Nitarna köpte jag från Nylund. För er som bor i Sverige har Solectro motsvarande nitar. Man behöver inte köpa de där speciella verktygen. Det går ganska ok med en metallbit under och en vanlig könare och hammare ovanifrån. För att det skall bli riktigt bra borde könaren svarvas så att den har en liten pinne i mitten men annars ha en rak "bas" så att det fläker ut niten ordentligt. Men det är nog ganska svårt att svarva till en sån. Diametern på nitens innerhål är bara 0,5 mm.
Etsbadet är från Bebek, ja. Billigt och bra. Killen på Nylund ville inte sälja av deras egen produkt utan tipsade att Bebek säljer en billigare och hållbarare tank än de. Det är service det!!!
Har nu testat alla delsystem. Kortet fungerar på samma sätt som prototypen. Yes!
Det är lika kul varje gång, när man pluggar i USB kabeln för första gången och Windows plingar till och säger "Hittat ny hårdvara". Hurraa för FT232RL, en fantastisk krets!!!
En eftermiddag i verkstad med plåtsax, bockverktyg, borrmaskin och fil. Det är så länge sen jag tillverkat någon aluminiumbox att jag hade glömt bort hur mjukt och lättarbetat det är. Med lagon grov fil är det ju nästan som att skära i smör. I morgon skall jag tillverka locket om jag hinner.
Föresten, vad skall man måla aluminium med för att det skall sitta fast ordentligt? Tidigare har jag använt vanlig billig sprayfärg, men det lossnar lätt vid minsta repning...
Ser bra ut! Har samma erfarenhet som dig när det gäller måla på aluminium. De gånger jag fått bättre resultat har jag klarlackat över färgen. Det är inte alla ggr man vill ha den blanka ytan man får av lacken så även jag väntar på bättre tips.
Det är oxidskiktet som är problemet. Färg vill inte fästa på oxidskiktet. Och aluminium oxider direkt, det ser man ju när man prövar med sandpapper. Letade runt lite med google (aluminium etching primer, aluminium oxide primer) och det verkar nog finnas en del olika "primers" för aluminium. De innehåller någon form av etsmedel som äter genom oxiden samtidigt som färgen torkar. Dessutom finns det temperaturbeständig aluminiumfärg (skall hettas upp för att härda ordentligt) som också borde fungera. Får åka via nån färghandlare i morgon.
Problemet är att ny oxid uppstår när du torkar bort kaustiksodan, det går FORT.
Riktig grundfärg för aluminium är vad jag sett det enda gångbara alternativet, förutom borstning då
Problemet med att oxiden kommer tillbaka gäller nog oavsett vilken metod man använder om man inte samtidigt lägger på något mer lättoxiderat. Med borstning så är det nog bara den ruggade ytan som gör att färgen sitter kvar, vidhäftningen borde vara samma.
Något zinkbaserat salt kanske i isopropylalkohol eller liknande.
Hittade en etsande grundfärg (1k Etch Primer) vid en bilreservdelasaffär. Vi får se hur det fungerar.
Locket blev klart. Frontpanelen har jag tänkt göra med laminerat papper som jag fäster med dubbelhäftande tejp. Jag låter locket gå lite utanför, så att det skyddar kanterna på frontpanelen.
Jag är trött på att måla allting svart. Färgförslag på denna mackaper?