Svävande objekt i magnetfält och trådlös kraftöverföri

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

coooooooooooolt 8)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det vore riktigt kul att bygga en sådan! :)

Någon som provat?
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Det är väl inte så svårt det där.

Elektromagnet och hur funkar en trafo? :roll:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det är inget mer än en klassisk design för att få grejer att levitera mha en elektromagnet. Synd bara att han måste ha en så kraftig dämpare undertill för att få det stabilt, lite trist. Skulle vilja se om bara en magnet för sig kunde hänga så stabil utan någonting under den.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har sett den färdiga installationen och det är inget som man gör på en kafferast kan jag lova!
Det är en fritt svävande. lysande glödlampa, ska kolla om jag hittar länken.
Den var utställd på Sónar i Barcelona förrförra veckan.

Här!
http://bea.st/sight/lightbulb/
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den skulle ju kunna impa på de flesta. Bara att sätta igång då...
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Jag har för mig att det är SEW-EURODRIVE (tillverkar drivsystem till industrin; växlar, motorer, omriktare, styrsystem mm) som har tagit fram ett koncept för transporter inom industrier (t.ex. traverser, vagnar mm) där både kraft och data överförs trådlöst. Och då snackar vi inte om ett par fjuttiga lysdioder, utan effekter på runt 5kW som överförs upp till 5 cm, om jag minns rätt!

Jag har aldrig sett det själv, men det skall fungera så att man ökar frekvensen på kraftmatningen från vanliga 50Hz till några MHz och matar ut detta i en skärmad specialkabel där skärmen är öppen i en tunn slits längs kabeln så att man får en riktad HF-energi som strålar ut.
Kabeln kan monteras uppe i ett traverssystem, eller gjutas ner i golvet så att man kan ha helt "lösa" automattruckar t.ex.

"Mottagaren" utgörs av en likadan kabel och HF:en omriktas sedan ner till mer "normala" frekvenser.

Ska tydligen vara betydligt knepigare att få till än vad det låter...
Då det är så pass ny och oprövad teknik (även om det ska finnas i drift på en del tyska bilfabriker) kräver dom att få göra hela installationen själv för att man över huvud taget ska få köpa grejorna...
peter555

Inlägg av peter555 »

Den beskrivningen var inte riktigt rätt, här finns en beskrivning.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Se där, ja.
Jag har själv aldrig sett några dokument på det, så jag skyller alla fel i min beskrivning på den som förklarade det för mig... :roll: :wink:
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag blev så nyfiken att jag var tvungen att hitta någon beskrivning. Den fanns inte på svenska sidan.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

JimmyAndersson skrev:Det vore riktigt kul att bygga en sådan! :)

Någon som provat?
Detta har väl varit uppe många gånger!? Dock inte med glödlampa som lyser.

Jag byggde en -04: Den svävar... nästan. Problemet var att jag då inte visste något om reglerteknik, som det krävs en bra portion av här. Nu kan jag däremot det, men orkar inte ta upp det projektet igen, tyvärr (ligger på hyllan och tar upp plats).

>> Henry
Synd bara att han måste ha en så kraftig dämpare undertill för att få det stabilt, lite trist. Skulle vilja se om bara en magnet för sig kunde hänga så stabil utan någonting under den.

Hur menar du nu? För en vanlig svävmojäng, eller för de tyngre grejerna?

>> Pjoms
General Motor utvecklade "trådlös energiöverföring" för laddning av konceptbilen EV1 (elbil) runt 1996. Förvisso är luftgapet bara millimeter, men kapaciteten är upp till 6,6 kW (källa HSW). Jag har räknat och simulerat lite på dena typ av induktiv överföring i samband med ett skolarbete för att kolla in möjligheterna till längre avstånd (ser inte ljust ut).
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

För en vanlig liten då det för det mesta inte behövs till större då dom leviterar tyngre massor. Jag vet visserligen inte om det är en dämpare som används där och orkar inte läsa all tex på den sidan eller om det helt enkelt bara är där för att visa dess förmåga att hålla uppe tyngd. Men en hel del sådana här konstruktioner har problem med att få kontrollsystemet långtids stabilt vilket gör att det till slut förr eller senare börjar att svänga. För att undvika sådan så har jag bla sett på mer än en design att dom hänger på tyngder på det som leviteras eller har en stor tyngd från början så att trögheten i massan blir högre vilket då gör att kontrollsystemet hinner agera och reglera i rätt tid och dämpa ev svängingar. Ett annat sätt är helt enkelt att placera filter på rätt ställen som kan fungera till viss del.

Hade det systemet kunna levitera en liten magnet under en lång tid så börjar det handla om bra grejer.
peter555

Inlägg av peter555 »

Levitera en magnet är lätt som en plätt, bara att lägga den på en supraledare
Skriv svar