Hej. Jag har idag en projektor som ger ut +12V när man sätter på den och ger 0V när den är avstängd. Till detta har jag en motordriven duk som jag kan styra med fjärrkontroll nu. Men jag har kollat på styrkortet och sett att det finns portar för att kunna styra duken från projektorn. Jag provade helt enkelt med ett relä som switchade mellan upp och ner. dock så ligger ju spänningen på hela tiden till kretsarna som styr motorerna då.
Det jag nu vill ha är en puls på ca 2 sekunder när det blir 12V och en puls när det blir 0V på ca 2 sekunder. Styrkortet kräver bara en puls att den ska åka upp eller ner. Någon som vet var man kan hitta ett sådant relä eller liknande?
danei skrev:Växlande relä och två kondensatorer i serie kanske kan funka.
Men problemet är att jag har ett växlande relä men att projektorn matar ju ut 12V hela tiden som den är på. Tycker det är dumt att den ska hålla reläna dragna hela tiden när den bara behöver en puls.
Att han borde läsa reglerna. med betoning på regel nummer 1.
Och att hans argument mot mitt förslag inte är relevanta. Han har missförstått vad jag menade.
ok. Kan hålla med om att jag inte hade koll på det med citatet. Men hur menar du at jag ska få det att fnka med ett växlande relä och 2 kondingar? Jag ska ju bara sluta en krets vid tillslag och en annan vid frånslag och då i ca 2 sekunder. vill du förklara lite hur du menar?
Ibland behövs citaten. T.ex. om man ska svara på nått som frågades för 10 inlägg sedan. Men att citera det senaste inlägget tillför ju ingenting. Tråden blir bara svårläst och onödigt lång.
Andy:
Tidigare gick det inte att citera det senaste inlägget, men den modden försvann vid en uppgradering (eller var det en återställning av en säkerhetskopia?)
OK, jag minns inte hur det var förut. Men jag har sett det användas ganska flitigt i mellan åt, jag ska naturligtvis också erkänna att jag inte läst på regelverket ordentligt!