Spole

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Spole

Inlägg av squiz3r »

Hej, Spolar är inte min favorit så...

Vad ska det vara för spole här? Räcker det att den är på 68uH och klarar den strömen som lasten tar?? Exempel på en på tex. Elfa?

Bild

Mvh. Daniel Andersson
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

58-690-11 kanske.
68uH och max ström 3 amp
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Den verkar ju bra, men priset var därefter :dead: Men det kanske är så dem kostar... Kan man mäta induktansen eller vad det nu heter (uH)?? Har induktansen med strömen att göra?
Edit: Nejj! Jag menar inte strömen, jag menar resistansen!
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Kör 100uH då..13 kr billigare.

Edit: eller så läser du tabellen på sidan 16. Behöver du egentligen upp till 40 volt in? http://www.national.com/pf/LM/LM2596.html#Datasheet
Senast redigerad av Micke_s 6 juli 2007, 11:58:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Så det är inte så noga?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

58-111-79 går också bra.

Har du tittat i databladet för LM2596? Där är faktist en hel avdelning för vilka induktorer som de rekommenderar. Elfa har någon/några av dem.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Tackså mycket! Ska ta en ny titt.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ja, induktansen går att mäta, men det är lite knepigt, så en vanlig multimeter klarar normalt inte det (sällsynt). En Henry-meter använder man för att mäta induktans.

Ja, likströmsresistansen har med induktansen att göra. Högre induktans kräver normalt fler varv koppartråd -> längre tråd -> högre resistans.

Induktanser är dyra, de är knepiga att tillverka (linda tråd). Det är bara att blunda och svälja (köpa)! Alternativet är att du lär dig göra egna.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Om man kollar på sida 16 i databladet finns där 3st olika diagram för vilket värde man ska ha men.. På de två till vänster får jag det till att jag ska ha 22uH och den uppe till höger fattar jag som att jag ska ha mindreän 15uh :? Jag vill ha ca.12v in och upp till 3amp, men jag vill kunna köra på mindre strömar också..
xxargs

Inlägg av xxargs »

Mindre strömmar är inte problemet, det är önskan om dom större strömmarna som gör att drosslarna växer i storlek för att kärnan inte skall mättas av strömmen och tappa induktans även om båda fallen har samma induktansvärde - du kan alltid ha mindre strömmar även på större strömtåligare drosslar.

Att man har olika värden för olika inspänningar är för att switcaren skall ha rimlig strömökningstakt i drosseln vid switcharens öppentider och detta är beroende på spänningsskillnaden mellan in och utgång och hur mycket rippel (strömvariationer) man tillåter i drosseln, då detta påverkar hur väl efterfiltreringen skall göras. Utspänning för Audio-kvalitet har helt andra krav än tex. drivning av digitalsnusk.

Det är många kranar att skruva på om man jagar prestanda - men kör databladets rekomendationerna först och optimera sedan om det nu behövs.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Okej, Jag har fått rätt mycket info nu så jag ska labba lite och återkommer om jag får mer problem eller frågor :)

Tack alla!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Tycke om ditt ordval!
xxargs skrev: digitalsnusk.
Prototypen
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det finns analogsnusk och det finns digitalsnusk, sedan beror det på var och en vilket man föredrar ;-)

Själv ser jag större tjusning i hur man impedansampassa trissor och filter än digitalknuttarna harvande och kammandet av hundra och tusentals grindar och försöker reda ut detta så att allt detta gör som man vill.
Skriv svar