styra elektromagnet med ljudsignal ?
styra elektromagnet med ljudsignal ?
Hej,
jag har begränsade kunskaper om elektronik, men har ändå givit mig in på att försöka konstruera en elektromagnet vars styrka varieras / påverkas av en ljudsignal. Killen i elektronikaffären trodde att man skulle kunna använda transistorer på något sätt och tipsade även om detta forum. Finns nån här som har nån ide till en enkel konstuktion ?
Är tacksam för all hjälp och alla tips.
mvh /
Martin
jag har begränsade kunskaper om elektronik, men har ändå givit mig in på att försöka konstruera en elektromagnet vars styrka varieras / påverkas av en ljudsignal. Killen i elektronikaffären trodde att man skulle kunna använda transistorer på något sätt och tipsade även om detta forum. Finns nån här som har nån ide till en enkel konstuktion ?
Är tacksam för all hjälp och alla tips.
mvh /
Martin
jag förstår, det är ju sant
Vad jag behöver är mer något som fungerar som en magnet. Experimentet jag håller på med är att skapa en dynamisk skulptur med elektromagneter och järnfilspån / ferrofluid.
Jag gjorde ett försök med att plocka ut spolen ure n högtalare, mej jag fick ingen reaktion alls på filspånen, så nu vill jag försöka bygga nåt som är optimerat för det jag vill göra.
/martin

Vad jag behöver är mer något som fungerar som en magnet. Experimentet jag håller på med är att skapa en dynamisk skulptur med elektromagneter och järnfilspån / ferrofluid.
Jag gjorde ett försök med att plocka ut spolen ure n högtalare, mej jag fick ingen reaktion alls på filspånen, så nu vill jag försöka bygga nåt som är optimerat för det jag vill göra.
/martin
-
Spolen i en högtalare är nog en aningens för svag för att kunna uppnå det du vil göra.
Nu kan jag ju typ inget om det här egentligen men nåt säger mig att det vill till en rätt bra förstärkare för att orka driva en elektromagnet som är kraftig nog att fixa lite skulpturer.
Du har inte sett den där tråden om majsstärkelse?
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=15645
Nu kan jag ju typ inget om det här egentligen men nåt säger mig att det vill till en rätt bra förstärkare för att orka driva en elektromagnet som är kraftig nog att fixa lite skulpturer.
Du har inte sett den där tråden om majsstärkelse?
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=15645
fundersamt om du ens behöver ha växlande magnetfält , skulle nog gå att göra det som en kraftig spole driven av ett varierande likströmsmagnetfält
skulle nog börja med att prova med att linda spole och testa med ett bilbatteri
2.5 kvadrats enkelledare för instaltion är smidigt att linda spolar med
, bilbatteri är kraftigt nog
100m 2.5 kvadrat ger 16A, kan vara en bra början
eller 50m 1.5 kvadrat
sen styr man det lämpligtvis med några parallellkopplade mostrissor, som är väl kylda, via en op, relativt simpelt att bärja experimentera med
skulle nog börja med att prova med att linda spole och testa med ett bilbatteri
2.5 kvadrats enkelledare för instaltion är smidigt att linda spolar med
, bilbatteri är kraftigt nog
100m 2.5 kvadrat ger 16A, kan vara en bra början
eller 50m 1.5 kvadrat
sen styr man det lämpligtvis med några parallellkopplade mostrissor, som är väl kylda, via en op, relativt simpelt att bärja experimentera med