Projektarbete: Godisautomat (nybörjare)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

MEN.
En varuautomat är inget spelautomat! Du får ha ett flipperspel hemma utan tillstånd. Du kan tom ställa ut ett flipper utan tillstånd om det står på frispel.

Vad lotteriinspektionen vill komma åt är olagliga banditer sen så råkar även lite andra maskiner komma i kläm.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

GeekJoan: Man får inte ställa ut det på allmänna platser även om det står på frispel. Det räknas ändå som en förströelseautomat.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=278700

Om du läser så ser du att ungdomsgårdar som har internetcafedatorer som det går att spela på måste söka tillstånd.
Eftersom dom räknas som förströelseautomat.
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Vi kanske ska försöka återgå till ämnet?

Hur viktigt är det att kunna detektera mängden askar som är kvar i maskinen eller räckte det med att du kunde känna av om det är "en" ask kvar? ska du ha någon form av fjärradministrationsmöjligheter för kunna kolla om det är dags att dra dit och fylla på?
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Nä, men skadar ju inte att göra så att ifall askarna är slut, så kan man inte betala och få, inget.

;)
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Risken för att man betalar och får "inget" borde ju vara minimal även om det är helt slut askar.
De flesta växlande myntverk har väl returfunktion får jag hoppas :D
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Så hur går det med den? :)

//Daniel A
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Håller för tillfället på att bygga på en Växlingsautomat och har klurat en del på utmatningen av mynt.

Den enklaste metoden som jag kommit framt till är att köra med rör som är exakt lika stor som myntet och sen helt enkelt putta ut det understa med ett servo eller dylikt.

Att ta in mynt och sen sortera in dem i rätt fack är ganska klurigt, om man bara tar in två mynt så är det egentligen bara en ränna som kan föras mellan facken men att få detta att funkera i hög hastighet kan vara klurigt.

För avläsning av själva mynten har jag tur och har en färdig acceptor, men har tidigare byggt mig en egen till en läskautomat.
Jag gjorde det ganska enkelt för mig och kopplade 8 fotodioder till A/D omvandlaren på min AVR och satt ir-dioder mitt emot och genom att addera värdena fick jag ut ganska bra värden.
Ett problem jag hade i början var att då rännan mynten rullade i var lika bred som en Tio krona så när enkronorna kom så rullade de ibland mot ena väggen och ibland mot andra vilket gav olika storlekar.
Detta löstes med en fjäder som lätt puttar till myntet.

Om vi går vidare till själva godisutmatningen. Om godisaskarna är i någorlunda fyrkantig form så är nog lösningen som presenterades innan bäst där man puttar ut den understa. I annat fall så rekomenderar jag nog någon form av karussel och en lucka som kommer åt endast ett av facken.

Det var mina erfarenheter av 2 års automatmekande.

/mullemeck
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

"pinnen" i ritningen på sid1 kan ju även vara ett liggande hjul med en "näbb" på. Då räcker det med att man köra motorn ett varv (med eller utan sensor för helvarv).

Vill man göra det enklare så kan man ju köra med död räkning så att den vet hur många askar den hade från början och hur många som är sålda.

mullemeck:
Det finns ju billiga maskiner på Ebay som sorterar en näve mynt i papprör. Man kan ju göra en "skjutdörr" som åkerför och spärrar myntinkastet så att bara ett mynt i taget kan sorteras och räknas. Därefter öppnas myntinkastet.

Har man en bra sensor kan man ju försöka räkna mynten "on the fly" när maskien sorterar.
ANEE

Inlägg av ANEE »

Varför får man aldrig ett kvitto när man köper något från en godisautomat? Hur redovisar de försäljningen?

och viktigast...hur ska jag som kund göra när jag är ute och reser och vill lämna in kvittot så att min chef får betala mina mintpastiller :) Ska man ringa till leverantören och säga "Jag köpte just två askar med halstabletter och vill att ni skickar ett kvitto till mig!", bara portot kostar ju mer än varorna ;)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Svarta pengar i massor.
Skriv svar