Ska det inte vara 49,7 (~ 50 V)?
I schemat så ser man mätpunkterna efter ett par dioder (D20 och D17), vilket borde tyda på att det försvinner 0,7 v eftersom en diod har det i framspänningsfall.
Byte av trafo i gammal stärkare
-
- Kontakt:
Trissorna är hela, Paret på ena kanalen är ganska nytt utbytta och jag mätte dom igår. Trafon gick ganska tveklöst sönder pga av jag o min kompis's fumlande för några årsedan.Att relät inte slår till betyder att transistorerna på kylflänsen nog är trasiga så det skickas ut dc, dvs DC Protect är tillslaget.
Detta kan också vara orsaken till att orginaltrafon brunnit.
Har laddat upp schemat över hela stärkaren nu, men bilden tar 1.8Mb, efterssom bilden är dålig nog i kamera-komprimerat utförande (och ISO400) så valde jag endast att beskära bilden.
http://aycu13.webshots.com/image/18812/ ... 812_rs.jpg
http://aycu13.webshots.com/image/18812/ ... 812_rs.jpg
Q28-Q29 är delar av en spänningsregulator på +/-32V. Inspänningen behöver nog vara lite högre för att det ska fungera... Vad har du för spänningar om du mäter på kollektorerna?Fritzell skrev:Om du tror att du har kopplat rätt kan du mäta att du har rätt spänning på emittrarna på Q28,Q29. Du ska då jorda multimetern i mittuttagen på trafon.Jolles skrev: Q28= 29.2VDC
Q29= -32.1VDC
Helt säker på att du mäter AC, direkt på trafon och inte någon annanstans? Även om trafon skickar ut lite högre när den är obelastad kan det inte bli mer än runt 50VAC tvärs över och ca 25VAC över varje lindning.Blev lite fundersam här ang det, efterssom jag nu använder en seriekopplad 2x22:a som visar sig ge över 60VAC (seriekopplad), flera komponenter ger sig strax däröver. Om ja kopplar in en 2x32VAC borde det väl bli ännu högre? eller? förklara
Vad jag menade var att den skall seriekopplas men bägge lindningarna skall kopplas in *separat*. Dvs de två trådar som går ihop i mitten blir jord och de andra två blir till en positiv och negativ spänning om man utgår från mitten.Kan du förklara hur ja skulle koppla in 4 ledningar på 3 kontakter utan att seriekoppla den?
Okej, verkar som det stämmer då. Då får du inleda en ny fas i felsökningen! Kollla att du har spänning på utgångtrissornas kollektorer och att det inte ligger mer än runt 50mVDC på deras emittrar. Om detta stämmer är det bara haka på ett oscilloskop på utgången, mata in en sinussignal på 1kHz och se vad du får ut när du drar på volymen. Verkar allt stämma kan du prova koppla in högtalare (som du inte är rädd om) direkt på utgången och skita i reläet. Funkar allt får du börja felsöka i protect-kopplingen som i schemat ligger mellan effektstegen. Sen kan du prova att skicka på en extern spänning till reläet och se om det drar. Gör det inte det kan det vara trasigt.Q28= 29.2VDC
Q29= -32.1VDC
Kolla att inget går varmt heller.