Hjälp med batteriladdare med 12V in och 13,8V ut!?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
mickeliten
Inlägg: 311
Blev medlem: 12 november 2003, 14:41:48

Inlägg av mickeliten »

Jo jag ser det nu! :shock:
Fattade inte vad du menade med husvagn-svensson men till slut
gick det upp ett ljus att det kunde vara en firma. :D

Men vafan, ska det inte finnas billigare?!
300kr skulle jag kunna betala. :lol:

Lite saftigt kanske. Då mekar jag fan hellre dit en generator. :wink:
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

En egen bättre variant med matning direkt från 24 V borde du kunna bygga för en 100-lapp.
Användarvisningsbild
mickeliten
Inlägg: 311
Blev medlem: 12 november 2003, 14:41:48

Inlägg av mickeliten »

Jo kanske det... men jag kan inte bygga en, tyvärr. :cry:
Om jag inte har en komponentlista och ett schema så det bara är
att löda dit prylarna.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Fråga farbror google: lead acid battery charger schematic, t.ex. denna http://www.vt52.com/diy/myprojects/othe ... harger.htm eller denna: http://www.geocities.com/vk3em/sla-char ... arger.html

Det kanske ger lite ideer på vad man skulle kunna göra iaf. Enklare än den första kretsen blir det knappast. Massor med värme, men det får man ta...
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Du kanske kan köra med dubbla förbrukarbatterier och ladda dem i serie?
Nackdelen är såklart att de inte laddas ur lika mycket.

Eller låt en 24V motor driva en 12V generator 8)
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Du kunde fått ett schema av mig om min Acrobat distiller fungerat och jag kunnat generera en pdf-fil. Jag vet inte hur jag ska hitta felet så det går tyvätt inte just nu.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Nu har jag lyckats göra en pdf, vart kan jag ladda upp den ?
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Khaki skrev:Antar att militärbilen har två st 12V batterier seriekopplade till 24V.

Kan man inte köra en liten fräckis och parallellkoppla ditt extrabatteri med ett av bilens batterier?

Kanske en batterifrånskiljare, relä eller diod mellan dom.
Det bör man inte göra då det blir obalans mellan batteriblocken, laddspänningen från generatorn är heller inte tillräkligt hög för att 'tvinga' någon större ström genom hela kedjan så att den parallelkopplade delen laddar med någon större hastighet, utan bara en halvtam historia där den ensamma batteriet kommer att kraftigt överladdas med stor vattenavgång och snabb åldring som resultat. I princip påtvingar man den ensamma batteriet lika många Ah överladdning som den tomma paralellkopplade batteriet laddas med när det är parallellanslutet med den andra batteriet.

Att köra med 24-V växelriktare och en större (switchad) laddare till 12-Volt är ju inte några större problem att göra om huvuddelen av laddningen bara görs när fordonets motor är igång.

Sedan kan man ju göra lite kalkyler som att båda 12-volt i 24-volt systemet är på tex. 100 Ah, medans batteriet som skall ladda är 12V och 50 Ah. och laddningen börjar med tomt batteri och 24-volt fulladdat.

Det som behöver petas in i det tomma batteriet är:

14.4 Volt * 50 Ah = 720 Wh (laddspänningen måste vara lite högre än polspänningen för att det skall laddas)

Vi har 80% verkningsgrad i växelriktare och laddare tillsammans så är behovet:

720 / 0.8 = 900 Wh

och dras ut ur de båda 'stora batterierna' vid laddning om motorn är avstängd:

900 Wh / 24.0 = 37.5 Ah (spänningen är lägre än pospänningen då batteriet belastas)

Då ser man att man att drygt 1/3 av 24-volt batterierna kapacitet försvinner var gång man 'fyller' upp 50 Ah 12-voltsbatteriet från tomt - och man kan göra det två gånger och fordonet är fortfarande startningsbart om batterierna var fulladde från början.

Obs: efter detta så behöver fordonet nästa köra ett dygn med generatorn (dvs rejäl långfärd) innan batterier är fulladdat igen. Kör man 8 timmar så kanske laddningsstatus har gått från 30% - 70% på 24-volt batteriet, och detta kontrolleras säkrast (men inte enklast) genom att mäta syravikten på 24-volts batteriet (en cell räcker) - det går inte att använda multimeter för sådana bedömningar om inte ena polskon på batteriet har varit avlyft i minst 24 timmar (12.8 Volt = fullt , 11.8 Volt helt tomt och man kan nästan gurgla halsen med batterisyran - frysrisk om det är minusgrader...)

Med andra ord använd växleriktaren för laddning medans du kör, dagens växelströmsgenerator ger mellan 65 - 90 Ampere (12 Volt) numera så det bör räcka till för laddning.

---

- Såg dock att min 1 år gamla Corrolla sände ut 40 ampere från generatorn (mätt med tångamperemeter som klara DC) på tomgång (ca 2-3 amp till batteriet i laddström) och förutom halvljuset så verkar det vara kupefläkten på 3/4-fart i klimatanläggningen som drog i allafall minst 20 ampere av denna ström.... dagens bilar är ena riktiga elslukare numera...
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Tony skrev:Du kanske kan köra med dubbla förbrukarbatterier och ladda dem i serie?
Nackdelen är såklart att de inte laddas ur lika mycket.

Eller låt en 24V motor driva en 12V generator 8)

Då kan man lika gärna låta 24/230-volt växleriktaren mata en switchad 230/12-volt laddare med förmodligen betydligt högre verkningsgrad än dylig motorgeneratorlösning... en 55Ah. batteri tar emot 10 Ampere som maxström under bara 1-3 timmar - för att fyllas upp helt så behövs det tid (minst 10-12 timmar) och det mesta delen av tiden kommer att spenderas runt 2-4 ampere laddström bestämd av batteriet förmåga att ta emot ström ändå...

Skulle tro att biltemas helautomatiska laddare 37-713 på 5 ampere skulle göra jobbet väl på en 50 Ah batter om den och växleriktaren kan komma överens. själv använder jag 37-711 med bara 2 ampere (går inte att hitta på biltemas hemsida just nu av någon orsak, men finns i katalogen) hemmavid och har fungerat utan anmärkning även på 50+ Ah, men tar då lite längre tid förståss...

När det är laddtider över 10h så är växelriktarens egenförbrukning inte negligerbar, en typisk sådan brukar ligga på 0.4 - 0.7 (12 Volt) Ampere (kylfläkten i den drar minst hälften av detta...) och på 10 timmar är det 4-7 Ah...
Skriv svar