Ups för akvarie

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lateralus

Ups för akvarie

Inlägg av Lateralus »

Jag har precis haft en trevlig diskussion med en kompis och vilka pengar man lägger ner i ett akvarie och vilka tråkiga konsekvenser ett strömavbrott får.

Han har funderat på att köpa en ups, men pumparna som används kan dra några hundra watt vilket verkar suga musten ur en standard-ups ganska kvickt.

Det är inte speciellt kinkigt om strömmen är borta någon sekund eller så, alltså faller tankarna på att bygga en egen ups av en batteriladdare, ett bra bilbatteri, en växelrikare och något som switchar över pumparna till växelriktaren vid strömavbrott.

Tycker ni inte att iden är helt åt skogen så går vi vidare:

Laddaren och batteriet ska klara långa perioder av underhållsladdning och laddaren ska om batteriet använts givetvis ladda upp det. Vad bör man välja för saker?

Växelriktaren ska driva växelströmsmotorer, hur mår dessa av "modefierad sinusvåg"?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Kan bli lite oljud i motorerna, det är allt.

Du får börja med att mäta strömförbrukningen till prylarna, då W-märkningen inte är mycket att ha.

När du sedan fått fram hur många VA du behöver får du räkna baklänges med växelriktarens egenförbrukning och verkningsgrad, samt hur många timmar den skall klara.

Ett vanligt 12V bilbatteri på säg 100 AH klarar ungefär 1200 VAH, förmodligen bara ett par timmar om du skall belasta med ett par hundra VA.
peter555

Inlägg av peter555 »

Måste pumparna gå för fullt vid ett strömavbrott, eller går det att ha ett nödsystem som bara pumpar in luft t.ex.
Lateralus

Inlägg av Lateralus »

Okej, då borde det funka bra att köra på en enklare växelriktare med andra ord. Att mäta effekten på grejorna borde jag kunna göra, värre är det nog med att få reda på verkningsgraden hos växelriktaren. I värsta fall få man kanske ha två batterier att switcha mellan, men det blir en senare historia.

Pumparna som måste funka hela tiden är returpumparna och dom kan dra ett par hundra watt tillsammans, annars var det en bra tanke med reservsystem. :)

Frågan om laddare och batteri kvarstår, jag tror att ett batteri på 100 AH kan vara en bra början. Frågen är vilken sort som bäst klarar långvarig underhållsladdning? Vidare behövs en laddare till detta.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag skulle rekomendera ett fritidsbatteri, sen har bland annat Clas ohlsson en underhållsladdare som är till för tex vinterförvaring av husvagnar med batteri i... Borde vara en bra kombination! Det finns ett rätt känt märke som jag totalt glömt just nu som har väldigt bra rykte...
Spinxen
Kontakt:

Inlägg av Spinxen »

AndLi: Du kanske tänker på CTEK-laddare?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Lateralus skrev:
<snipp>

Pumparna som måste funka hela tiden är returpumparna och dom kan dra ett par hundra watt tillsammans, annars var det en bra tanke med reservsystem. :)
Vad fasen har du för jätteakvarium som drar så mycket ström, är det med värmare, lampor och hela kitet???

Oftast brukar pumparna vara olika typer av skärmspolemotorer eller rent utav synkronmotorer som drar runt en permamentmagnet med vingar på i den våta delen. Dom drar ganska mycket VA men i regel ganska lite i antal Watt, dvs väldigt reaktiv last.

Det är VA-förbrukningen som kostar batterier då den värmer växleriktaren medans nyttolasten tar bara en liten del av effektförbrukningen.

kan du titta på dina pumpar/luftmebranpumpar på angiven förbrukning i Watt (inte VA) samt strömförbrukning i ampere (om det inte finns - mät upp med multimeter) - fins även VA och cos(fi) angiven - skriv detta också.

för att räkna ut lämplig faskompenseringskondensator så måste jag/vi veta effektförbrukning i Watt, strömmen i ampere, alternativt VA och cos(fi)-värdet..

Att få ström och spänning i fas från förbrukarna är första viktiga steget för att minska förlusterna i UPS. Är cos(fi) under 0.5 så är det mycket effekt som sparas om man faskompenserar - men kräver i gengäld sinusväxelriktare då en faskompenseringskondensator kortsluter utgången på de högre frekvenserna på en fyrkantvåg/modifierad sinusomvandlare så att den inte startar eller blir väldigt varm...

fyrkantomvandlare fungerar heller inte bra och ger stora förluster om lasten är mycket reaktiv även om man inte har en faskompenseringskonding...
Slin
Kontakt:

Inlägg av Slin »

Tjena.

Jag är den akvarieintresserade i fråga. Anledningen att vi räknar på att det kommer att dra en hel del ström är för att det handlar om ett kommande bygge av ett 375-liters saltvattensakvarium. Då jag har tänkt att ha en sump till detta (ett akvarium undertill som överskottsvattnet upptill rinner ner till enkelt förklarat) och att det krävs rätt krafiga returpumpar till detta för att få ett hyfsat tryck ut i akvariet då mycket flöde går förlorat på dom 1.2-1.5m som vatnet ska tryckas upp. En pump som ska ge 2400 l/h drar 65w, man kan räkna på att den kanske ger 1000-1200 l/h då den ska kalra en tryckhöjd på ca 3,7m. Då jag är inne på backuplösningar som mest liknar serverhallar så ska jag ha två returpumpar. Detta för att allt ska fungera ifall en går sönder medans jag är borta över helgen eller bara på jobbet. Då är vi uppe på en strömförbrukning på 130w (dock enligt tillverkaren vilket inte alltid stämmer, vad jag förstått på er). Sen så ska jag ha 3-4 cirkulationspumpar som ger tillräckligt "flås" i akvariet. Det kommer bli ca 15-20 gånger akvariets volym, vilket i liter omräknat blir ca 5500-7500l/h vilket då kommer kräva hyfsade pumpar.

Ni kanske börjar hänga med bättre nu? Anledningen att sänka några tusen på en backuplösning är det att saltvatten är kostsamt. I ett 125liters akvarium jag har igång nu har jag levande till ett värde av 4000-5000kr (alla har vi våra intressen :D ). mer eller mindre det mesta dör när det gått 6 timmar. Det som klarar sig 2-6 timmar är inte heller mycket.

Jag ska sluta med denna förklaring nu då jag plötsligt la märke till längden...

Förresten, belysningen är 2*150w Metall-halogen-lampor, så det är inte läge för en lösning till dessa. Det levande klarar sig iaf 12 timmar utan ljus. Kanske nästa projekt? :lol:

/Nils
Senast redigerad av Slin 3 juli 2007, 21:25:50, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Räcker det inte med backupp till en retur pump. Det kan väl klara sig med lite lägre flöde en stund.
Slin
Kontakt:

Inlägg av Slin »

Jodå, det är ett klart allternativ. Helst skulle jag vilja ha igång cirkulationen som vanligt så att inga värden ändras eller det blir stillastående vatten bakom stenarna som bildar "revet".

/Nils
peter555

Inlägg av peter555 »

Pumpa 7500 l/h, jag tycker det låter som de stackars fiskarna kommer att ligga tryckta mot ena väggen. Kan du inte ha ett reservsystem där reservpumpen sitter i höjd med själva akvariet, då behöver du endast blaska runt vattnet. Då krävs det bara energi för att övervinna tryckfallet i systemet och du borde klara dig med en effekt på 10-20 W. Sedan kan du ha några lysdioder för att lysa upp så inte fiskarna blir mörkrädda.
Slin
Kontakt:

Inlägg av Slin »

peter555:

Jo, tanken att minska ner på förbrukningen har slagit mig. Men som jag skrev till danei så skulle jag helst vilja ha igång hela systemet, eller iaf halva (alltså en returpump plus hälften av övriga cirkualtionspumpar). Men detta kan man laborera med efteråt när ups:en är "tillverkad". Testköra systemet på reservkraften och se hur länge det håller så jag verkligen vet detta vid ett strömavbrott. Håller det då kanske bara en timme och om man minskar det till hälften av pumparna och det håller två timmar så är det helt kalrt värt det.

Angående cirkulationen:
I mitt akvarium på 125 liter har jag totalt 3200l/h och det blåser inte runt så mycket. Det beror även lite på vad det är för typ av pump. Anledningen till att man har god cirkulation är delvis pga att det går vågor och strömmar i havet (finns även vågboxar) samt att man vill undvika att få stillastående vatten i akvariet då det stillastående vattnet kan bli en bakteriehärd och rubba värdena och avkariets kemiska balans.

/Nils
xxargs

Inlägg av xxargs »

du behöver inte ha igång det hela tiden - kanske bara köra 5 minuter per timme eller så om du har så stor yta som det plaskar över (och syresätts) som du indikerar. I vanlig akvarium så är inte luftomsättninge så stor under täckglaset och det kan ändå vara en massa fisk som lever vid god hälsa.

alternativt är att starta mebranluftpumpar med syresten på strategiska ställen när det är avbrott och få cirkulation och syresättning den vägen med betydligt mindre effektbehov.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Peter555: Han behöver ju cirkulation i sumpen också för att det ska funka. visserligen kanske man kan cirkulera lokalt. Men att sänka crikulationen vid avbrott är nog ingen dum ide.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jo, jag förstår din tanke. Det känns bara lite overkill att dimensionera för full drift för en händelse som kanske inträffar vart 10 år. Du kan ju distribuera utloppet från pumpen så det blir lite strömmar bakom stenar och koraller. Du kan också komplettera med luftinmatning från en akvariepump direkt i vattnet du pumpar runt. Som jämförelse drar min cirkulationspump för uppvärmningen ca 30 W och pumpar runt till ett 15-tal element.

Edit: Nu vet jag inte vad sumpen gör men antar att det är något slags reningsverk. Det borde väl gå att bypassa några timmar eller något dygn utan problem.
Skriv svar