Problem med DS18B20 temp sensorer.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
lennie

Lite mer frågor ang temp sensorer.

Inlägg av lennie »

Jag kommer använda temp sensorerna (DS18B20) i ett saltvatten projekt.
Vad jag funderade på att göra är att lägga sensorn i ett plaströr ca 5 cm långt där sensorn är ca 2 mm ifrån rörets slutkant, och efter det kommer jag att fylla röret med silikon.
Detta är för att inte sensorn ska få direkt kontakt med saltvattnet då det kan fräta sönder saker.
och jag vet inte riktigt hur en DS18B20 sensor kommer hantera direkt kontakt med saltvatten.
Men det kommer vara ca 1-2 mm silikon mellan saltvattnet och själva sensorn.
Tror ni att detta kommer att påverka mitt resultat när det gäller temp värdet.
Enligt vad jag kan tänka mig så kan det ta lite längre tid för sensorn att få rätt värde än vad det skulle ta för sensorn om den var i direkt kontakt med vattnet.
typ. om sensorn sitter i en skål med vatten som är 20 grader. och jag häller i 25 gradigt vatten.
en "normal" sensor skulle direkt märka att vattnet har ändrat värde och är på väg upp till 25 grader. Men när jag använder silikon mellan sensorn och vattnet så kan jag tänkte mig att det kommer ta några minuter innan sensorn kommer märka att vattnet är på väg upp till 25 grader.
eller vad tror ni ?
kimmi

Inlägg av kimmi »

hi,

saltvatten hmm akvarie ?
lennie

Inlägg av lennie »

kimmi skrev:hi,

saltvatten hmm akvarie ?
Ja. saltvatten akvarie.
kimmi

Inlägg av kimmi »

Hi,
Jeg har byggat denna på Mega8 och M16 BascomAVR

http://img255.imageshack.us/my.php?imag ... m16wu4.jpg
Hvad kan den:

Blå & hvid lys er styret med lys dæmper tiden for denne sættes op i menu 5 nomalt er hvid = 60 min & Blå = 30 min valgbar tid for begge 0 til 60 min

Menu 1 : Dato & tid
indstil Tid
Indstil dato

Menu 2 : Morgen lys program start med blå lys så hvid lys når begge er 100% on (90 min standart) slukker de igen tiden i menu 5 (samme for alle)
Start tid

Menu 3: Middags lys program blå lys 50 %
start tid

menu 4: Aften lys program tænd begge blå & hvid så start dæmpning først hvid lys så blå lys
start tid

menu 5: tid i minuter for lys dæmper 0 - 60 min valgbar tid (tiden er den tid den dæmper lyset over
Hvid lys dæmper tid (0 til 60 min) standart setup er 60 min
Blå lys dæmper tid (0 til 60 min) standart setup er 30 min

Menu 6: start /stop tid for normal lys (lysstofrør amatur)
indstill start tid 00:00 til 23:59

menu 6: instil temperatur for varmeelementer har 2 modeller normal i vand og måtte under akvariet 0.1ºC step
Varmeelement i vand ( 0 til 40ºC)
Hyster temperatur 0.1 - 5ºC

varmeelement måtte (0 - 40ºC) standart temp er -0.4ºC under varmeelement i vandet

menu 7: Køle relæ indstil max temperatur før den starter 2 udgange slukker igen når temperaturen er samme som den indstillede i menu 6
udgang 1 indstill temperatur (0 - 10ºC) over normal temperatur (menu 6) 0.1ºC step
udgang 2 indstill temperatur (0 - 10ºC) over normal temperatur (menu 6) 0.1ºC step

Eksemple :
Morgen lys KL 06:00
blå lys starter fra 0 til 100% (30 min) derefter holder den blå lys tændt og stater Hvid lys fra 0 - 100% (60 min) når hvid lys er 100% slukker den begge lys igen

Middags lys KL 11:00
Blå lys starter på 50% (havl lysstyrke) og lyser til NOMAL lysamatur starter

Nomal lys KL 19:00
nomal lysamatur tændes, Blå lys slukker igen, lyser indtil Aften lys starter

Aften lys Kl 22:30
Blå & hvid lys starter på 100% lysstyrke efter 1 minut slukker normal lysamatur hvid lys starter med at dempe (60 min) når den er 0% starter blå lys (30min) med at dæmpe indtil 0%

variable nat lys blå lys 0 - 100%
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

off-topic: Såg just vad du heter. :)

Vi spelade alltid Kim Larsen i skolan på elektroniklektionerna (klass 7 - 9).
Det är vissa låtar, som t.ex "Hva gør vi nu, lille du" som gör att jag nästan känner lukten av lödtenn. :D
kimmi

Inlägg av kimmi »

Hi,
och Vi spelade Gyllende Tider, sommer tider ... bra låt .....
lennie

Inlägg av lennie »

kimmi skrev:Hi,
Jeg har byggat denna på Mega8 och M16 BascomAVR

http://img255.imageshack.us/my.php?imag ... m16wu4.jpg
Hvad kan den:

Blå & hvid lys er styret med lys dæmper tiden for denne sættes op i menu 5 nomalt er hvid = 60 min & Blå = 30 min valgbar tid for begge 0 til 60 min

Menu 1 : Dato & tid
indstil Tid
Indstil dato

Menu 2 : Morgen lys program start med blå lys så hvid lys når begge er 100% on (90 min standart) slukker de igen tiden i menu 5 (samme for alle)
Start tid

Menu 3: Middags lys program blå lys 50 %
start tid

menu 4: Aften lys program tænd begge blå & hvid så start dæmpning først hvid lys så blå lys
start tid

menu 5: tid i minuter for lys dæmper 0 - 60 min valgbar tid (tiden er den tid den dæmper lyset over
Hvid lys dæmper tid (0 til 60 min) standart setup er 60 min
Blå lys dæmper tid (0 til 60 min) standart setup er 30 min

Menu 6: start /stop tid for normal lys (lysstofrør amatur)
indstill start tid 00:00 til 23:59

menu 6: instil temperatur for varmeelementer har 2 modeller normal i vand og måtte under akvariet 0.1ºC step
Varmeelement i vand ( 0 til 40ºC)

varmeelement måtte (0 - 40ºC) standart temp er -0.4ºC under varmeelement i vandet

menu 7: Køle relæ indstil max temperatur før den starter 2 udgange slukker igen når temperaturen er samme som den indstillede i menu 6
udgang 1 indstill temperatur (0 - 10ºC) over normal temperatur (menu 6) 0.1ºC step
udgang 2 indstill temperatur (0 - 10ºC) over normal temperatur (menu 6) 0.1ºC step

Eksemple :
Morgen lys KL 06:00
blå lys starter fra 0 til 100% (30 min) derefter holder den blå lys tændt og stater Hvid lys fra 0 - 100% (60 min) når hvid lys er 100% slukker den begge lys igen

Middags lys KL 11:00
Blå lys starter på 50% (havl lysstyrke) og lyser til NOMAL lysamatur starter

Nomal lys KL 19:00
nomal lysamatur tændes, Blå lys slukker igen, lyser indtil Aften lys starter

Aften lys Kl 22:30
Blå & hvid lys starter på 100% lysstyrke efter 1 minut slukker normal lysamatur hvid lys starter med at dempe (60 min) når den er 0% starter blå lys (30min) med at dæmpe indtil 0%

variable nat lys blå lys 0 - 100%

i vilken programvara har du gjort den ritningen?
kimmi

Inlägg av kimmi »

Hi lennie,
jeg bruger Proteus ISIS 7
det er en simulator med alt man har brug for .. men inte billig program ...
Link Proteus
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hittade ett screenshot av programmet.

Ser mycket bra ut. Kan vara just det jag letat efter.

Mange takk! Jeg ska laste ned demo-programet. :)

"och Vi spelade Gyllende Tider, sommer tider ... bra låt ....."

Aha. Kul! :D
Skriv svar