
Men varför blir strömmen mindre på primärsidan när man inte har något anslutet till sekundärsidan?
Fyll på min hjärnbank.

Strömmen begränsas av induktansen i trafon när den går på tomgång, vad som händer när det börja gå ström på sekundärsidan är att den bildar en motmagnetfält som försöker hindra magnetvariationerna drivna från primärspolen, induktansen går ned och primärspolen svarar med att släppa igenom mera ström i sin lindning och tvingar på så sätt så att samma magnetfältsvariationerr upprättshålls igen som tidigare.dude skrev:känns ändå som att det borde vara i en likströmskrets utan motstånd...att det går en massa ampere i ledningen utan motstånd.kortis.Mindmapper skrev:Varför tar en bil mera bensin när den belastas?
Dum liknelse, men det är lite grann så det är.
och mindre ampere med motstånd...
Utstyrningen av magnetflödet är ganska konstant (runt 1.2 tesla/m^2 för laminerad kiseljärn) med något minskande med större järnkärnor just för att förlustern skall bli mindre per volymdel. Volymen ökar i kubik medans ytan som kan avge värme ökar i kvadrat ungefär - bra för däggjur som behöver mindre mat per kg kropp ju större dom är, men inte alls bra när man skall kyla trafo...$tiff skrev:>> xxargs
man ökar på järnkärnans area för att få färre varv lindningar så att det kan göras grövre för att kunna hantera mer ström etc.
Man ökar äver kärnans (tvärsnitts)area för att hindra mättning?