Kort fråga om blyackumulatorer.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Exige

Kort fråga om blyackumulatorer.

Inlägg av Exige »

Hej.

Jag har läst på lite om blyackumulatorer lite här och där på internet, och tror att jag fått en någorlunda uppfattning om hur de ska skötas och användas. Några saker är dock fortfarande oklara, och därför frågar jag här :)

För det första så undrar jag om denna batterityp tar skada av att ligga på 14 - 14,5 volt under en längre tid?

(Nedanstående textstycke kan skippas, inte direkt relevant till frågan)
Anledningen till att jag är lite oroad är att jag har en husvagn med ett 12 Volts 135Ah batteri där jag har kopplat två stycken solceller på vardera 6 Watt @ ~20 Volt, direkt till batteriet. Eftersom de var tänkta att underhållsladda batteriet o lite mer så tänkte jag att det inte bör göra mycket att bara klampa ner spänningen på det sättet för effektens skull. Jag trodde också att batteriet som endå är på 135Ah skulle klara att hålla spänningen runt 13 Volt.

För det andra så undrar jag vart jag kan få tag på en pryl som kopplar mellan batteriet och förbrukarna som kan koppla från vid text 12 eller 11 Volt så att man värnar om batteriets livslängd.

Tack för svar på förhand igen :)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Lite beroende på batteriet men jag rekommenderar om det är under lång tid så är 13,8 volt en övre gräns för att inte äventyra livslängden. Dessutom startar vattenförbrukningen just här.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Du behöver ettUrladdningsskydd
xxargs

Inlägg av xxargs »

Batterierna tål inte att ligga på 14 - 14.5 Volt mer än max något dygn efter en större urladdning. Man kan tillåta att den laddas upp till högspänning - hålla kvar där en stund och därefter gå ned 13.6 - 13.8 Volt. 13.4 - 13.6 om du verkligen prioriterar lång hållbarhet. En sådan 'högspänningsladdning' bör inte göras mer än några få gånger per år då det där halv till heldygnet vid 'högspänning' motsvara flera månaders korrosion vid 13.8 Volt...

Vad som händer vid laddning över 13.8 Volt under lång tid är att plattornas gallerstruktur korriderar, främst +-plattorna, och när de når inre kalcium/antimon-stommen så ökar vattenförrukningen (och självurladdningen) markant och ojämt mellan cellerna även vid låg spänning (13.4 -13.8 Volt) och batteriern är i princip slutkörda - Tittar man i cellerna genom korken med ficklampa så är det inte sällan man ser rena platt-moset istället för blyplattor i detta läget.

Se till och ha en riktig solcellsladdarcentral med intelligens som gör jobbet, annars kommer dina solceller koka sönder dina batterier om du bara har en backdiod mellan solcellerna och batterierna - 12 Watt är 12 Watt och är på tok för mycket om batterierna redan är toppade.... En del av dessa har också lågspänningsvarning och urladdninskydd. Om man inte litar på spänningen så kan en AH-mätare vara till hjälp om man kör större laster under kortare tid - batteriladdning bör inte vara under 50% under någon längre tid än en eller par dagar i sträck, Annars börjar batteriet sulfaticera i hög takt.

Se till att batteriern är hyffsade laddade efter användningen - 2*6 Watt är för lite för att hissa tomkörd 135 Ah-batteri till över 50% inom 2-3 dagar och till dess så sulfaticerar batteriet fort.
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

Tack för era svar, och speciellt xxargs, bra att veta. :)

Jag har nu gjort en modul med hjälp av en lm317t som ska ge 13,75 Volt även om inspänningen varierar från solcellerna. Får se om det här fungerar imorgon.

Den typen av batteri jag har är sluten underhållsfri ventilregulerad så jag tror inte den ska förbruka något vatten invändigt, då det inte går och fylla på något. Däremot så tror jag det är fullt möjligt att plattorna korroderar vid för hög spänning. Det jag inte visste var att det kunde ske vid så lite procentuell effekt gentemot batteriet.

Den enda förbrukningen jag har just nu är en växelriktare på 600 Watt som jag kör då och då, och den varnar vid 11 Volt, och jag har aldrig låtit batteriet gå under 12 Volt. Däremot kan man se på en analog voltmätare på en panel när jag startar TV:n att batterispänningen går ned till runt 11,5 - 12 Volt (under ca ½ sekund).

Backdioden är integrerad i solcellerna, som är av tunnfilmstyp förresten. Jag hoppas jag inte skadat mitt batteri i alla fall. Det är ju inte mer än ett par dagar varav max 10 h totalt det varit uppe i den spänningen.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En serie regulator är inte så lämpligt till solceller. Det är bättre att chuntreglera. 12W är ju inte orimmligt att bränna bort.

En fråga om över spänning på batteier. Bilbatterier ligger ju konstant på 14.4V eller ide krokarna. Det är ju en lite konstig lösning om det nu är så förkastligt. Får man mycket vinster på att undvika det?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Laddspänningen i en bil är kanske runt 14.0 -14.2 Volt när det är kallt och minskar lite när allt är genomvarmt.

är batterierna kalla (typ vintern) så laddas det med högre laddspänning och det är generatorn regulator som har lite pejl på detta.

Skillnaden här är att denna spänning är hög under relativt kort del av totala tiden och föregås av en liten urladdning (start) och batteriet får vila mellan körningarna och i regel en smula tjuvurladdning (larm etc) medans konstanspänningladdning ala UPS så skadas batterier snabbt om det är hög spänning dygn efter dygn.

14.4 Volts dygnet omladdning kan man göra plattmos av batterierna på ca 14 dagar - jag har provat...

---

Är det batterier med 'grönt öga' ?? Där ser man >50% laddstatus genom densitetsmätning (kula i böjd rör) och är den säkraste indikationen om man är över eller under 'snabb sulfatiseringstakt' dvs. så länge kulan syns (röd eller grön) så är det ingen större fara och batteriet tål lagring. - dessa batterier har också rekombinering (fins en liten ärta av en katalysator någonstanns i varje cell - och därför dessa batterier alldrig få luta mer än 45 grader i drift) så man skall aldrig behöva fylla på detta.

'nackdelen' med kula är att den är lite långsam i reaktion - dvs batteriet kan köras slut och den fortfarande visar grön - i allafall ett tag...
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

Modulen jag gjorde fungerar som den ska :) Den ger ca 13,6 Volt konstant. Den har jag sedan kopplat till batteriet så att det inte blir överladdat.

Jag mätte tomgångsspänningen på solcellerna när husvagnen stod i skugga (inte särskilt ljust i solen heller idag) och spänningen låg på 22-23 Volt då, så jag tror en lm317t fungerar utmärkt där.

Angående batteri med grönt öga så har jag ett sådant också som jag använder då och då. Innan så satt det i min farsas bil ( Volvo 240 ) i ca 3 år och sen fick jag det och har haft det i runt 4 år nu med. Batteriet fungerar bra, men det gröna ögat har slutat att synas :/ Undrar vad det beror på?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har aldrig sett denna typ så jag vet inte hur den är uppbyggd i detalj men det låter kort och gott bara som ett böjt rör, men i så fall så har kulan kanske helt enkelt bara fastnat?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad kräver den in för att ge 13,6V ut? Jag gissar att du tappar en del där. Det gör du inte med en chuntregulator.
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

Henry: Jag vet inte heller hur de är uppbyggda. Jag trodde det var en lampa först när jag fick batteriet, fast den lyste väldigt svagt för att spara på ström :P

danei: Jag vet inte vad du menar med vad regulatorn kräver... Men jag kan väl försöka svara. Den kräver ca 2-3 Volt mer in än den kan ge ut, samt all spänning som inte blir utspänning bränns bort i form av värme. För mig spelar det inte någon större roll om jag gör så, då jag har tillgång till 230 Volt ganska ofta och kan ladda med en laddare istället.

Men jag vet inte vad en chuntregulator är, men så vad jag vet så spelar det ingen roll om man klampar ner spänningen från en solcell eller om man kör med en regulator som jag, man får ändå inte mer effekt ut. Solceller ska ju fungera ungefär som en konstantströmsgenerator.
För att få mer effekt ut så måste man väl switcha ner spänningen till den önskade spänningen, och det är ju ganska avancerat att göra en sådan modul själv och antagligen dyrt att köpa.
Men som sagt, jag vet ju inte vad en chuntregulator är, du får gärna förklara :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Exige skrev:
Angående batteri med grönt öga så har jag ett sådant också som jag använder då och då. Innan så satt det i min farsas bil ( Volvo 240 ) i ca 3 år och sen fick jag det och har haft det i runt 4 år nu med. Batteriet fungerar bra, men det gröna ögat har slutat att synas :/ Undrar vad det beror på?

om 'ögat' har försvunnit så är batterikapaciteten/laddgraden under 50%, får du inte tillbaka den ens efter en 24 timmars laddning med billaddare och där efter ytterligare ett dygns laddning med kanske en kontrollerad konstatströmsladdning från labbagregat typ 0.5 ampere (nu snackar vi om sista chancen försök) och verkligen hör att det bubblar inne i batteriet (polspänningen kan gå över 15 volt i det här läget), så - tja - batteriet är ohjälpligt sulfaticerat och är slutkörd av åldringsskäl.

Nu är batteriet 7 år gammal så det är inget att gråta blod över - köp nytt istället och du har förmodligen dubbla kapasiteten mot nuvarande för samma Ah-tal på batteriet.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Tilläggas ska att batterier ofta lägger av när man behöver dem, läs 5 i 7 när du ska vara på jobbet 7.

De "dör" sällan på sommaren när bilen startar lätt.
peter555

Inlägg av peter555 »

Då har jag haft ovanliga batterier, mina har alltid dött på sommaren genom att det blivit avbrott.
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

xxargs: Ja får testa den metoden! Men det konstiga är att jag tycker att batteriet fortfarande har skaplig kapacitet.

Det batteriet används mest i husvagnen till 12 Volts-belysning så det är inte något större problem om det skulle ge upp.

När jag ändå är i farten om blyackumulatorer, vart kan jag få tag på en modul som avsulfaterar batterier, av typen som ger korta höga strömuttagspulser?
Skriv svar