H-brygga för höga effekter?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

H-brygga för höga effekter?

Inlägg av Earendil »

Jag skulle behöva driva en riktigt kraftig DC-motor (inte borstlös, utan vanlig). Motoreffekt upp emot 400 W vid 24 volt. Kan man få till det med hjälp av en H-brygga? Kan en sådan lösning också klara kontinuerlig drift?

Strömmen blir ju uppemot 20 A, och sådana MOSFET:ar hittar man på ELFA, men fungerar det i praktiken?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Här finns en filur som byggt en som verkar intressant: Länk
Har funderat på denna men skall bara få ändan ur vagnen och bygga ihop den.

Flera länkar till motorstyrning
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Tack så mycket!

Kan man driva en startmotor rakt upp och ner så ska det nog räcka för mina behov... :-)
Bra länkar i slutet av ditt inlägg också.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Startmotorer är väl inte gjorda för att köras längre tid. För när de "gör det de skall" körs de ju bara tills motorn startat efter några sekunder.

Kanske kan ge inspiration: http://homepages.which.net/~paul.hills/ ... sBody.html

Startsida: http://homepages.which.net/~paul.hills/index.html
xxargs

Inlägg av xxargs »

Hmm, ett av problemen med startmotor förutom hög effektutveckling på liten volym (dvs. blir fort varm) är att dessa har inga vettiga lager för lång tids snurrande på samma sätt som en generator. Allt på startmotorn är byggd för korta drifttidsintevaller och höga stötlaster medans det snurrar - då passar fett/oljesmorda glidlager som det brukar vara där - men inte om det skall snurra länge - då måste det hållas rent och oljefilmen säkras - och vid höga radiella laster under lång tid så måste bildade värmen forslas bort på något sätt.

gamla likströmsgeneratorer hade oftas kullager på remsidan för att tåla hög radiell last (hög remspänning) medans de hade glidlager på borstssidan.

---

Om din nivå bara är 400 Watt och har möjlighet till en viss remutväxling så kanske en gammal likströmsgenerator från en gammal lastbil/traktor något att fundera över - dom har ju allt som oftast också fläktkylning.

om jag minns rätt från när jag lekte med sådana vid 12 års ålder så snurrar de bara med något 10-tal varv i sekunden om man hade full fältspänning på fältspolarna och full spänning över rotorn och var starka i moment, medans minskade man fältspänningen (och därmed ström) så kunde man få generatorn att rusa som en dammsugarmotor...
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Men drivning av så här mycket effekt med en H-brygga är inga problem då?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Nope!

Effekten är inte speciellt hög. Kom tillbaks med samma ström i trefas 325 V så finns det fortfarande lättillgängliga färdiga moduler till det. Då snackar vi effekter runt 11 kW.

Man får ju låta bli att dra strömmen genom mönsterkort och hålla koll på kablar så att du inte omedvetet bygger jättespolar av alla elektroner som är i rörelse. Men de enstaka komponenterna (FET) har inget problem med detta. Får du inte tag i kraftiga nog kan du bara parallellkoppla några, så länge det gäller FET.

Edit: Stava
Senast redigerad av $tiff 5 juli 2007, 16:48:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Aha, det låter ju betryggande! Inser att det krävs att man tänker till när man drar kablarna. Det är ju inte som min lilla mp3-spelare direkt... :-)
Matte

Inlägg av Matte »

Ett annat mycket simpelt sätt e att bara köpa en high/low-side driver så kan du slänga dit vila mosfetar/IGBTer du vill. där har du cross conduction protection och undervoltage protection inbyggt oxå. Har sett lösningar med flera 100A på ST L638X serier tex, dock vet jag inte hur lätt man kan få tag på den som privat person.
Skriv svar