Canon fjärrstyrning - Transistor istället för relä?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anlo

Canon fjärrstyrning - Transistor istället för relä?

Inlägg av anlo »

Jag börjar med frågan eftersom mitt inlägg blev rätt långt... Finns det någon transistorkoppling som kan "kortsluta" två punkter utan att någon av dem är kopplade mot + eller jord? Som alltså skulle kunna ersätta ett relä.

Planen är att bygga en fjärrstyrning till min gamla Canon Ixus V2 digitalkamera. Jag har tänkt koppla en AVR till avtryckarknappen och exempelvis kunna ta bilder med jämna mellanrum, eller trigga på någon extern händelse exempelvis från en PIR-detektor.

Jag demonterade kameran igår för att kolla hur avtryckarknappen är monterad. Den har fyra terminaler varav tre verkar användas. En common, en halfpress (fokusera) och en fullpress (ta bild).

Problemet är att jag helst vill undvika reläer i kopplingen - mest på grund av effektbehovet. Jag kommer att driva kretsen från kamerabatteriet och där får jag ut 3.7 V och alla reläer jag sett hittills vill ha 5 V. Dessutom vill jag minimera strömförbrukningen för att få så lång batteritid som möjligt.

Vore common-terminalen kopplad till jord och de andra till pullups vore det inget problem med en transistorkoppling (alternativt common till + och pulldowns). Men när jag mäter på terminalerna har jag omkring 3.3 V på samtliga - både i normalläge, halfpress och fullpress. Hur kan kameran känna av knapptryckningen?

Om någon har erfarnhet av hur Canon brukar koppla avtryckarknapparna vore det guld. Om inte, hur skulle ni designa en krets som fungerar som ett relä - dvs kortsluter två anslutningar - med en transistor. Eller har ni några andra förslag? Har kollat lite på halvledarrelän men där verkar man få ett skaplig spänningsfall över terminalerna. Det verkar inte finnas några som är gjorda för de extremt låga strömmar detta handlar om.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

prova med en vanlig optokopplare, borde funka, eventuellt två kopplade antiparallellt om det skulle behövas

kan vara så att knappen är kopplad mot en kontroller som bara känner av knappen några tusendelssekunder per sekund
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Som grym skriver är optokopplare kanske grejen men det finns ju opolariserade sådana, t.ex. denna
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Ursäkta trådkapningen men antiparallella? har du någon länk där jag kan läsa om vad det är?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

antiparallella = två kopplade parallellt fast den ena vänd i motsatt riktning.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

anlo: Jag håller på med något liknande till min kamera.
Jag har använt två optokopplare så här:
Bild

R1 och R2 kopplas till en AVR som skall sköta om fokus och exponering.
Håller på att knåpa på koden just nu.

EDIT: Jag använder 4N25 men hittade inte den i Eagle.
anlo

Inlägg av anlo »

Tack för tipsen. Funderade på optokopplare men hade för mig att man var tvungen att spänningsmata transistordelen av dem. Vet inte varför jag tänkte så, en vanlig fototransistor funkar ju ändå. Det var nog den separata anslutningen till basen som lurade mig. Vad brukar man använda den till - tvångsstyrning oberoende av ingången?

Är det för att få kopplingen opolariserad som man kopplar dem antiparallellt? Så att strömmen kan välja rätt transistor beroende på polaritet. Borde bli skapligt mycket billigare att köpa två enkla optokopplare än halvledarrelät Icecap tipsade om.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Basen kan man använda för att minska känsligheten och öka snabbheten vid frånslag genom att rycka ur lite elektroner där.
Skriv svar