket väl hända att det är en lysdiod till varje siffra som då koncentrerar allt ljus fram och igenom siffran vilket gör att den lyser kraftigare mot kanske några svaga glödlampor som det är på äldre bilar.
Henry:Ja och det är lika dumt som det låter. Finns på en del japanare och tex Opel Omega(äldre).
Det som är i "princip omöjligt" är de genomlysta plasterna. Det är mycket svårt att göra såna själv.
OH-film blir inte mörkt nog och tar man 5 lager så är det svårt att få det bra.
Det man däremot med lätthet kan göra är att byta lamporna mot lysdioder i valfri färg. Sen kan man även skriva ut egna mätartavlor att sätta över de gamla. Det gäller då att man inte har den genomlysta varianten.
Jag skruvade bort instrumentpanelen på min Audi 90 quattro med förhoppningarna att jag skulle kunna sätta RGB-dioder bakom. Tyvärr hade ju själva tavlan ett rött filter på baksidan och helt vita glödlampor. Så det sket sig rejält med alla andra färger än rött.
Har klurar länge på hur man skulle kunna åtgärda det. Tror ni man skulle kunna avlägsna den röda filmen utan att förstöra tavlan?
Ett annat alternativ som jag har funderat på är om man skulle kunna köpa de där (aluminium?)panelerna från conrad som man etsar filmer till frontpaneler med. Då skulle man ju kunna etsa en egen tavla kanske? Bakom den tavlan skulle man ju såklart kunna sätta en vit difus film för att få strecken/siffrorna lite snyggare.
Har ni några andra förslag på hur man skulle kunna göra?
Ett alternativ som jag också funderar på är om man helt enkelt skulle ersätta instrumentpanelen med en LCD-display. Men vad säger bilprovningen om det?
chille:Om man köper sån film/plåt man gör overlay (eller vad det nu heter för att inte få fluss över hela kortet, utan bara på paddarna).
Först etsar man till den design man önskar.
Därefter lackar man ena sidan av denna film/plåt och klistrar samman med plexi eller vilket material man nu valt till tavlorna (genomskinligt är ju ett krav).
Borde ju kunna fungera om ej ens i närheten av enkelt.
Något som skulle funka om man har tillgång till CNC-fräs är att limma en tunn skiva aluminium på plexiglas, å sen fräsa ut siffrorna. Skulle bli riktigt snyggt med borstad alu-effekt och blå LEDs bakom
Gjorde en mätarnål av plexi å slipade till en blå LED för ett bra tag sedan, blev rigtigt bra om man mattade åvansidan på nålen.
Jag var på Une-Gravyr idag. De hade en typ av skyltmaterial som var av genomskinlig acryl med ett tunt skikt på baksidan som man gjorde graveringen i. Tanken var att man sedan målade med önskad färg för texten men det går ju lika bra med LED-belysning istället.
De fanns i svart, vit, guld eller silverfilm.
Skriv ut det hela på en Tektronix vaxstråleskrivare. Dom har bra genomsläplighet för färgerna men blockerar med dess svarta vax det som skall blockeras.
Cadint levererar pastaplåtar upp till 1m2 för 1600:- + moms i RF plåt med trumlade hål.