Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Full skärpning med betalningarna grabbar. En mäniska har skrivit "Insättning" som meddelande, och en annan "Överföring". Ingenting annat, inte nånting annat, nada.
Vi får väl se mot slutet vem det kan vara. :)

Ta lite längre tid på er när ni överför pengar över nätet. Läs gärna vad dom olika ifyllningsrutorna är till för. Hade det varit nåt fel i systemet, hade alla stått på Insättning eller Överföring. :wink:

MadModder, det finns nog inga mått som är "kritiska", bara tex alla 400mm blir lika långa. Annars har jag byggt in justeringsmöjligheter på alla vinklar och där man spänner kullagren.
Förövrigt så är det ingen "normal" brädgård. Det är en väldigt noggrann snickeriverkstad som kapar upp. Lite dyrare, men väl värda det extra.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Annars kan man "snitsa" till henne med nåt liknande, om man nu känner för att fasa av kanter.

Hon har iaf blivit lite rundare över barmen igen. :D

Finns det några andra önskemål om utseendet?

Bild
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Purre: Jag håller deadline lite kort så att alla får tummen ur! :P Tänk på att det bara är en intresseanmälan för att vi ska få ett hum om hur många som kan tänkas bli beställda... Det faktiska slutdatumet kan mycket väl bli på söndag, men mest troligt måndag eller tisdag när vi fått slutgiltigt pris.

Jojje: Min affärsbekanta jobbar normalt inte med dessa maskiner och har således inga färdiga leverantörer. Han kontaktar tyskland med antalet och kör en tuff förhandling för att få till ett bra pris till oss och fortfarande ha en viss avans (han ska väl också ha mat på bordet gissar jag)...:wink:

Priset för 10st. har vi fått (ligger i wikin vid intresseanmälan). Jag har även meddelat att vi vill ha priset på 20st. samt spännhylsor.

http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... ress-order

/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Har tittat lite på hur ni har svarat i Wiki. Nästan alla som valt 51-motor, vill även ha den som Z-motor.

Jag ändrar i föregående inlägg, att dom som inte vill ha samma motorer överallt, dom skriver det.

Det blir mycket fram å tillbaka med motorerna, men det kanske är lika bra att vi gör riktigt på en gång.

OK PeterH, jag hade inte läst där på länge. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har blivit lite villrådig angående det här med motorvalet.
Tittar man här och här så var ju 41-motorn bäst på alla sätt. Men nu verkar 51-motorn bättre.

Är 41'an bättre med medföljande nätagg och 51'an bättre med ett större nätagg?
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Jag var ute och testade lite i går kväll med mina motorer. Tycker inte jag får nån vidare fart på dem. Jojje hur många rpm kor du dina i som snabbast?

Kollade lite datablad på mina och de verkar ha ett hållmoment på 2,2Nm altså dubbelt upp mot "51orna" är detta ett av "problemen" för mig eller gör jag nått tok fel?

Programet jag testade med var Kcam och datorn en p3-450 men tror inte det var fel på datorn.
Ska göra lite mer nogranna tester på riktiga datorn när nätagg. och kontrollerkort har fått en låda att husera i.

Edit: Nu ligger fraktsedeln på posten så då är det väl bara att vänta...vänta...vänta... ;) -Är det julafton än pappa?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jimmy, jag har försökt att förklara i dom senaste inläggen hur det hänger ihop med vilken motor man bör välja.
Som regel brukar det stämma bäst det som skrives sist.

Som en sammanfattning kan man säga att:
Låg spänning in till kortet = liten motor.
Hög spänning in till kortet = stor motor.
Ska du behålla aggregatet (20V) du får med, välj 41'or.
Planerar du att byta till >30V, då väljer du 51'or.

Vilken motor du än väljer, kommer Lillsyrran att fungera ypperligt till det hon är till för.
Det mesta är iaf bara av akademiskt intresse. :)

Anahka1975:
Nu kommer inte jag ihåg vilka motorer folk har, men en stor motor kan inte snurra lika fort som en liten, vid samma spänning. Ska en riktigt stor motor snurra fort, då måste man kanske köra på över 50V för att utnyttja dess kapasitet.
En långsam dator kan göra så motorn går långsamt.
Olika program kan göra att samma motor går olika fort.

Julafton inträffar den 24/12 i år. Faktiskt på exakt samma datum som förra året. :D
Det är inte allt jag kan styra över, tex leveranstider på saker å ting. Sen har jag fått omprioritera lite också under tiden, tex att kontrollerkorten tog slut, och dom tar normalt längst tid att få nya.
Du skulle visserligen varken ha kort eller motorer, men blev "lidande" av det iaf. Sorry för det.

Edith:
En annan viktig sak jag fick lära mig idag, är att idealet för spänningsagg är ett eller flera bilbatterier. Då kan man ta ut höga strömmar utan att spänningen åker ner så mycket.
Näst bäst är en trafo, likriktare och en eller flera stora kondingar. Där har man också ett bra lager att ta av.
Det är även därför switchade aggregat inte funkar så bra. Dom orkar inte lämna ut så stora strömmar som behövs. Dom är lite mera "väntande" på att pytsa ut det motorn vill ha.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Helvete! Jag kom på nu när du säger det jojje, jag glömde skriva något i textfältet för min överföring, gjorde överföring på 1000kr, (datum: 07-06-27)
Runt 17:00 - 19:30. Från ett swedbank konto så dom ska ha blivit överförda i
samma stund..

Ber så mycket om ursäkt, men jag var så stressad att jag glömde i hasten.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Om intresse finns så kan jag kanske hjälpa till tillverkningen av adaptern för att använda både dremel och kress.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jojje: Har du koll på hur mycket frakten kommer bli? Hur många kilo kan du max få in i paketet utan att priset ökar markant? Jag tänkte närmast på Kress-motorerna som vi kan få levererat till sverige för ett enhetspris eller frakt till var och en... Om det fanns plats och vikt över kanske vi kunde leverera till dig och du lägger med dom i byggsatserna? 8)

Kommer du köra posten eller bussgods? Bussgods finns ju inte överallt men har normalt lite bättre fraktpriser än posten (men vilka har inte det :wink: )

Ska kolla lite mer exakt, men jag tror att frakten ligger på 120:- till var och en idag, har också för mig att han kunde bjuda på frakten om det gick till ett ställe (men jag är inte 100% på just det :roll: )

/PeterH
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Skulle vara bra om någon (=en som vet något) kunde leta åt lämpligt nätaggregat.

Kanske redan gjorts men isf har jag missat det.

Kanske samköp kunde ge bra priser? Vi är ju trots allt ett gäng nu och en del står väl utan agg.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Medusa: Du har ju redan en Kressmotor, hur funkar det med spännmuttrarna? Behövs olika muttrar till olika stora spännhylsor? Är det någon annan som vet? I så fall är det väl lika bra att beställa dessa samtidigt?

/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Johan.o:
Nej, några 1000:- utan avsändare har jag inte sett till, :humm:
Jorå, det är nog din lusentapp som kom inblanco. :lol:

LaRdA:
Vad bra, när jag har testat med min CoTech så kan du få ritning.
Ska jag köpa in såna från dig å skicka med till dom som vill ha?
Vad kommer dom att kosta?
En ny kolumn i Wike. :D

PeterH:
Det enda jag vet just nu, är att hon väger ca 12kg, fullt påklädd.
Om du går till postenså kan du hitta alla priser och gränser där.
Skulle tro att det lönar sig om jag skickar med Kressarna i samma paket, vart än gränserna ligger.
15kg kostar 235:- och 20kg kostar 275:-.
Mitt paket kommer nog iaf inte under 10kg för komplett inkl. motorer och 2kg vanligt brev kostar 77:- så då blir det min 312:- om man skickar i två paket.
Bussgods har jag ingen aning om, vet inte ens om det finns här.

Det med muttrarna. Jag är 100% säker på att det är samma mutter till alla storlekar av spännhylsor.
Varför skulle det vara olika?

v-g:
Det enda jag vet om är från Elfa.
Finns det inte en snubbe här som jobbar på trafofabrik?
Om jag inte tar helt fel så är det kanske Tekko, hmm...
Sen behövs bara en likriktare och konding.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

[quote="jojje"]

Det med muttrarna. Jag är 100% säker på att det är samma mutter till alla storlekar av spännhylsor.

quote]

Jag har ju som du sett kompletterat Kress-intresse sidan med en liten bild på spännhylsor och muttrar, dessa två muttrar är olika. Jag såg också att det fanns satser med spännhylsa+spännmutter för varje storlek på spännhylsa :roll: Detta gjorde att jag blev fundersam...

/PeterH
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

jojje skrev:
Jag har ju som du sett kompletterat Kress-intressesidan med en liten bild på spännhylsor och muttrar, dessa två muttrar är olika. Jag såg också att det fanns satser med spännhylsa+spännmutter för varje storlek på spännhylsa :roll: Detta gjorde att jag blev fundersam...

/PeterH
Skriv svar