Jag kan inte se något om rail-to-rail på max412. Det är det du behöver. Max412 går aldrig ner ända till låga matningen (i det här fallet jord antar jag).
Annars får du väl koppla ett par likriktardioder i serie och sen en transistor på det för att få ett definitivt av/på.
Senast redigerad av MadModder 11 juli 2007, 20:24:49, redigerad totalt 1 gång.
Jag tänkte koppla på så att när spänningen går under X volt så sla den utlösa en "säkring" så att man måste trycka på en knapp för at återställa den. Hur ska jag göra detta?? Jag kan bara komma på en PIC, men jag ska klura lite på det men ni kan väll skriva om ni kommer på något sätt!
Denna borde gå att använda. Men kunde man inte göra en flip-flop av en 555'a eller en op-amp Har för mig det..(Jag har inga färdiga flip-flops hemma )
Som tex en RS vippa går alldeles utmärkt det med, finns kretsar med enbart denna funtion i både 40XX och 74XX familjerna. Går tex också mycket enkelt att koppla ihop två NAND så att dom får samma funktion.
Mitt lager på lugic kretsar är inte så jätte stort.. Och jag har bara i dag och imorgon på mig att göra klart den.. Men är det inte en RS vippa jag har schema på ovan
Jag har byggt ihop den nu, men de vill inte fungera korrect..
När jag startar den lyser båda LED'na trycker jag på den vänstra knappen slocknar den vänstra LED'n tills jag släpper strömbrytaren igen. Men den högra lyser hela tiden, och trycker jag på den högra knappan händer inget alls.. Så ska den väll inte bete sig?? Jag testade plocka bort den högra transistorn, då lyser ändå höger LED...
Nu! Jag hade kopplat en GND fel, så nu funkar den nog.
När jag startar den lyser den högra starkt och den vänstra bara svagt sen trycker jag på den högra knappen då börjar den vänstra lysa starkt och den högra bara svagt, sen trycker jag på den vänstra och då blir det som från början. Men varför lyser den ena svagt, den ska väll slokna helt då??
Men jag tycker att den är ostabil, ibland fladdrar den fram och tillbaks..