Direktdrivning av LED från PIC10F
Direktdrivning av LED från PIC10F
Är det någon som har direktdrivit en led från PIC10F.
Mega och tiny från atmel så fungerar det utmärkt.
(ja jag vet att jag inte följer databladets 25mA).
Mega och tiny från atmel så fungerar det utmärkt.
(ja jag vet att jag inte följer databladets 25mA).
Det skall väl gå alldeles utmärkt. Den är väl specad till 7 eller 8mA vill jag minnas och med rätt LED så lyser den jättestarkt.
"(ja jag vet att jag inte följer databladets 25mA)."
Den raden förstår jag inte. Menar Du att koppla LED till kretsen utan något motstånd? Det skulle jag verkligen inte rekommendera.
"(ja jag vet att jag inte följer databladets 25mA)."
Den raden förstår jag inte. Menar Du att koppla LED till kretsen utan något motstånd? Det skulle jag verkligen inte rekommendera.
Är det så svårt att mpntera ett motstånd på 100 exemplar? Om inget annat så kommer den att dra onödigt mycket ström. Spridnngen kan mycket väl vara stor och strömmen bli så hög att kretsen eller dioden går sönder väldigt snabbt på vissa exemplar även om den är inom rimliga gränser på prototypen. Dessutom är det dålig reklam för konstruktören.
Nåväl, Du väljer själv. Personligen så skulle jag aldrig göra en medvetet felaktig konstruktion. Vad säger Ni andra?
Nåväl, Du väljer själv. Personligen så skulle jag aldrig göra en medvetet felaktig konstruktion. Vad säger Ni andra?
Nja.... om man gillar att visa sin inkompetens är det väl rätt att bygga in fel men vill man inte göra dålig reklam för sig själv vore det ju en grej att göra det ordentligt från början och ett 0805-motstånd är inte stort eller dyrt men det kan göra skillnaden mellan att bli uppmärksammat som "h*n som gjorde den där tabbe" eller "h*n som gjorde den där roliga prylen som körde slut på batteriet".
Valet är lätt för mig iaf. men vi har ju olika referensramar.
Valet är lätt för mig iaf. men vi har ju olika referensramar.
Jo, exakt jag vet att jag är utanför specarna.
Det som är intressant är vad som händer med en PIC10F.
Jag vet att mosen på utgången på en atmega eller attiny inte kan ge mer ström än 35mA och hittils så har ingen atmega eller attiny gått sönder av detta.
Denna konstruktion används till nolleblinkmojt och husljus på LTH där det är nollorna / vanligt folk som får löda ihop sin egen konstruktion och där motstånd hade varit för krångligt och pilligt för folk som inte vet.
Det som är intressant är vad som händer med en PIC10F.
Jag vet att mosen på utgången på en atmega eller attiny inte kan ge mer ström än 35mA och hittils så har ingen atmega eller attiny gått sönder av detta.
Denna konstruktion används till nolleblinkmojt och husljus på LTH där det är nollorna / vanligt folk som får löda ihop sin egen konstruktion och där motstånd hade varit för krångligt och pilligt för folk som inte vet.
PIC10F är små! detta KAN betyda att den strömbegränsning som utgångsMOSFET'en står för KAN (i vissa fall) överhetta chippen och därmed förstöra den. På en fysisk större krets hade jag inte varit lika restriktiv men det är alltid fel att lära speciellt extrema nybörjare att man kan gena, dessa genvägar kan komma när man VET hur saker och ting kommer och fungerar och vilka "risker" som det finns, alltså när folk är lagom duktiga.
Med en vettig duty cycle på drivningen så kan man antagligen
få ner den genomsnittliga strömmen till en acceptabel nivå.
Och därmed effektutvecklingen, vilket är det som tar död på både
lysdioden och PIC'en (d.v.s inte strömmen i sig, utan den värmeeffekt
som en för hög ström orsakar).
Jag antar att de ska montera en en diod och något batteri till en PIC
med ett färdigt litet program, eller hur ?
få ner den genomsnittliga strömmen till en acceptabel nivå.
Och därmed effektutvecklingen, vilket är det som tar död på både
lysdioden och PIC'en (d.v.s inte strömmen i sig, utan den värmeeffekt
som en för hög ström orsakar).
Jag antar att de ska montera en en diod och något batteri till en PIC
med ett färdigt litet program, eller hur ?
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Dock... matar man 10F2XX med låg spänning (under 3 V) så går det faktist bra. Det är fel, helt klart - men det fungerar. Gjorde det på ett kort och satte en grön LED från en testpunkt till jord och kortet lever än. Säger dock som de flesta andra här, ett 0805-motstånd är nära gratis och tar inte mycket plats......