Detta visste jag inte om AMD processorerna
Detta visste jag inte om AMD processorerna
Vad jag visste var att den ursprungliga designen av minnesbussen var lånad från DEC ALPHA, därav det ursprungliga övertaget över Intel.
Vad jag däremot inte visste är att AMD's processorer egenteligen är RISC-processorer med Harward arkitektur.
Att de kan köra X86-kod beror på en kodöversättare, i den ursprungliga athlon kunde tydligen översättaren klara av att översätta upp till 6 instruktioner per klockcykel.
Intressant.
Vad jag däremot inte visste är att AMD's processorer egenteligen är RISC-processorer med Harward arkitektur.
Att de kan köra X86-kod beror på en kodöversättare, i den ursprungliga athlon kunde tydligen översättaren klara av att översätta upp till 6 instruktioner per klockcykel.
Intressant.
AMD slukade det lilla företaget NexGen som hade utvecklat den teknik som AMD nu använder. Om det kommer ifrån DEC ursprungligen vet jag inte. Det såldes moderkort med processor från NexGen en kort tid. Dessa hade ingen matteprocessor. Det skulle ha kommit en ny CPU med sådan, men AMD slukade dem innan dess och gjorde istället om det hela till sin första K6 so mpassade i samma sockel som iNTEL's motsvarighet. AMD's slukade massaor av ström, så den var ändå inte helt kompatibel på alla moderkort.
Jag hade en NexGen ett tag och den fungerade felfritt hela tiden. Däremot var det problem meden del program för att FPU saknades. Den slukade dessutom lithiumbatterier till klockan i ett förfärande tempo.
Jag har även haft en K5, den fungerade väl sådär, men dess FPU var ultralångsam.
K6 och K6II fungerade fint. K&III däremot bråkade en hel del och drog dessutom oerhört med ström. Kankse det som skapade problemen.
NexGen hade L2-kontroller integrerat i processorn, men det hade inte AMD till att börja med. Vill minnas det var K6III som var AMD's första som hade 512K L2 helt integrerat ungefär som det är i dagens processorer.
Jag har även haft en K5, den fungerade väl sådär, men dess FPU var ultralångsam.
K6 och K6II fungerade fint. K&III däremot bråkade en hel del och drog dessutom oerhört med ström. Kankse det som skapade problemen.
NexGen hade L2-kontroller integrerat i processorn, men det hade inte AMD till att börja med. Vill minnas det var K6III som var AMD's första som hade 512K L2 helt integrerat ungefär som det är i dagens processorer.
> en klon mellan K6 och DEC ALPHA 21264
Så vitt jag vet så handlar det om just teknik för minnes och inter-processor
kommunikation. Inte något "internt" från arkitekturen som sådan.
Alpha (AlphaServers) var/är för övrigt jäkligt trevliga maskiner.
Inter-procressor kommunikationen som finns i EV7 modellerna
är fortfarande den snabbaste, fast det är 6 år sedan den kom...
Så vitt jag vet så handlar det om just teknik för minnes och inter-processor
kommunikation. Inte något "internt" från arkitekturen som sådan.
-
Re: Detta visste jag inte om AMD processorerna
Gäller inte detta även för Intels senare processorer? X86-arkitekturen är väl nedsmutsad med en del mindre lyckade instruktioner vilket gör det i princip omöjligt att köra dem i en vettig pipe-line-implementation.TomasL skrev:...Vad jag däremot inte visste är att AMD's processorer egenteligen är RISC-processorer med Harward arkitektur...
-
någon gång så skulle det vara kul att ha en sådan bara för skojs skullsodjan skrev:>
inte för att jag behöver ha det , men för att man ville ha det för att antal år sedan
Re: Detta visste jag inte om AMD processorerna
Källa?TomasL skrev:Att de kan köra X86-kod beror på en kodöversättare, i den ursprungliga athlon kunde tydligen översättaren klara av att översätta upp till 6 instruktioner per klockcykel.
Hej !
Varje processorarkitektur har sina för och nackdelar.
Som vid varje utvecklingsarbete försöker man uppnå det optimala, vilket kan betyda prestanda, pris, mm
Fördelen med VAX/VMS sedemera ALPHA var att man skräddarsydde processor och operativsystem för att passa ihop från början.
Jag har själv jobbat med VAX/ALPHA/VMS i ett antal år och man ser tydligt den täta kopplingen mellan OS och Processor/System.
AMD har INTE tillgång till Intels interna arkitektur utan har varit tvugna att utgå från instruktionsuppsättningen och göra "Reverse Enineering", med denna teknik kan man naturligtvis välja välja var man vill lägga kraften.
BTW Transmeta lyckades ju inte så väl trots alla applåder.
mvh
tobon48
Varje processorarkitektur har sina för och nackdelar.
Som vid varje utvecklingsarbete försöker man uppnå det optimala, vilket kan betyda prestanda, pris, mm
Fördelen med VAX/VMS sedemera ALPHA var att man skräddarsydde processor och operativsystem för att passa ihop från början.
Jag har själv jobbat med VAX/ALPHA/VMS i ett antal år och man ser tydligt den täta kopplingen mellan OS och Processor/System.
AMD har INTE tillgång till Intels interna arkitektur utan har varit tvugna att utgå från instruktionsuppsättningen och göra "Reverse Enineering", med denna teknik kan man naturligtvis välja välja var man vill lägga kraften.
BTW Transmeta lyckades ju inte så väl trots alla applåder.
mvh
tobon48
Att VAX hårdvaran och VMS operativet var väldigt långt före sin tid,
och fortfarande leder stort (t.ex klustring) vet ju de som jobbat med det.
Och det framgick även av filmen som denna tråd länkade till :
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=18894
I filmen talar de lite felaktigt om "failover" ang VMS, vilket är fel.
VMS har "featurs" kring säkerhet och drift om andra OS inte kommer i närheten av...
Min huvudsyssla är konsulting kring drift av VMS (eller "OpenVMS" som
det kallas i dag). Jobbat med VMS sedan slutet av 80 talet, ca.
och fortfarande leder stort (t.ex klustring) vet ju de som jobbat med det.
Och det framgick även av filmen som denna tråd länkade till :
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=18894
I filmen talar de lite felaktigt om "failover" ang VMS, vilket är fel.
VMS har "featurs" kring säkerhet och drift om andra OS inte kommer i närheten av...
Min huvudsyssla är konsulting kring drift av VMS (eller "OpenVMS" som
det kallas i dag). Jobbat med VMS sedan slutet av 80 talet, ca.