Nybörjarproblem med PIC
Nybörjarproblem med PIC
Jag är helt nybörjarde på PIC. Just köpt programmerare och ett par st PICar av Sodjan. Nu när försöker jag gör en enkel labb: http://www.isk.kth.se/kursinfo/6b2266/simple/index.htm den nedre med omkopplare. Men funkar inte får RC 21 som i fler andra trådar här. Har kollat om något sitter löst eller fel men kommer inte på nåt, tar spänning från ett gammalt datornätagg, Går det bra??
Jag kör med USB-> seriell om det spelar någon roll?
Sen undrar jag varför mitt Win WISP 0.9 detectar en pic16f84, när jag har en 628 i?
Jag kör med USB-> seriell om det spelar någon roll?
Sen undrar jag varför mitt Win WISP 0.9 detectar en pic16f84, när jag har en 628 i?
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Datornätagg skulle jag inte lita blint på.... De kan vara rätt stökiga vid låg last. Måste du använda datornätaggregat så ta och mata en 7805 från 12v sidan via RC-filter (10 ohm, 220uF//100nF) och sätt dit en 100nF på 5 V sidan också, skadar inte att sätta dit en 220uF också även om det troligen inte gör någon som helst nytta.
Belasta 5Vén lite på aggregaten ändå. ett par hundra mA kan man gott kosta på sig för att ge aggregatet lite grundlast. Alla aggregat behöver inte detta, men inga aggregat mår dåligt av det. Vissa fungerar inte alls utan lasten och vissa för extremt dålig reglering utan. Har varit med om ATX-nätdelar som GÅR sönder om man kör dem utan last....
Belasta 5Vén lite på aggregaten ändå. ett par hundra mA kan man gott kosta på sig för att ge aggregatet lite grundlast. Alla aggregat behöver inte detta, men inga aggregat mår dåligt av det. Vissa fungerar inte alls utan lasten och vissa för extremt dålig reglering utan. Har varit med om ATX-nätdelar som GÅR sönder om man kör dem utan last....
beror på hur du definerar fungerar;)
Om du måste använda batteri så skulle jag snarare rekommendera ett 9v batteri och en 7805 med ett par kondingar.
K= Kondensator.
B= Batteri 9v plus pol åt höger.
Hemsk bild men hade inget program för att göra bilder på denna burk
Om det verkar krångligt så spana in sodjan's alternativ.
Om du måste använda batteri så skulle jag snarare rekommendera ett 9v batteri och en 7805 med ett par kondingar.
Kod: Markera allt
+5v
----B-------[7805]-----o
| | | |
| K | K
| | | |
|________|_____|_____|_o
0v
B= Batteri 9v plus pol åt höger.
Hemsk bild men hade inget program för att göra bilder på denna burk

Om det verkar krångligt så spana in sodjan's alternativ.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Men vaddå? några kondingar och en 7805 löder man ihop på 90 sekunder på bit veroboard....
Ibland förvånas jag över denna stora motvilja emot kondensatorer som verkar finnas på forumet. Dom löser väldigt många problem, är billiga och helt nödvändiga i alla elektronik... I bomen till ett ATX-kort räknade jag till 280 kondensatorer... De sitter inte där för att de är vackra... Kondensatorer behövs.
I baterifallet så känns kondensatorerna rätt meningslösa, MEN över matningsbenen till PICen skall du ha en kondensator. 100nF brukar vara rätt lagom, men beror lite på hur många utgångar du använder, vilken klocka och så vidare, men med 100nF är det max en 10-potens "fel" iaf
Problemet med batterimatningen är att den inte är så spänningsstabil - så varför inte köra med ditt ATX-aggregat och ge det lite grundlast och ha en finspänningsutgång med en 7805 ifrån 12v matningen?
Ibland förvånas jag över denna stora motvilja emot kondensatorer som verkar finnas på forumet. Dom löser väldigt många problem, är billiga och helt nödvändiga i alla elektronik... I bomen till ett ATX-kort räknade jag till 280 kondensatorer... De sitter inte där för att de är vackra... Kondensatorer behövs.
I baterifallet så känns kondensatorerna rätt meningslösa, MEN över matningsbenen till PICen skall du ha en kondensator. 100nF brukar vara rätt lagom, men beror lite på hur många utgångar du använder, vilken klocka och så vidare, men med 100nF är det max en 10-potens "fel" iaf

Problemet med batterimatningen är att den inte är så spänningsstabil - så varför inte köra med ditt ATX-aggregat och ge det lite grundlast och ha en finspänningsutgång med en 7805 ifrån 12v matningen?
> Skulle det funka med 3 st serie 1.5v batterier...
"On the edge" och det borde andra som svarar veta.
4.5 V (3 x 1.5) är den specade min-gränsen där "Erase all" är
*garanterat* att fungera. "Erase all" görs som första operation vid
i princip all om-programmering.
Som nybörjare så är det första man ska göra definitivt *INTE* att börja
balansera på gränserna, det kan man göra när men vet vad man gör.
Å andra sidan så vet man då bättre och låter helt enkelt bli...
9V batt och en 7805 fungerar bra men inte så länge.
Var spänningen än kommer från så är 7805 faktiskt ganska
optimalt. Den strömbegränar själv så att kopplingstrådar och
labbplattor överlever en kortslutning. Kör man med t.ex ett ATX
agg som kan ge 10-20 A på 5V'en så skjuter man ganska säkert
sönder något vid en kortslutning. Använd ATX agget till det det
är *konstruerat* för !
> och lite mer mobil...
Jag har läst kors och tvärs men kan inte se att det var ett krav.
> I baterifallet så känns kondensatorerna rätt meningslösa,
Så vitt jag vet så kräver 7805 kondingar av stabilitetsorsaker
helt oavsett var inspänningen kommer från.
"On the edge" och det borde andra som svarar veta.
4.5 V (3 x 1.5) är den specade min-gränsen där "Erase all" är
*garanterat* att fungera. "Erase all" görs som första operation vid
i princip all om-programmering.
Som nybörjare så är det första man ska göra definitivt *INTE* att börja
balansera på gränserna, det kan man göra när men vet vad man gör.
Å andra sidan så vet man då bättre och låter helt enkelt bli...

9V batt och en 7805 fungerar bra men inte så länge.
Var spänningen än kommer från så är 7805 faktiskt ganska
optimalt. Den strömbegränar själv så att kopplingstrådar och
labbplattor överlever en kortslutning. Kör man med t.ex ett ATX
agg som kan ge 10-20 A på 5V'en så skjuter man ganska säkert
sönder något vid en kortslutning. Använd ATX agget till det det
är *konstruerat* för !
> och lite mer mobil...
Jag har läst kors och tvärs men kan inte se att det var ett krav.
> I baterifallet så känns kondensatorerna rätt meningslösa,
Så vitt jag vet så kräver 7805 kondingar av stabilitetsorsaker
helt oavsett var inspänningen kommer från.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Hmm.. jo sant - problemet med 9V konstruktioner är att man alltid har fler saker som drivs av 9V-batteri än vad man har fungerande batterier.... 
Men helt riktigt att 9V batteri ofta är lite smidig och tämligen kapabel uC strömförsörning.
EDIT. I batterifallet kan man glatt utelämna elektrolytkondensatorn då alla batterier utom möjligen biltemas brunstensbatterier har både lägre ESR och lägre ESL än en 16V 220uF konding - så med korta och rejäla anslutningar vågar jag utan att blinka utelämna hotside E-lyten vid batterikopplingar iaf - de keramiska lämnar jag aldrig.... Men läs databladet på aktuell regulator - vissa nyare lowdrop med bra lastreglering kräver större keramiska kondingar för att må bra än de vanliga omkring 100nF. Men å andra sidan kostar en liten E-lyt inget (nästan) så varför inte sätta dit det? Den räddar läget om det är lite dålig kontakt till batteriet
EFIT2: Jo, bland annat däför jag rekomenderade 12V->5V när man körde med ATX - då får man iaf någon sorts överbelastningsskydd eftersom 7805 slår ifrån vid kortis (oftast iaf...)

Men helt riktigt att 9V batteri ofta är lite smidig och tämligen kapabel uC strömförsörning.
EDIT. I batterifallet kan man glatt utelämna elektrolytkondensatorn då alla batterier utom möjligen biltemas brunstensbatterier har både lägre ESR och lägre ESL än en 16V 220uF konding - så med korta och rejäla anslutningar vågar jag utan att blinka utelämna hotside E-lyten vid batterikopplingar iaf - de keramiska lämnar jag aldrig.... Men läs databladet på aktuell regulator - vissa nyare lowdrop med bra lastreglering kräver större keramiska kondingar för att må bra än de vanliga omkring 100nF. Men å andra sidan kostar en liten E-lyt inget (nästan) så varför inte sätta dit det? Den räddar läget om det är lite dålig kontakt till batteriet
EFIT2: Jo, bland annat däför jag rekomenderade 12V->5V när man körde med ATX - då får man iaf någon sorts överbelastningsskydd eftersom 7805 slår ifrån vid kortis (oftast iaf...)
Senast redigerad av bengt-re 10 juli 2007, 00:12:32, redigerad totalt 1 gång.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ja, självklart - i batteridrift så är det oftast bättre om man kan använda batteri-raw spänningen och med PICar så är det sällan några problem då det beroende på typ, ålder och frekvens oftast går att få rätt brett inspänningsområde. Nackdelen kan vara att man måste koppla bort batterimatningen och ersätta denna med stabil matning vid programmering, men det löser jag ofta med att sätta dit en RJ-12 programmeringskontakt och mata kretsen med 5V från programmeraren vid omprogrammering.