Hjälp med batteriladdare med 12V in och 13,8V ut!?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
mickeliten
Inlägg: 311
Blev medlem: 12 november 2003, 14:41:48

Hjälp med batteriladdare med 12V in och 13,8V ut!?

Inlägg av mickeliten »

Hallå.

Jag har ett litet problem som jag undrar om någon kan hjälpa till med.
Jag ska förklara varför jag vill ha en batteriladdare som jag driver med 12V eller 24V.
Vanligtvis så driver man ju sin vanliga bilbatteriladdare med 230V~ men jag skulle behöva en som drivs med 12V eller 24V.

I min gamla militärbil har jag ett elsystem på 24V. För att få 12V till diverse utrustning har jag en DC/DC-omformare.
Sedan ska jag ha ett 12V extrabatteri i bilen för att driva saker när motorn är av och omformaren inte går längre.

Men detta extrabatteri vill jag kunna ladda under färd, och jag har ingen generator för det.
Jag skulle alltså vilja ha en batteriladdare som jag matar endera från bilens standard 24V-system eller från DC/DC-omformarens 12V.
Sedan koppla laddningen på mitt extrabatteri.

Är det möjligt på nåt vis!?
Hilfe! Hjälp! :) :wink:

Hälsningar Micke.

Bild
T.ex såhär. Eller att den laddar från omformaren.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Om du klarar dig med 3 A så kan det här vara något.
Användarvisningsbild
mickeliten
Inlägg: 311
Blev medlem: 12 november 2003, 14:41:48

Inlägg av mickeliten »

Jo det där ser ju inte så dumt ut men det är tyvärr lite för avancerat för mig. :oops:
Men jag tackar ändå! :)

Skulle vilja ha något färdigt eller ett byggsats-kit.
Eller kan man bygga om en vanlig batteriladdare så den drivs
på 24V eller 12V!?

Eller är det bästa/enklaste att driva en växelriktare på 24V-systemet
och köra en vanlig batteriladdare genom den? :shock: :roll:
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Du får ju massor med förluster om du ska ha växelriktare och krafs. Vanliga batteriladdare vill ju ha AC in så det är svårt att bygga om.

Så mycket simplare än med kretsen är svårt att få ,de har också designprogram på siten så du kan simulera hela konstruktionen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17580
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

ett switchat agg är det bästa, badtastex säljer en sort som fungerar, kolla under köp och sälj, lite modifikation och ett par parallellt så är det helt ok

idiotvarianten är ett saftigt motstånd sen laddar man direkt från 24v, höga förluster man det kanske inte gör så mycket
går att kombinera med ett laddrelä , så man slipper hålla koll på det manuellt

jag hadde kört med ett par parallellkoppladeswitchregulatorer , ingen tvekan om den saken
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

fan vad långt ord parallellkoppladeswitchregulatorer :lol:
Khaki
Inlägg: 268
Blev medlem: 12 januari 2007, 01:04:13
Ort: Mölndal

Inlägg av Khaki »

Antar att militärbilen har två st 12V batterier seriekopplade till 24V.

Kan man inte köra en liten fräckis och parallellkoppla ditt extrabatteri med ett av bilens batterier?

Kanske en batterifrånskiljare, relä eller diod mellan dom.
Användarvisningsbild
mickeliten
Inlägg: 311
Blev medlem: 12 november 2003, 14:41:48

Inlägg av mickeliten »

Tack för svaren alla ni.

Växelriktaren sägs ha 90% verkningsgrad så det är väl inte så jäkla mycket förust det heller.
Jag testade att laborera med motstånd i multisim men det skulle bli så jävla stora motstånd för att få nån ström så vette fan om det är värt det.
Det lär ju börja brinna :roll:

Hur sjutton kopplar jag dom där regulatorerna som badtastex sålde då?
Jag tittar lite i databladet men man är ju ingen expert på området direkt. :D Hur mycket mer komponenter runt om behövs?
Vore fint med lite hjälp på traven. :)

Tack tack.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17580
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

bara kolla databladet och deras hemsida för en kalkylator, men en spole en diod dessa ska vara rimliga värden på, några kondensatorer och några motstånd,
för att få det att funka som batteriladdare kanske man måste sätta en seriediod då man inte får backström genom den om det vill sig illa,

inte särskillt avancerat, men som sagt, spolen och dioden skall vara rimligt bra
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Nu har jag inte studerat just den regulatorn men det brukar finnas referensdesigner för olika applikationer.

Hrmf 90 % verkningsgrad, det lär du inte få när du matar en gammal (inte ny heller) batteriladdare med fyrkantvåg.
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag har två tråkiga alternativ. 1, köp en batteri-booster eller vad husvagnssvensson kallar det. Det är en 14.4V laddare som går på 12V. Alt två är ju att sätta dit en extra 12V generator.
Användarvisningsbild
mickeliten
Inlägg: 311
Blev medlem: 12 november 2003, 14:41:48

Inlägg av mickeliten »

En till generator blir för dyrt och lite för mycket jobb för vad det
ska användas till. Det kostar lite mer än det smakar om man säger så.

Vad menar du med en batteribooster?
Vad är det och vart hittar jag en sådan mojäng?

Tack,
Micke. :)
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

husvagn-svensson här har en manick som dom kallar för PBU booster. Den sätter man mellan bilen och husvagnen. Den tar batterispänningen i bilen och omvandlar till 14.4V för att ladda husvagnsspänningen. När jag kollade närmare så var det tyvärr bara 10-15V i inspänning, du behöver ju typ 20-30V. Sen får du nog en hög med begagnade generatorer för samma peng...
Användarvisningsbild
mickeliten
Inlägg: 311
Blev medlem: 12 november 2003, 14:41:48

Inlägg av mickeliten »

Aah där ser man. Tack.
Men jag har ju även 12V från omformaren så det skulle ju funka.
Du har ingen aning om pris?
Det vore ju avsevärt enklare än att montera en extra generator och få det att stämma med remmar o shit. :)
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

typ 1700, finns i deras flashkatalog.
Skriv svar