Ett löst kretskort är nog väldigt svårt att få tag i. Däremot kan du ju alltid köpa en ny disk och sno kortet från. För jag antar att det viktiga är att få tillbaka gammal data från disken?
Nej, det är inte samma. Det där är en SATA, matwb har ju en PATA.
Dock finns det ju en liten chans att det kan fungera, men jag skulle inte chansa.
Men frågan är ju som sagt... är du ute efter att rädda data eller att få en fungerande disk? I det sista fallet så är det ju inte lönt att försöka ens.
Gäller det bara Seagate hårddiskar? För jag kan byta kretskort från en Maxtor hårddisk till en annan som har samma storlek utan några problem.
matwb: vad är det för krets som havererat? Var en krets på ett kretskort till en Maxtor som styrde spindelmotorn och läsarmen som havererade pga ett konstruktionsfel men denna krets kunde jag efter om och men få tag på och reparera kortet.
Om det finns kaliberingsdata i ett prom så är det upp till segates tillverkningsprocess som styr om det går eller inte... Är det så att den är jämn kommer kaliberingsdata från en disk att fungera med en annan... Men har de stor spridning (vilket är anledingen till att man har kaliberingsdata över huvud taget) fungerar nog de flesta med samma data... men några utstickare finns och har men en sån är man "körd"
TomasL: Jag har bytt kort på det sättet flera gånger utan problem. Jag skulle ju kanske inte lita på disken sedan men för att rädda värdefull data är det en klockren lösning.
Henry skrev:Gäller det bara Seagate hårddiskar? För jag kan byta kretskort från en Maxtor hårddisk till en annan som har samma storlek utan några problem.
matwb: vad är det för krets som havererat? Var en krets på ett kretskort till en Maxtor som styrde spindelmotorn och läsarmen som havererade pga ett konstruktionsfel men denna krets kunde jag efter om och men få tag på och reparera kortet.
du också... min maxtor-HD räddade jag innehållet genom att köpa HD från samma generation men annan storlek - det gick bra med kontrollerkort från en 180 GB till den havererade 250 GB då efter noggran syning mellan korten så såg kontrollerkorten vara av samma tillverkningsbatch. Mycket av kalibreringsinformationen gissar jag ligger på ytterspåren på disken i kanske betydligt robustare och mindre tät Modulation än resten av diskytan...
I allafall skulle jag ha gjor något sådant om jag var konstruktör, skulle aldrig lita på något parameter i eprom på något extern kort som kan haverera och bytas ut...
---
Det som havererade var just spindelmotorstyrning och klarade inte att starta när den väl hade stannat - när jag ökade på strömmen från en mer resursstark datornätagg än vad den externa HD-chassieaggregatet kunde ge - så blev det glödande låga från kretsen...)
Hmm - finns det någon officiell not om dess konstruktionsfel - har liksom en av HD:n forfarande igång...
Det dom pratade med mig om (efter mycket jobb att få tag på någon som ville säga något överhuvudtaget vls) och det lilla denne ville säga men mestadels vad jag själv förstått var att den förra kretsen som var ver 1.0 klarade inte en effektmosfet i denna av att hantera en strömrusning som kunde uppstå vid vissa omständigheter vilket gjorde att den överhettades och brann upp. En sådan omständighet som jag själv upptäckte var att precis efter att jag stängt av hårddisken, efter att ha varit igång i ett antal timmar, så ca 3 sek senare kom jag på att det var en sak till jag skulle göra och startar datorn igen med den efterföljande händelsen att denna krets blev överhettad pga detta så det kommer rök från den.
Detta verkar dom numera ha uppmärksammat så den nya typen som nu finns ver 2.0 har bättre strömegenskaper och det var denna jag bytte och även 2 komponenter till som drogs med i fallet, som skapar en negativ spänning, och denna hårddisk har fungerat bra ända sedan dess. Har också en 250GB SATA och denna har denna nya krets ver 2.0 och den blir inte i närheten så varm som den första versionen blev. Denna blir bara lätt ljummen så jag tror inte det är några problem mot förra som jag genom att känna på den gissar på blev runt 65 - 70 grader vid normal användning för jag brände fingret av mig på den. Dom andra jag hade har jag numera satt en lite kylfläns på.
Att byta ett kort från en hårddisk med en storlek till en annan med en annan storlek kunde jag inte i mitt liv tro skulle fungera. Det finns däremot ett ställe på nätet som säljer kretskort till Maxtor hårddiskar både nya kort som begagnade men fungerande för runt 200:- exkl frakt eller så men dom finns dock tyvärr ej i Sverige. Kan dock inte hitta adressen till dom men söker man på sin hårddisks namn så brukar dom dyka upp på någon av sidorna har jag för mig. Det finns även folk på Ebay som säljer sådana kort har jag för mig.
jo ryka och brinna kan jag skriva under på att det gör när det rasar...
- så, om man ser till att det hela är kallt och vilat sig en bra tid innan start så klarar det sig alltså...
---
Jag hade inte räkna med att det gick att byta när jag köpte 180 GB-disken - såg mina inspelade Star Trek-filerna från TV där som förlorade...
Det var en glad överraskning att det fungerade (bytet är jätteenkelt - bara 5 torx, inga flexibla bandkablar eller någonting utan allt kontakterades via fjädrande kontaktstift i diskchassiet.). Så här efteråt så inser man vitsen med likadana drivkort trots olika diskstorlek.
Chassiet är identiskt i samma serie och det är bara yelden på skivorna och antal skivor med huvden instoppade som bestämmer storleken - misstänker att det bara är en bootstrap och det som behövs för att styra huvudena som är programerade på kortet och all övrig programvara och driftparametrar läses in från någon av skivorna - vadå stora flashar om man nu redan har ett jätteminne att hämta data ifrån!!??
-så, om man ser till att det hela är kallt och vilat sig en bra tid innan start så klarar det sig alltså...
Kan förstås inte garantera någonting men vad jag har upplevt så är det denna krets det handlar om och vad gäller dom äldre med ver 1.0 så ja då är det nog inte helt fel att hålla denna krets lite sval och kanske vänta en liten tid så den hinner kylas ner innan man sätter igång hårddisken igen då den blir som varmast precis i uppstarten. Vad gäller ver 2.0 kretsen så tror jag inte att det är lika petigt då den bara blir lätt ljummen vid drift och lite varm vid uppstart men det skadar kanske inte att ta det lite varligt där med.
Men någon officiell not om detta tvivlar jag starkt på att det finns, dom vill ju inte ge sig dålig publicitet om det inte är nödvändigt vilket det inte är då det bara är under vissa förutsättningar som det kan hända. Sedan så är diskarna som har dessa ver 1.0 kretsar sedan några år tillbaka ute ur garantin så det är säkert inget dom vill röra om i grytan för.