Lipo, vart köpa?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Averell

Lipo, vart köpa?

Inlägg av Averell »

Jag behöver massvis med lipoceller eftersom jag bygger accar på 7,4 volt 25 amp

Vart kan man vända sig om man vill köpa större serier ?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det logiska stället om man vill ha en rejäl serie (över ett 1000-tal celler iaf) är att gå direkt till fabrikerna som tillverkar dom...

Det svårare är att hitta kontaktinfo till fabriker och sedan måste man deala med dom och speca noga vad man ska ha osv...
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det är svårt att köpa direkt från tillverkare/grossister då dom vill att man skall spender minst ett par 100 kkr. på utvecklande skyddskretsar och laddare tillsammans med dessa innan de säljer en enda cell till dig. Nu kanske det är lättare men förr var det tvärstopp - Detta har med risk för stämming ala USA vid brinnande batterifel att göra att det är på detta viset.

Annars är det ebay/Internet som säljer lösa celler för renovering av laptopbatterier eller hobbybutiker som säljer batterier för elflyg som gäller, det senare garanterar också att man får batterie som kan lämna väldigt mycket ström...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag vet att det finns ett par personer på CPF som har köpt LiPo från kinesisk fabrik,
men det kräver att man handlar som ett företag och pushar på att cellerna är för
din OEM-tillverkning av batteripack och inte är för direktförsäljning till konsument.

Men hur många celler handlar det om, snackar vi "massvis" som i ett par hundra eller i femsiffrig storlek?
Användarvisningsbild
Averell

Inlägg av Averell »

Meduza skrev:Jag vet att det finns ett par personer på CPF som har köpt LiPo från kinesisk fabrik,
men det kräver att man handlar som ett företag och pushar på att cellerna är för
din OEM-tillverkning av batteripack och inte är för direktförsäljning till konsument.

Men hur många celler handlar det om, snackar vi "massvis" som i ett par hundra eller i femsiffrig storlek?
Jag skulle kunna tänka mig att köpa 500-1000 3,7 volt 2,5 amp celler åt gången
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ok, det är inte tillräkligt för att producera en egen serie på fabrik,
så du får hitta någon fabrik som är villig att sälja till dig i mindre serie.

Jag tog och googlade lite på företag som tillverkar lipo, du kan ju höra med någon av dessa:

www.skyrc.cn
www.gmbattery.com
www.creup.com
www.ryderelectronics.com
www.kokam.com
www.kingsfieldhk.com

Annars får du väl kolla runt vilka som finns på tex alibaba eller någon av dom andra sidorna i den genren.
Användarvisningsbild
Averell

Inlägg av Averell »

Meduza skrev:Ok, det är inte tillräkligt för att producera en egen serie på fabrik,
så du får hitta någon fabrik som är villig att sälja till dig i mindre serie.

Jag tog och googlade lite på företag som tillverkar lipo, du kan ju höra med någon av dessa:

www.skyrc.cn
www.gmbattery.com
www.creup.com
www.ryderelectronics.com
www.kokam.com
www.kingsfieldhk.com

Annars får du väl kolla runt vilka som finns på tex alibaba eller någon av dom andra sidorna i den genren.
Man får tacka, jag tycker jag gör inget annat än googla men jag lyckas väl inte hitta rätt sökord.
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

Jag har diskuterat en del med den svenska representanten för Kokam och fick priser av dem som var ganska ok om man köpte celler i hundratal.
Så klart som företag, men det borde ju inte vara något problem.

Kan kolla upp namnet på killen som jag pratade med om det är intressant
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Kokam har ju detssutom rykte om att ha rätt bra celler, så det kan ju vara ett bra val :)
Skriv svar