vart finner man massiva rör och trapetsskruv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Alucon.se är bra ställe att köpa aluminium på

Om du får mer vikt än vad 12mm järnrör klarar
(12mm klarar inte så mycket utan att svikta om du ska ha längre avstånd)
så kan du antingen gå på tjockare rör eller massiva stänger.

ironbill.se har massiva stänger och en hel del annat...
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

Meduza skrev:Alucon.se är bra ställe att köpa aluminium på

Om du får mer vikt än vad 12mm järnrör klarar
(12mm klarar inte så mycket utan att svikta om du ska ha längre avstånd)
så kan du antingen gå på tjockare rör eller massiva stänger.

ironbill.se har massiva stänger och en hel del annat...
tack för svaret!... ja tänkte köra två meter men funderar på kanske ska bara köra en meter ändå...

svårt o bli klok... :roll:

MVH
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det uppskattas att du läser reglerna när du intygar att du gjort det. Särskilt regel nr.1
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

om du inte anser de e läsvärd tråd behöver du inte läsa... och om du anser citeringsknappen använder för mkt på dit dyrbara internet behöver du inte öppna... jag hade lust o citera dig men jag citerar ALLTID när jag svarar på ngn inlägg då de blir mer "sammanhang" i mitt inlägg...

och jag kollade upp reglerna o det stod att man ska använda de sparsamt vilket ja gör...

ok ja blev kanske lite sur på ditt inlägg men men...

ta de hur du vill menar iaf inget illa de e bara de att ja tolkar det annorlunda... så enkelt e det...

MVH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Hur kan du använda det sparsamt, när du ALLTID gör det, :humm:

Man "kan" citera om inlägget är längre upp, och om det hjälper för läsförståelsen.
Annars ska man INTE citera, inte ens sparsamt, vad det nu betyder i ditt fall. :lol:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

SmourF: Oj, du pratar om två meter som stängerna ska bära en portal?

Det är rätt stora krafter vi pratar om då, så att ett 12mm rör kommer ju inte att ha en sportslig chans att hålla det uppe om du inte har stöd till det med rätt korta avstånd...

Jag skulle inte ens försöka mig på en 2m lång konstruktion med något frihängande rör utan stöd, möjligtvis med 35mm+ massivt härdat axelstål eller ett 60mm tjockväggigt rör eller grövre...
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Meduza, den mittersta delen i en massiv stång påverkar inte hållfastigheten (styvheten) speciellt mycket. Snarare ger det nog mer problem pga av ökad egenvikt. Så ett rör med hyffsat tjocka väggar blir nog minst lika bra som en solid stång av samma diameter.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej, men dom tunnare rören är ofta inte så raka på en sådan längd,
på tjockare rör kompenseras det till viss del av diametern,
i styrka räcker det nog med ett 35mm tjockväggigt rör om han har en lätt portal, tjockare om han har en tyngre portal.

Fast jag rekkomenderar stort att ha någon form av support till dom!

Såg någon på cnczone som hade gjort ett montage med två 20mm-stänger och
en 45*90-aluprofil, med rören liggande mot t-spåren på aluprofilen och
därmed bli som ett par supported rails, sviktade tydligen knappt alls på 1.5m sträcka...
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

jojje skrev:Hur kan du använda det sparsamt, när du ALLTID gör det, :humm:

Man "kan" citera om inlägget är längre upp, och om det hjälper för läsförståelsen.
Annars ska man INTE citera, inte ens sparsamt, vad det nu betyder i ditt fall. :lol:
jag citerar när jag anser att mitt inlägg blir lättare förstått... dvs när ngn läser mitt inlägg ska de inte behöva leta runt vad det var jag svarade på... ja de blir kanske ofta men jag har gjort det 1/3 ggr i denna tråd (exkl detta)

de kanske uppfattas som alltid men alla tycker olika och jag tycker de blir enklare att läsa... respekterar att du tycker motsatta

MEDUZA: grejen är den att jag har insett de nu efter jag ritat klart axeln att de kanske e tunnt men jag har ingen aning hur mkt material tål och sånt... jag ska iaf ha som E85... 2*2 rör så de blir 4 totalt på en axel jag ska kika över ritningen o se om ja kan posta den så ja får lite kritik... kan inte va tillräckligt klok... man vill ju inte göra fel :)

ANDAX: vet du hur tjockt ett rör borde vara för att de ska räcka... dvs att hållfastigheten ska vara cirka lika ?

och en fråga till cnckunniga... jag tänkte göra som E85 (jag för mig de va han) köra en motor på ena sidan av x-axeln och dreva den andra sidan... men hur blir det om man kör med varsi motor... kan man få de så pass noggrant för "råkar" den ena stanna pga en sladd går av så rycker ju ställningen me eller i bästa fall skenan av kraften... iaf min uppfattning... ?

MVH
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det skulle vara lättare att förstå om du postar en ritning så man kan se hur du har tänkt.
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Angående citering så står det faktiskt att det endast skall användas om inlägget ligger långt tillbaka i tiden. Då tror jag inte att man bör citera inlägget som ligger precis ovanför :)
klas

Inlägg av klas »

jojje skrev:Ledarskruv tar ca 500-600:-/meter.
Jag köpte 12x3 där för ett tag sedan betalade 71:-/m +Moms. Muttrarna kostade 98:- +M.
Köptes via ett industrivaruhus här i Halmstad
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Förstår ärligt talat inte hur man kan ge sig in på ett sådant projekt utan att ha nån kunskap av material, eller hållfasthetslära.
whynot

Inlägg av whynot »

Kan hålla med,,, men har alltid sagt, "det finns folk till allt"
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Tja, skulle folk bara göra sådant som de med visshet skulle kunna hävda att de har kunskap om skulle det inte bli mycket gjort här i världen! :wink:
Skriv svar