Motordriven duk och rullgardin

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
spaceniggah

Motordriven duk och rullgardin

Inlägg av spaceniggah »

Hej!

Jag tänkte eventuellt göra mina gardiner och projektorduken motordrivna. Jag har sett att det finns många som byggt kring en slaktad skruvdragare från typ Jula. Problemet är att duken väger rätt mycket när den är nedfälld och jag tror att detta kan göra att duken rullar ner lite av sig själv när motorn stängs av. Detta problem löses ju vanligen med en snäckväxel men frågan är var man kan hitta en liten sådan till rimligt pris. Någon som har någon ide?

En annan ide är att använda en stegmotor istället för DC motor och encoder. Detta skulle göra själva instalationen enkel och man man vet att duken alltid hamnar i rätt läge utan en extern encoder eller ändlägesbrytare.

Men i vilket fall som helst så är det ju mycket viktigt att duken och gardinerna inte rör sig när motorn är avstängd. För att garantera dett är det väll närmast ett krav på en snäckväxel. Man kanske kan bygga en egen om man är lite händig och får tag i passande kuggjul och skruvstav. Någon som har nått passande liggandes?

Jag kommer behöva totalt 5 motorer och jag hade tänkt driva motorerna med 12V väggbulor. Tips på billiga stegmotorer och integrerade stegmotordrivkretsar(långt ord) tages tacksamt emot.

tack på förhand :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

finns ju vindrutetorkarmotorer och fönsterhissmotorer, och motsvarande, brukar finnas gott om det på ebay, kollade efter en annan sorts motorer där

läget kan man ju ha i en mutter och gängstång som går i röret för duken, då rör det sig innåt eller utåt och påverkar rätt microgapsbrytare eller motsvarande vid rätt in och utrullning, funkar bra och man slipper givare neråt duken
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

I min projektorduk är det bara en duktigt nerväxlad 220V motor. Tar väl 30-45 sek att få ner den helt.

Letar du snäckväxel så leta efter en gammal vindrutetorkarmotor. Det brukar vara rejält robusta också då vindrutetorkare är rejält påfrestande(= kräver stort moment).
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Stegmotorer är nog inte så bra då den tar mest effekt då den står stilla och ger hållmoment. Går ju att lösa det med separat låsning men krånglar till det hela. Vindrutetorkarmotorer brukar ge hållmoment utan ström men behöver skapligt med ström för att dra igång.
hogge
Kontakt:

Inlägg av hogge »

Jag kör med separat broms. Nu har jag bekymmer med att feten går sönder hela tiden. men de är ju en annan grej.
I sovrummet kör jag med en vanlig växellåda men den styr jag själv med en sony ir fjärrkontroll

lite bilder finns här. http://palmberg.org/hogge/
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Till mina persienner använder jag en motor från ett Linak-ställdon, den har inbyggd snäckväxel och är stark och tyst.
spaceniggah

Inlägg av spaceniggah »

Tack för svaren!

Jag vill ju helst att det ska bli ganska billigt. Detta gör att några vindrutetorkarmotorer låter som en intressant ide. Får väll kolla på skroten vad som finns. Om de drar mycket ström kommer kanske inte en vanlig väggbula räcka och det kommer dra upp kostanaden ytterligare.

Lägesgivare inuti rullen med skruv kanske kan fungera men kommer bli pilligt att konstruera. Hur bra tror ni en styrning som är tidsbaserad kommer fungera med en torkarmotor? Annars blir det till att bygga en enkel encoder med en IR diod och en ring runt motoraxeln som ger pulser varje varv.

Får ta och köpa mig en PIC eller AVR programmerare också. Eller bygga en med serie interface. Lösning utan mikrokontroller verkar bli svårt.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

En väggbula räcker nog inte, och tidsstyrning är nog inte lämpligt då en torkarmotor sliter dina gardiner/dukar i strimlor om den inte stoppas i tid.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

väggvårta med ett 12v blybatteri kan vara en vettig lösning, då kan man ta ut hög effekt under dom sekunder som behövs, och samtidigt kan man annvända batteriet till annat som är lämpligt för 12v drift

gängstång och mutterlösning behöver inte bli komplicerad gäller bara att tänka till innanman börjar :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Vänta lite nu... gardinen rullar ner när den är uppe?

När den är upp är det inget problem då det är lika mycket duk på ena sidna som på andra sidan rullen.

Om man bara vill ha 85% duk nere och absolut inte mer så är det ju massa duk på framkant men inte på bakkant på rullen. Det kan man ju lösa med någon form av stopp som gör att mer duk inte kan rulla ut... kanske ett snöre som är exakt 85% och som spärrar där.

Så kan du ju testa att ta en vanlig skruvdragare och dra runt för hand, det är "ganska" tungt. Om man styr motorn så att den är kortsluten då den inte jobbar så bör det bli ännu tyngre. Typ med ett 2poligt relä.

Nu kan en skruvdragare dra ganska mycket ström om den ska dra tungt. Kraftagg från en gamla laptop liknande är nog bra.

Att göra en mycket simpel remdrift är ju inte så svårt, ett litet hjul på skruvddragaren och kanske ett stort hjul på rullen. Ger lätt 1/4 lägre moment.
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Är inte lika mycket tyg på båda sidor när den är uppe, Är en pinne som sitter på ena sidan. Ger ett moment.
spaceniggah

Inlägg av spaceniggah »

Jo men jag hade tänkt att duken ska kunna rullas ned olika mycket beroende på om filmen är 4:3->1.82:1 o allt vad dom olika formaten har för längd bredd förhållande.

När duken är nedrullad halva vägen så att säga kommer den troligen dra ner sig själv mer när motorn stängs av. Detta händer inte om det sitter en snäckväxel på motorn. Kollat på torkarmotorer men dom drar mycket ström och är ganska stora.
Emil71

Inlägg av Emil71 »

Jag har också byggt en motoriserad filmduk.

Den drivs av en gammal skruvdragare, en sån där tunn som inte är tjockare än rullen.
Den har bra växellåda och momentstopp om något skulle fastna.

Strömmen tas från nätdelen från en skrotat UPC-tv låda.
3,3volt och 3,5Ampere.
helmut

Inlägg av helmut »

Har en vindrutetorkarmotor som lätt orkar med en ridå på 8 m". Fördelen är också att en vindrutetorkarmotor har en snäckväxel med bara två kugghjul vilket gör att den går tyst.
Skruvdragaren är tydligen konstruerad så att det skall höras att man arbetar med verktyget.
Vindrutetorkarmotorn har ca 20 poler "lågvarvig motor" och snurrar med ca 50 varv i minuten dessutom kan det finnas tre kablar för hög eller låg hastighet. Dessutom finns det en gängad axel.
Skriv svar