Jag håller på att bygga på en modelljärnväg och då vill jag ha fungerande signalsystem. För att det ska funka så måste jag ha någon typ av tågdetektorer som håller reda på vilka spår som är lediga och vilka som är upptagna. I en bok hittade jag följande kopplingsschema:

Jag är ingen hejare på elektronik, men jag fattar det som att när ett lok befinner sig på blocksektionen så går strömmen till loket genom de två dioderna (1N4001). Det blir då en spänning på ca 1 V över dessa och det gör att de två transistorerna öppnar vägen för strömmen till Lysdioden. Så långt är allt bra. Jag har provbyggt kretsen och det funkar utmärkt.
För att få kretsen mer användbar så vill jag styra ett relä istället för en lysdiod. Därför konstruerade jag följande schema:

Stömmen som förut gick genom lysdioden går nu istället genom basen och emittern på ytterligare en transistor och öppnar vägen för strömmen till reläet. Jag hade en samling 24voltsreläer så därför använder jag sådana. En extra strömkälla behövs då. Kondensatorn på 100uF är till för att ge lite fördröjning så att reläet inte slår ifrån direkt när spåret blir ledigt, utan det väntar ett par sekunder. Även denna kretsen fungerar urmärkt. Nu till problemet:
Nu när jag fått en krets att fungera så ville jag bygga ihop flera stycken och prova dem samtidigt. Jag satte upp en spårträcka, isolerade ena skenan på två ställen och kopplade in två spårdetektorer, såhär:

När jag nu körde in med ett lok på blocksektion 1 så reagerade båda detektorerna. Båda reläerna slog till. Meningen är ju att när loket är på sträcka 1 så ska bara det reläet som är kopplat till sträcka 1 aktiveras, och när loket är på sträcka två så ska det andra reläet aktiveras, samtidigt som det första slår ifrån.
Vad beror detta på? Jag har funderat länge på det, men jag kommer inte på något. Kanske är det en enkel uppgift för er på detta forum. Det är trots allt inte så avancerad elektronik, men jag är inte tillräckligt duktig.
MVH Anton