Jaså missade lite där då jojje. Dock blev jag fundersam nu. Hur gör man med de fräsar och borrar som Jojje säljer? Hur ska man få dessa att passa i en Kress?
Medusa: det skulle nog vara bra om vi kunde lägga till en kolumn för Kressen där man kan skriva typ och antal
Rubriken kan ju exempelvis vara "Fräsmotor" där man anger ex. 800/1 eller 1050/10 som i Jojjes fall (skojade bara Jojje) Sedan kan man ju ha en rubrik för spännhylsor också, ex. "Hylsor" där man anger önskad storlek, t.ex. 6/3,175/3.
Edit: Kontas: det fanns 2 olika satser på hemsidan jag länkade till, men jag vet inte om min kontakt kan få tag på några spännhylsor än... Jag ska kolla med honom först...
När jag var hos MultiCAD nu senast, så tittade jag på hur deras P&P-maskin funkade. Normalt är att man har små aluplattor som det är fäst en ficka i där komponenten lägger sig före vacuumsugen hämtar den. Det blir en satans massa alubitar med olika (och även massa lika) fickor i, man måste ha. Den kan hämta massa komponenter parallellt.
Det nya är som en tratt komponenten förs fram i. Sen stoppar den mot bakkanten. Då ligger den helt likadant varje gång och maskinen har inga problem med att veta vart den finns i värden.
Såg inte alls så svårt ut att göra nåt sån DIY. Man bara spännde om tratten för andra komponentstorlekar. Ska se om jag inte kan ta några bilder nästa gång jag är där. Annars kanske man kan hitta nåt på maskinlev. hemsida.
Det här står iaf på MultiCAD's (inte helt uppdaterade) hemmasida. "Vi monterar alla typer av mönsterkort. Hål- eller ytmontering, enkel- eller dubbelsidig ytmontering. Vi har en MY15 som är den senast utvecklade maskinen från MYDATA. Den är försedd med Vision System för fine-pitch, HYDRA Speed mount för hög kapacitet, elektrisk test unit RCDT samt ett stort antal magasin vilket ger flexibilitet."
Purre: Jag vet inte, det var MadMutter som skrev nåt om nån alupryl. Troligtvis var det den. Jag antog det iaf.
Jojje finns det då möjlighet till både kress och dremel fäste förresten? Kress är 43mm och dremel 19.05mm om jag minns rätt. Hur kan man lösa det på ett smidigt sätt?
Purre, det är två helt olika fästen. Kressen har ju en slät och fin hals på 43mm som man klämmer åt runt. Dremeln stoppar du in i ett hål som är drygt 19mm och drar fast med plastmuttern från undersidan. Har svårt att tänka mig hur du ska kombinera detta. Möjligtvis nån slags adapterring med 43mm ytterdiameter, och ett 19mm-hål.
Eller en lös platta som man byter ut när man byter fräs. Som ev. sitter fast på spindeln, inte på Lillsyrran.
Håller på å fintänker på det nu. Nåt enkelt "SnapIn" fäste borde väl gå att göra. Med tex vingmuttrar, hmm...
Har ni förslag, så gör en enkel skiss.
Senast redigerad av jojje 26 juni 2007, 20:26:27, redigerad totalt 2 gånger.